Flashback bygger pepparkakshus!
2010-05-22, 22:50
Medlem
SinXs avatar
Hejsan!

Var lite osäker på vart jag ska posta denna eftersom jag inte vet om felet sitter i iMacen eller keyboarden.

Kom hem idag efter ett inpulsköp på Net-On-Net hem med denna: http://www.netonnet.se/art/dator/programvara/musikmagix-magixmusicmakerxxlinkl/121473.3052/

Efter att ha kopplat in den med medföljande USB-kabel startar jag GarageBand för att prova att klinka lite. Det första jag lägger märke till är att det inte går att klicka två gånger direkt efter varann på samma tangent. Då kommer nämligen inget ljud andra gången jag klickar. Ser dock att GaragBand registrerar även mitt andra klick på keyboarden. Nästa sak jag lägger märke till är att ljudet först kommer när jag släpper tangenten, och inte när jag trycker ned den som på ett riktigt piano samt att ljuden låter helt annorlunda när jag klickar på keyboarden mot hur det låter om jag klickar med musen på det virtuella pianot i garageband.

Märkte sedan att jag kunde få "dubbelklick" att fungera om jag ändra modulation på keyboardet och drog ned reglaget i botten. Dock verkade det ändra tillbaka sig så fort jag bytte instrument i garageband så jag fick dra upp och sedan ner modulationreglaget igen.

En tredje sak jag lade märke till var att det fanns en viss fördröjning från det att jag klickade på klaviaturens tangenter tills att ljudet verkligen kom från iMacens högtalare.

Nu kan jag inte ett dugg om musikskapande eller garageband, men eftersom jag tänkte träna upp mina gamla pianokunskaper tyckte jag detta var en rätt bra lösning. Jag måste dock ställa frågan.

Ska det verkligen vara såhär?
Citera
2010-05-23, 14:28
Medlem
SinXs avatar
NÅGON???

Det är alltså en MIDI-klaviatur jag köpt för att förtydliga.

En sådan här:
http://www.thomann.de/se/miditech_midistart_3_usb.htm
Citera
2010-05-23, 15:45
Medlem
Dan Da Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
NÅGON???

Det är alltså en MIDI-klaviatur jag köpt för att förtydliga.

En sådan här:
http://www.thomann.de/se/miditech_midistart_3_usb.htm
Har exakt samma keyboard, men kör WIndows XP.
Det där problemet dyker tyvärr upp för mig ibland, men det brukar hjälpa om jag startar synten innan jag kör igång mjukvaran. En omstart av de två kan fungera. Dessutom funkade det bättre när jag bytte USB-port i datorn, trots att båda är USB-2
Citera
2010-05-23, 17:18
Medlem
Har exakt samma keyboard som vilket? Det var länkar till två helt olika klaviatur?

Svar på frågan: Nej, så där ska det inte vara. Lämna tillbaka skräpet.
Citera
2010-05-23, 23:44
Medlem
isnaas avatar
Kan tyvärr inte svara på alla dina frågor, men att det låter annorlunda när du klinkar jämfört med när du klickar har med tryckkänslighet att göra, det kan du ändra på inställningar - midi in/ut eller vad det nu exakt heter, där kan du ställa in tryckkänsligheten.

Detta problem kan mycket väl ha med ditt köp av klaviatur att göra, ifall du köpte den du först postade för 900 så tycker jag att du bör lämna tillbaka den och istället köpa en M-Audio Keyrig 49, i princip samma pris men mycket bättre. Jag har den själv och den funkar helt felfritt!
Citera
2010-05-24, 11:24
Medlem
Dan Da Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rn.m
Har exakt samma keyboard som vilket? Det var länkar till två helt olika klaviatur?
Jag citerade kommentar nummer två med den andra länken. Om det nu är olika syntar, vill du gissa vilken jag äger?
Citera
2010-05-29, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan Da Man
Jag citerade kommentar nummer två med den andra länken. Om det nu är olika syntar, vill du gissa vilken jag äger?

Jag tolkade det som att du påstod dig äga samma keyboard som TS, vilket jag tyckte verkade orimligt iom att TS själv inte verkade veta vad h*n har för keyboard.

Jag tittade igenom sidorna i all hast och noterade bara att det inte var samma keyboard på bilderna, men efter att ha ägnat också texten en snabb blick kan jag konstatera att det säkert är samma skräp inuti.

Jag gissar att du äger ett skitdåligt midiklaviatur med ett blått M i högerhörnet, men någon synt är det inte.
Senast redigerad av rn.m 2010-05-29 kl. 03:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in