2010-05-22, 19:41
Medlem
Neelizs avatar
För ett par år sedan så köpte jag in en massa filmkameror från tradera, blocket o.s.v. ville ha en större och lite proffsigare modell. De flesta var ren skräp p.g.a massa fel. Men en av dessa var tydligen en riktig värsting, den enda jag sparat av dem.

Nu har jag nyligen flyttat och funderade på att sälja den då jag inte använder den själv. Försökte kolla upp va den var värd, så att jag inte satte för högt pris på den. Kommer inte ihåg värdet nu men de va runt 20-30 papp. Då jag köpte kameran för typ 4000:- så började jag såklart misstänka att den var stulen. och mycket riktigt så var samtliga serienummer skrapade, borde jag väl ha sett tidigare men tänkte helt enkelt inte på det.

Tog med kameran till polisen (2-3 månader sen)och anmälde det hela. De tog lite kort på den och sa att de skulle kolla upp om de den var anmäld som stulen, kameran fick ja ta med mig hem igen. Sen dess har jag inte hört av dem.

Så, till och börja med, om nån känner igen den eller vet nån som saknar en blir jag glad om ni hör av er.

Annars vill jag gärna veta hur man ska göra för att få hjälp o fixa upp den, då den har problem med vitbalansen och inte spelar in ordentligt(bandet trasslar sig).

Bild på kameran http://forumbilder.se/show.aspx?iid=3a2201072903P6121
Citera
2010-05-22, 20:24
Medlem
Hypnososs avatar
Det är ju ärligt av dig, men känns som vem som helst kan dyka upp och säga "ja, det är min", ta den och sen sälja den själva.
Citera
2010-05-22, 21:34
Medlem
Neelizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypnosos
Det är ju ärligt av dig, men känns som vem som helst kan dyka upp och säga "ja, det är min", ta den och sen sälja den själva.
Jo, men jag hade väl tänkt att ställa någon avgörande följdfråga till den som hävdar att de är deras. typ va de är för modell på linsen lr nått. Tänkter ju inte ge bort den hur som helst
Citera
2010-05-23, 14:50
Medlem
Sadomans avatar
En urgammal BetaCam SP kamera lär du inte få så mycket hjälp med. Finns nog bara ett fåtal gamla teknikgubbar på SVT som vet hur en sån funkar idag. Uppföljaren till BetaCam SP, DIGIBETA, kom bara den för 15 år sedan. Din kamera hör hemma på ett museum men någon på något filmutrustningsställe alt. filmskola kanske kan ge tips.
Citera
2010-05-23, 18:55
Medlem
Neelizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
En urgammal BetaCam SP kamera lär du inte få så mycket hjälp med. Finns nog bara ett fåtal gamla teknikgubbar på SVT som vet hur en sån funkar idag. Uppföljaren till BetaCam SP, DIGIBETA, kom bara den för 15 år sedan. Din kamera hör hemma på ett museum men någon på något filmutrustningsställe alt. filmskola kanske kan ge tips.
Ja jo, själva "inspelningsdelen" hade jag väl eventuellt tänkt byta ut, går ju tydligen göra de men stör mig mest på själva vitbalanskrånglet, blir typ lite rosa-aktig bild.

tycker de verkar konstigt att ingen verkar sakna den. Är väl ingen kamera som en vanlig svensson går runt på kolmården o filmar med
Citera
2010-05-24, 09:13
Medlem
Sadomans avatar
Då kanske den inte är stulen trots allt. Den är ju uppenbarligen defekt och den förra ägaren kanske lyckades köpa den fair and square när tex SVT gjorde sig av med alla dessa gamla kameror.
Citera
2010-05-24, 09:57
Medlem
mkggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neeliz
Annars vill jag gärna veta hur man ska göra för att få hjälp o fixa upp den, då den har problem med vitbalansen
Har du kunnat avgöra ifall problemet med vitbalansen beror på kameran i sig, eller är det helt enkelt ett handhavandefel? Ställer du in vitbalansen genom att rikta kameran mot ett vitt papper som befinner sig i samma sorts ljus som du sedan ska filma i?

Är inte bekant med kameran i fråga, men jag tyckte alltid man såg TV-fotografer stå och filma sina vita papper för 15-20 år sedan..
Citera
2010-05-24, 14:21
Medlem
Neelizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mkgga
Har du kunnat avgöra ifall problemet med vitbalansen beror på kameran i sig, eller är det helt enkelt ett handhavandefel? Ställer du in vitbalansen genom att rikta kameran mot ett vitt papper som befinner sig i samma sorts ljus som du sedan ska filma i?

Är inte bekant med kameran i fråga, men jag tyckte alltid man såg TV-fotografer stå och filma sina vita papper för 15-20 år sedan..
Jadu, har försökt ställa in den, men kan mycket väl vara jag som gör fel. är inte helt blåst när de gäller kameror, men de e fan me knappar o rattar på denna. En manual hade inte varit fel. Men de lyckas ja inte hitta nån
Citera
2010-05-24, 14:51
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Jadu, har försökt ställa in den, men kan mycket väl vara jag som gör fel. är inte helt blåst när de gäller kameror, men de e fan me knappar o rattar på denna. En manual hade inte varit fel. Men de lyckas ja inte hitta nån

Har bara hittat detta i manual väg tyvärr:
http://www.manuals-in-pdf.com/index.php?main_page=advanced_search_result&keyword =JVC+ky19+manual&forward=plist
Varför det ska vara så dyrt med en pdf fil kan man fråga. Tysk är den också... Har hittat gratismanualer till äldre prylar men inte nu.
Vitbalansen brukar man kunna ställa in på flera sätt. Med presets antingen som dagljus eller konstljus. Eller manuellt. Gör man det manuellt så använder man en vit yta. Man riktar in kameran på den vita ytan och trycker in vitbalansknappen och håller den intryckt tills kameran ställt in sig. Har försökt hitta bilder på kamerans knappar men har inte lyckats med det ens...
Citera
2010-05-24, 22:29
Medlem
Neelizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Har bara hittat detta i manual väg tyvärr:
http://www.manuals-in-pdf.com/index.php?main_page=advanced_search_result&keyword =JVC+ky19+manual&forward=plist
Varför det ska vara så dyrt med en pdf fil kan man fråga. Tysk är den också... Har hittat gratismanualer till äldre prylar men inte nu.
Vitbalansen brukar man kunna ställa in på flera sätt. Med presets antingen som dagljus eller konstljus. Eller manuellt. Gör man det manuellt så använder man en vit yta. Man riktar in kameran på den vita ytan och trycker in vitbalansknappen och håller den intryckt tills kameran ställt in sig. Har försökt hitta bilder på kamerans knappar men har inte lyckats med det ens...
Tack för försöket, men som sagt de e inte så lätt o hitta manual till denna. Ska pilla lite med vitbalansen senare och se om ja får någon ordning på't. frågan sen är ju, vart hittar man en ny inspelningsdel? ska tydligen gå att byta ut till vanlig vhs, Hårddisk lr vad som helst. Men måste ju hitta modul till detta med lägger upp en bild på andra sidan också. http://forumbilder.se/show.aspx?iid=8442010102544a324
Citera
2010-05-24, 23:59
Medlem
sommarlovs avatar
Min gissning är att dessa kameror skulle slängas.
Nisse såg sin chans att tjäna några kronor, la ut en annons på Blocket.
Men först skrapade han bort serienummerna, så ingen skulle kunna komma på han...
Citera
2010-05-26, 14:49
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Frågan sen är ju, vart hittar man en ny inspelningsdel? ska tydligen gå att byta ut till vanlig vhs, Hårddisk lr vad som helst. Men måste ju hitta modul till detta med

Hårddisk kan du nog inte räkna med. Kameran är ju väldigt analog (kom 1986) och för att kunna använda HDD inspelning så måste allt vara digitalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in