Windows 7 i en Thinkpad jag lade vantarna på för en tid sedan, har efter de senaste uppdateringarna börjat göra mig uppmärksam på att i priset för datorn ingick inte en legaliserad version av Windows, så att säga.
De senare Windows-versionernas någorlunda välkända barnvaktsfasoner har därmed nått nya höjder, jag får t ex nöja mig med en helsvart skrivbordsbakgrund och återkommande popuprutor som annonserar vilken dålig människa jag är, ungefär.
Skolan där jag studerar erbjuder dock Windows 7 gratis till studerande, varför jag laddade ned en ISO-imagefil (svensk), och brände på DVD. Eftersom jag vill behålla "Mina dokument"-mappen, en drös program etc från min nuvarande installation, valde jag att skapa en ny partition som jag ville installera Windows på från min nybrända skiva.
Den första var på 18gb. Installationsprogrammet klagade på ej tillräckligt utrymme. Misstänkte ett tag (efter s.k. Googling) att jag var tvungen att skapa partitionen med M$ egna verktyg, varför jag gjorde om alltsammans inifrån Windows 7 "Diskhantering", där jag nu istället skapade en partition på 40gb.
No such luck. Fortfarande samma felmeddelande. Det skall dock räcka med strax över 5gb ledig utrymme, enl installationsprogrammet!
Insikter, förslag och kommenterarer?