2010-05-22, 16:02
Medlem
Hej alla! Jag hoppas att jag har postat rätt.

Just nu håller jag på med mitt projektarbete. Jag har varit i Polen på våren 2009 och besökt olika koncentration läger med min klass. Jag tog massvis självtagna bilder och fann en favorit och jag har beslutit att göra en bildanalys och använda bilden till mitt projektarbete.

Målet med detta arbete är att ta reda på om människor har samma konnotationer som jag har till bilden och om människor ser samma sak och tycker likadant om bilden som jag.
Ta reda på om deras kön, ålder, ursprung, handikapp har stor betydelse för deras tänkande och känslor. Ser de unga och de äldre på bilden på olika sätt? Eller är det så att alla tolkar bilden på samma vis oavsett åldern, kön, osv.

Frågorna som ställs är följande:
Vilka konnotationer har åldergrupp 15 - 25 år till bilden
Vilka konnotationer har åldergrupp 55 år - 90 år till bilden.
(observera, åldern är bara på ett ungefär)
Har någon av de intervjuade samma konnotation till bilden som jag har.

Jag har försökt att intervjua människor i IRL men ska jag vara ärlig så går det ganska dåligt.
Dels för att jag inte vågar ta mig fram till folk och dels för att många är ofta upptagna för att stanna till och låta mig intervjua dem. Så därför tänkte jag intervjua via nätet istället och jag hoppas att ni tar er tid och svarar på dessa frågor. Jag kommer att använda era svar till mitt projektarbete och använda era namn, ålder, bostad osv. även nämna att intervjun skedde på helgon hemsidan.

Frågor till er:
Vad är dina tankar kring bilden?
Vad är din första reaktion när du såg bilden?
Vad tänkte du på sen efter att ha kollat på bilden?
Vad säger bilden dig?

Det skulle vara toppen om ni kunde skriva ert namn, ålder, boende osv. Men vill ni inte säga ert namn så får ni gärna vara anonyma.

Bilden som jag togs i Polen:
http://matty.blogg.se/images/2010/1-copy_89720386.jpg

/Matilda
Citera
2010-05-23, 16:19
Medlem
Ingen som vill hjälpa till och svara på dessa simpla frågor?
Citera
2010-05-24, 10:07
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matty
Frågor till er:
Vad är dina tankar kring bilden?
Vad är din första reaktion när du såg bilden?
Vad tänkte du på sen efter att ha kollat på bilden?

Etnicitet: Svensk
Kön: Man
Ålder: 35-45 år gammal
Boende: Norra Sverige

Mina tankar kring bilden ger en smak av avsky, inte på grund av vad som faktiskt eventuellt inträffade på platsen. Utan på grund av faktumet att alla bilder liknande dessa är till för att skapa en slags irrationell skuldkänsla över händelserna i Polen under 30-40-talet.

Min första reaktion är den av manipulation. Jag reagerar starkt på förvrängningen och doktorerandet som gjorts i efterhand med diverse bildmanipuleringsprogram.

Jag tänkte på hur enormt indoktrinerad den europeiska och vita befolkningen blivit i judiska lögner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in