Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-22, 16:21
Medlem
Ari.Golds avatar
På thaistället jag ibland käkar lunch på brukar de ha friterad banan i en enormt god kokosmjölk"sås". Det är alltså kokosmjölk, men den är riktigt trögflytande, mer som en sås.

Hur får jag till denna? Skulle vara prima till glass.
Citera
2010-05-22, 16:37
Bannlyst
fråga
Citera
2010-05-22, 18:27
Medlem
Klngs avatar
Bara spånar nu, men reducera en burk kokosmjölk, i med en burk kondenserad sötad mjölk och låt koka ihop. Kan nog ha i riven kokos också om du vill ha ännu mer kokossmak.
Citera
2010-05-22, 18:58
Medlem
WeaselPodowskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ari.Gold
På thaistället jag ibland käkar lunch på brukar de ha friterad banan i en enormt god kokosmjölk"sås". Det är alltså kokosmjölk, men den är riktigt trögflytande, mer som en sås.

Hur får jag till denna? Skulle vara prima till glass.

Håller med Adolf-Hustler – fråga artigt på restaurangen.
Citera
2010-05-24, 15:01
Medlem
minfrusmans avatar
Det finns krämig cocosmjölk att köpa. Fabrikat ICA & blue dragon ! Den är trögflytande som attan! Rekommenderas!
Citera
2010-05-24, 19:32
Medlem
Kokosgrädde? Eller bara kokosgrädde double?
Citera
2010-05-25, 01:42
Medlem
Zephies avatar
Nåt sånt här du söker?
http://www.alltommat.se/recept/heta-bananer-med-kokoskolas%C3%A5s-1023
Citera
2010-05-25, 03:36
Medlem
Medias avatar
Det är inte kokosmjölk bara, det är en blandning utav sötad kondenserad mjölk och kokosmjölk, ofta serverad med vaniljsglass som smälter och blir del av såsen heehhehe
Citera
2010-05-25, 10:16
Medlem
dePauls avatar
Jag tror inte att det handlar om en sås med kondenserad mjölk som bas. Snarare handlar det om en mycket enklare variant, mycket populär i de flesta thai-krogar. Den ser ut såhär:

Ingredienser:
• 250 ml osötad kokosmjölk
• 2-3 msk strösocker
• Limejuice efter smak
• Salt efter smak

Värm på svag värme kokosmjölken tillsammans med sockret och reducera tills endast hälften återstår. Det tar ca 5 minuter.

Addera limejuice och salt. Man siktar på en djup, aningens syrlig smak. Om det behövs så kan man tillsätta mer socker, alternativt limejuice eller salt för att få en djupare/mustigare smak.

~Paul~
Citera
2010-08-13, 07:39
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minfrusman
Det finns krämig cocosmjölk att köpa. Fabrikat ICA & blue dragon ! Den är trögflytande som attan! Rekommenderas!

Rekomenderar verkligen inte att köpa den skiten, 9/10 så smakar den unket och halvruttet/mögligt.

Köp kokosmjälk på tetra hos den lokala thai importen istället, billigare och bättre.
Citera
2010-08-13, 09:12
Medlem
Cantorass avatar
Låt bli att skaka burken eller röra om:
"For recipes requiring coconut cream, do not shake the can before opening; spoon out the thick cream on top. On hot days, refrigerate the can so that the cream will harden and can be easily separated from the lighter milk."

http://www.thaifoodandtravel.com/ingredients/cocmilk.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in