2010-05-23, 08:35
Medlem
Tja!

Har nyligen installerat Windows Search 4.0 p min XP Sp3 dator.
r verlag ganska njd med funktionen som gr ut p att datorns filer indexeras s att man kan hitta dem snabbare. Dock r det ngra saker som jag inte r s njd ver, och detta beror mycket p min besatthet att tweaka min mini-laptop i hgsta mjliga mn (utan att avinstallera Windows Search 4.0, tack fr det).

Jag kan inte alla detaljer, men det fungerar s hr att man frst ppnar filen Windows Search (windowsSearch.exe), som i sin tur ppnar programmet searchindexer.exe (i bakgrunden, kan se detta i Task Manager) som jag antar den behver fr att hlla koll p de indexerade filerna. Windows Search dyker ocks upp i System Tray.

Problem:

1. Windows Search dyker upp i System Tray, detta vill jag inte. Och om det nu inte gr att hindra det frn att lgga sig dr s r nd problemet att nr jag stnger ner Windows Search (fnstret) s ligger Windows Search ikonen kvar i System Tray (frsvinner endast nr jag hgerklickar i System Tray och avslutar det, vilket r drygt och inte srskilt snyggt att gra varje gng man gr en skning), detta vill jag inte. Gr det att ordna ngot av problemen? Jag vill inte bara dlja den ckliga ikonen, jag vill frinta den.

2. Nr jag stnger ner Windows Search (ven nr jag stnger det helt i System Tray) s ligger nd searchindexer.exe kvar i bakgrunden och puttrar (Task Manager). Gr det att gra s att nr jag stnger WindowsSearch s stngs ven searchindexer.exe?

Har en hyfsad generell frstelse fr att hantera OS, men jag inte riktigt lrt mig att pilla i register eller, om mjligt, att skapa triggers. Ngra rd?
Citera
2010-05-23, 09:25
Medlem
Phass avatar
Du skulle ev. kunna gra en bat-fil som frst och frmst stnger processen search.exe, eller vad den nu heter. Sedan tjnsten searchindexer.exe.

Kod:
TASKKILL //IM "search.exe"
NET STOP "searchindexer.exe" 
Fr att sedan starta tjnsten igen fr du kra:
Kod:
NET START "searchindexer.exe" 
alternativt g in i windows administrationsverktyg.
Citera
2010-05-23, 14:37
Medlem
Efter lite trixande s funkar det fint!
tack! =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in