2010-05-21, 21:42
Medlem
Skulle du kunna offra ert liv för 1000000 (en miljon) människors liv?

Inga speciellt utvalda folkgrupper utan 100.000 människor helt random utöver hela världen.
Även om du inte blev ihågkommen eller hyllad av dessa människor. Du skulle med andra ord rädda alla de människorna, men de kommer inte ens veta om din existens eller din goda gärning.

Om ni skulle kunna göra det... Skulle ni kunna offra erat liv till endast 100 andra individer?
Senast redigerad av Robbarn 2010-05-21 kl. 22:18.
Citera
2010-05-21, 21:48
Medlem
anthropophobics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbarn
Skulle du kunna offra ert liv för 100.000 människors liv?

Inga speciellt utvalda folkgrupper utan 100.000 människor helt random utöver hela världen.
Även om du inte blev ihågkommen eller hyllad av dessa människor. Du skulle med andra ord rädda alla de människorna, men de kommer inte ens veta om din existens eller din goda gärning.

Om ni skulle kunna göra det... Skulle ni kunna offra erat liv till endast 100 andra individer?
Känner jag dessa människor?

Man vill ju gärna säga ja, men tänker man efter lite så blir det nog ett nej.
Menar att det är lätt att säga ja så länge det bara är spekulationer, men frågan är hur säker man är på saken när det väl kommer till kritan.
Citera
2010-05-21, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anthropophobic
Känner jag dessa människor?

Man vill ju gärna säga ja, men tänker man efter lite så blir det nog ett nej.
Menar att det är lätt att säga ja så länge det bara är spekulationer, men frågan är hur säker man är på saken när det väl kommer till kritan.

Nej du känner ingen av människorna - och ingen av dem har en aning om din existens.

Tänke ungefär som du... Vet inte om jag skulle våga offra livet, är ganska ung och är ateist. Tror inte på att jag flyger upp till något paradis efter jag trillat av pinn.
Citera
2010-05-21, 21:58
Medlem
callas300s avatar
Hur det än är, oavsett vad för situation det skulle vara så är man nog till sist ändå sig själv närmast, det är vad jag tror.

Så mitt svar blir ett nej.
Citera
2010-05-21, 22:10
Medlem
Kan tänka om lite, tekniskt sett skulle ni kunna känna någon av dessa människor, men sannolikheten är ju extremt liten. Men är det ens värt chansen?

ca 6,6 miljarder människor finns och 100.000, chansen att ni känner dem är inte särskilt stor.
Citera
2010-05-21, 22:11
Medlem
hokoris avatar
Absolut inte såvida jag inte redan var helt övertygad om att jag ville dö.
Citera
2010-05-21, 22:17
Medlem
Gör en drastisk ändring i tråden som kanske gör det lite svårare att besluta.

Låt oss säga en miljon människor som du har möjligheten att offra dig för... skulle du göra det?

(ändrar trådstartens inlägg också)
Citera
2010-05-21, 22:21
Medlem
ABBORREs avatar
Skulle inte ge bort 8 kr för att en Neger skulle slippa få en kula i huvudet
Nej inte ens 1 kr.

Så nej på TS fråga
Citera
2010-05-21, 22:24
Medlem
dataSaras avatar
Nej, vad tjänar du på det?

Om du såg nån på väg att bli påkörd av en bil, och kunde rädda den personen men med följden att det istället blir du som blir påkörd, gör du det? Klart som fan man låter bli,
Citera
2010-05-21, 22:25
Medlem
casenuts avatar
Skulle enbart offra mitt liv för så många människor om alla mina närstående var med bland dom som skulle försvinna.
Annars skulle jag inte ha något emot att människomängden sjönk lite.
Citera
2010-05-21, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dataSara
Nej, vad tjänar du på det?

Om du såg nån på väg att bli påkörd av en bil, och kunde rädda den personen men med följden att det istället blir du som blir påkörd, gör du det? Klart som fan man låter bli,

Men då är det endast en människa det rör sig om, nu handlar det om en miljon olika människors liv.

Om du tänker tvärt om, om en människa skulle offra sitt liv åt dig och 99.999 andra människor, då tycker du det är en självklarhet vad han ska välja.
Citera
2010-05-21, 22:38
Medlem
Absolut.. Speciellt om det var barn också, ras är oväsentligt.. Jag är lite mindre entusiastisk om det är religiösa fanatiker... Personliga egenskaper och ålder är viktigare..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in