2010-05-21, 23:37
Medlem
Ikväll så stormade polisen Pokerklubben på krukmakargatan i Stockholm.

Verkar som detta hände strax efter 22-tiden på fredagskvällen då polisen knackade på med antal civila samt uniformerade poliser. Vittnen säger att även Lotteriinspektionen hade personal på plats. Polisen beslog tog alla marker från cashgamet samt turneringen.

Nån som har mer info om detta?
Senast redigerad av Deiokes 2010-05-21 kl. 23:56.
Citera
2010-05-21, 23:55
Medlem
Som jag skrev i annat tråd, stormade polisen in, ca. 15 st, tror jag. Alla fick visa leg och telefonnummer. De ställde till frågor typ " hur hittade du hit ", " känner du alla här " , " är ni kompisar " etc. Var nyfikna helt enkelt. Dock inga konstigheter, bråk eller så, handbojer mm. , före jag gick hem.

Unfrar bara hur det går för klubben nu, är trevlig ställe, bra service och så. Är nöjd med mina få besök där.
Citera
2010-05-22, 00:00
Medlem
Så här står det på Lotteriinspektionens hemsida "Pokerturneringar brott mot lotterilagen"

Citat:
Den som anordnar pokerturneringar för allmänheten eller i syfte att tjäna pengar, begår ett brott mot lotterilagen. Den som anordnar cash game och sit’n go bryter mot brottsbalkens bestämmelser om dobbleri.

Efter det att hovrätten för västra Sverige i mål nr B2845-08 (EPC Grebbestad) friade de tilltalade för dobbleri gällande huvudturneringen, har detta i vissa fall felaktigt tolkats som att det är lagligt att anordna pokerturneringar. Hovrätten tog inte ställning till huruvida anordnandet av turneringen utgjorde brott mot lotterilagen eftersom åklagaren inte hade yrkat på detta. Två av de tilltalade dömdes dock för dobbleri då de också hade anordnat cash game och sit’n go.

Domen gällande Grebbestad är överklagad till Högsta Domstolen. Riksåklagaren vill få prövat om även en turnering ska anses vara dobbleri.

Hovrätten för nedre Norrland har i mål nr B 22-09 (No Limit – Gefle) fastslagit att ”kortspel som mot erläggande av en i förväg bestämd insats ger möjlighet till penningvinst – till sin allmänna karaktär varit sådan att den, även om slumpen endast skulle ha förhållandevis liten betydelse för vinstmöjligheten, är att anse som ett lotteri i den bemärkelse som avses i lotterilagen.” Domen avser en Texas Hold’em-turnering och innebär att det är ett brott mot lotterilagen att anordna pokerturneringar. De tilltalade överklagade till Högsta Domstolen som inte meddelade prövningstillstånd, mål nr B 3184-09.

Källa:http://www.lotteriinsp.se/sv/Hogerpuffar-till-startsidan/Poker/

Kommer krukan att stängas till utredningen är klar?. Hur gör man med alla pengar som fanns i kassaskåpet i lokalen. Kommer alla medlemslistor med telefonnr att beslagtas?
Citera
2010-05-22, 02:34
Medlem
Citat:
Ett 20-tal poliser slog till mot en pokerklubb på Södermalm i Stockholm på fredagskvällen.

– De beslagtog alla marker, säger Lina Olofsson, som var där och spelade.

Drygt ett 100-tal personer spelade pokerturnering på Södermalmsklubben när polis och representanter från lotteriinspektionen kom dit, enligt pokerspelaren och -bloggaren Lina Olofsson.

Hon säger att klubben anklagas för att bryta mot lotterilagen, vilket hon tycker är orättvist eftersom de inte spelar om några stora pengar:

– Det kostar 600 kronor att vara med, så det är inte värre än att spela på bridgeklubb eller schackklubb. Det enda vi har gjort idag är att spela turneringar. Alla här är medlemmar, säger hon.

Södermalmspolisen kunde på fredagskvällen inte ge någon information om tillslaget.

Källa:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7168832.ab
Citera
2010-05-22, 02:41
Medlem
Stormorfars avatar
Lirade dom enbart turneringar är det ju ändå rätt lugnt för alla inblandade. Man lär ju få tillbaka sitt inköp isåfall. Värre om det var CG liksom. Är det olagligt att spela eller bara olagligt att anordna sånt här?
Citera
2010-05-22, 08:14
Medlem
Stormorfars avatar
Finns mer info på:

http://pierre.prosharks.com/

http://pokerforum.nu/forum/livepoker/61641-razzia-pa-krukan.html#post1484886
Citera
2010-05-22, 09:14
Medlem
Vi länmade cashgames- marker på bordet, sen fick vi gå.fototade dock markerna tog telefonnummer av en kille som satt vid samma borg. Och polisen antecknar ju sitt, i såna pytte lite block, undrar om man läsa der erterårt. Allt gick kasnke smiligt till, tycker jag.
Citera
2010-05-22, 11:48
Medlem
ipads avatar
Ska bli kul att följa detta och se vad det resulterar i..
Citera
2010-05-22, 12:44
Medlem
Hamstrutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aippe
Vi länmade cashgames- marker på bordet, sen fick vi gå.fototade dock markerna tog telefonnummer av en kille som satt vid samma borg. Och polisen antecknar ju sitt, i såna pytte lite block, undrar om man läsa der erterårt. Allt gick kasnke smiligt till, tycker jag.

underbar formulering, man förstod inte ett ord
Citera
2010-05-22, 14:05
Bannlyst
Beslagtog dom inte datorerna i lilla personalrummet? Hela kundregistret finns där, med turneringsresultat och annat smått och gott. Sen så spelas det CG på krukan oavbrutet varje dag, skitsnack att det bara är turneringar. krukan är det mest prisvärda settingen för pokerspel, det sitter alltid en korkad arab som har oändlig deg och alltid nåt fyllo som har mobilen med musik på slagen vid bordet, så andra kan lyssna på skiten

Sen spelade jag av min f.d chef på 5 lax, det var fan priceless..

Edit: vad hände med alla kontanter då? Hur kom polisen in genom dörrslussen och kamerorna?
Senast redigerad av aangloket 2010-05-22 kl. 14:09.
Citera
2010-05-22, 15:24
Medlem
Maliks avatar
Någon som vet vad de uppgav för skäl för att legga folk?
Citera
2010-05-22, 18:31
Medlem
hyfies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malik
Någon som vet vad de uppgav för skäl för att legga folk?

Yes, att man kunde bli vittne. Man är vittnesskyldig i Sverige i guess, så alla var tvungna att visa. Jag och polarn var där och lirade, lär ju inte få tillbaka någonting. Förundersökning och utredning lär väl ta svinlång tid, och när man väl får tillbaka markerna lär det ju bara vara plast. Jättekul.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in