Flashback bygger pepparkakshus!
2010-05-22, 10:58
Medlem
Jag försöker komma på en fungerande lösning för att kunna visa en printscreen-bild på en macbook (i en utställning). Resultatet jag vill uppnå är att bilden ska vara låst för knapptryck. På datorn ska samtidigt ett ljud spelas som inte besökaren ska kunna påverka (stoppa, pausa etc), det är därför viktigt att man som besökare kommer åt något "bakom" visningsbilden.

Dessa alternativ har jag provat:
Via nyckelringen låst skärmsläckaren och istället lagt visningsbilden som skärmsläckare samt aktiverat att datorn ska begära inlogg med lösenord vid skärmsläckare (i Systeminställningar) - men då kommer lösenordsrutan upp och ligger kvar och bilden försvinner när man rör musen och denna effekt vill jag inte ha, går det att komma runt?

Det andra alternativet jag provat är att lägga bilden som en filmfil och köra den i QuickTime-player på repeat och därefter i helskärm - då händer inget när man klickar med musen inom bilden, vilket är bra, men går man med muspekaren ut mot kanterna kommer meny/dock upp, kan man komma runt det?

Och slutligen, det tredje alternativet, som av dessa känns mest vettigt är att jag lagt bilden som en PowerPoint, aktiverat visning i helskärmsläge och valt på inställningar att ha det som "Informationskiosk" - då händer det ju inget när man trycker med musen på skärmen utan det som krävs är att trycka ESC. Finns det något alternativ till detta - att välja en annan knapp för avstängning av helskärmsvisning i PowerPoint eller på något annat sätt göra det än mera otillgängligt för besökaren att komma in på datorn eller får jag helt enkelt nöja mig med detta?

Är oerhört tacksam för svar på någon/några av dessa frågor eller andra vettiga lösningar?
Citera
2010-05-22, 11:26
Medlem
tzjs avatar
Jag hade kopplat en extern skärm till datorn och ställt själva datorn på ett ställe där ingen kan komma åt den. En vit låda med ett hänglås och bara hål för luftcirkulation och kablarna.

Ta en gammal vanlig tft-skärm eller en lcd-skärm och smiska in i macen. Sedan kan du välja vilket av de alternativen du vill som du listat.
Citera
2010-05-22, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Jag hade kopplat en extern skärm till datorn och ställt själva datorn på ett ställe där ingen kan komma åt den. En vit låda med ett hänglås och bara hål för luftcirkulation och kablarna.

Ta en gammal vanlig tft-skärm eller en lcd-skärm och smiska in i macen. Sedan kan du välja vilket av de alternativen du vill som du listat.

Det hade varit perfekt, men utrymme för detta finns ej samt att ett ljud ska spelas upp i ett par hörlurar, så datorn måste dessvärre stå på plats. Inget annat förslag?
Citera
2010-05-22, 13:34
Medlem
tzjs avatar
Inget mer förslag. Vänta och se om någon på Macworld kan hjälpa dig.
Citera
2010-05-22, 13:53
Medlem
RobinsonKruses avatar
Sätt någonting över tangentbordet? Någon form av plastlåda som ni kan fixa till.

Fanns det inte plats för en skärm eller en låda att sätta datorn i? Om det var lådan det inte fanns utrymme till så kan ni ställa skärmen på datorn när den är ihopfälld, anslut en usb-mus, fixa igång skärmsläckaren och dra ut musen.
Citera
2010-05-22, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobinsonKruse
Sätt någonting över tangentbordet? Någon form av plastlåda som ni kan fixa till.

Fanns det inte plats för en skärm eller en låda att sätta datorn i? Om det var lådan det inte fanns utrymme till så kan ni ställa skärmen på datorn när den är ihopfälld, anslut en usb-mus, fixa igång skärmsläckaren och dra ut musen.

Bra förslag, för plats finns ej för en låda, men delvis är också tanken att man ska få känslan av att stå framför en hel dator och inte enbart en skärm. Därav känns inte detta med enbart skärm som det bästa alternativet, om man kan undvika det. Därför jag eftersöker en funktion som gör att det går att låsa allt för besökaren, men att bilden fortfarande kvarstår på skärmen trots eventuella klick från musplatta eller tangentbord, men att besökaren ser en hel laptop ändå, om det är möjligt.
Citera
2010-05-22, 14:32
Medlem
Nunugabs avatar
varfor anvander ni bara inte protected screen? bra program som laser skarmen och som ar losenordsskyddat.
Citera
2010-05-22, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nunugab
varfor anvander ni bara inte protected screen? bra program som laser skarmen och som ar losenordsskyddat.

Jättebra tips, kände inte till det, ska kolla om det fungerar för det här!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in