2010-05-21, 20:14
Medlem
Tja,

Jag har ett litet dilemma, i sommar kommer jag ha ett tillfälligt jobb där jag reser runt i Sverige mycket. Oftast kommer därför inte tillgång till kök, ugn eller micro finnas. Att äta ute, lunch och middag ser därför ut att vara det enda, och dyra alternativet. Men kan man fixa ihop det här på något sätt, sommaren ska handla om maximera inkomsterna inför höstens stundande resor.

Det enda jag kan tänka mig är typ, mackor och frukt och det kan jag ju knappast leva på i 2½ månad, men eftersom jag inte kan koka eller steka något så försvinner ju i princip alla andra alternativ. Förmodligen kommer det finnas någon ICA i närheten, kan man göra något av det kanske, fast å andra sidan är den färdiga maten där oftast både dyr och kräver åtkomst till i alla fall micro.

Finns det någon som själv varit i liknande situation? Hur löser jag matproblemet på resande fot utan kök?
Citera
2010-05-21, 20:19
Medlem
Californias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zerstiren
Tja,

Jag har ett litet dilemma, i sommar kommer jag ha ett tillfälligt jobb där jag reser runt i Sverige mycket. Oftast kommer därför inte tillgång till kök, ugn eller micro finnas. Att äta ute, lunch och middag ser därför ut att vara det enda, och dyra alternativet. Men kan man fixa ihop det här på något sätt, sommaren ska handla om maximera inkomsterna inför höstens stundande resor.

Det enda jag kan tänka mig är typ, mackor och typ frukt och det kan jag ju knappast leva på i 2½ månad, men eftersom jag inte kan koka eller steka något så försvinner ju i princip alla alternativ. Förmodligen kommer det finnas någon ICA i närheten, kan man göra något av det kanske, fast å andra sidan är den färdiga maten där oftast både dyr och kräver åtkomst till i alla fall micro.

Finns det någon som själv varit i liknande situation? Hur löser jag matproblemet på resande fot utan kök?

Bullens pilsnerkorv!!!! Serveras givetvis med en pilsner och kanske en burk surkål till!
Vita bönor i tomatsås på rostat bröd är en hit (ta med en zippotändare), fungerar förvånansvärt bra när man väl fått in tekniken.
Ja det är väl mina hillbillie tips.

Fast du, har du en micro hemma så är det väl bara att stoppa ner den i väskan?
Citera
2010-05-21, 20:26
Medlem
Svenglens avatar
Köp en liten portabel grill då borde du kunna fixa lite varm mat.

Exempel på grillar hittar du här: http://www.smartson.se/test/fritid/ta-med-grillen-dit-du-gar.htm
Citera
2010-05-21, 20:32
Medlem
Aakes avatar
En micro kostar bara några hundralappar. De pengarna sparar du snabbt in istf att äta ute.
Annars går det att värma mat på grenröret i bilen.
Citera
2010-05-21, 20:35
Medlem
Juvelidiots avatar
Tillgång till bil?
http://www.car-b-q.blogspot.com/

Annars får du handla upp dig på ett gasol/spritkök och laga mat. Går faktiskt att göra det mesta i en eller annan version.

Köp en liten billig mikro som du tar med dig och köp halvfabrikat...billigare än äta ute i a f.

Läs in dig på Raw food dieten - då käkar man endast icke tillagad mat men ska må bra ändå. Hur gott det är i längden är väl upp till var och en att bedöma.
http://altmedicine.about.com/od/popularhealthdiets/a/Raw_Food.htm
Citera
2010-05-21, 20:39
Medlem
Californias avatar
Sen är ju råbiff en maträtt för en man! Kanske inte billigast att göra men en eller två gånger kan du ju lyxa till det! Se till att få den bästa filébiten nermald i butiken från mamma mu bara!
Citera
2010-05-21, 20:40
Medlem
Californias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
En micro kostar bara några hundralappar. De pengarna sparar du snabbt in istf att äta ute.
Annars går det att värma mat på grenröret i bilen.

Finns en hel guide om bilmatlagning...
Citera
2010-05-21, 20:43
Medlem
Härligt, jättemånga bra tips än så länge. Spritkök hade jag av någon anledning helt glömt bort, och det är ju lysande klart jag ska ha med det. Min mikro blir lite omständig att konka runt på, uttrymmet i bilen är reserverat för material men jag ska överväga det samt en minigrill. Självklart ska jag, om inget annat än för att det låter jävligt manligt, försöka steka fisk på motorn.

Mest troligt blir det ett spritkök och nudlar, lite korv, mackor och frukt. Någon engångsgrill för 10kr kan ju användas från gång till gång också.
Citera
2010-05-21, 20:52
Medlem
Masingas avatar
Köp grillad kyckling för 40-50 spänn och det räcker till två måltider. Kyckling har ju fördelen att det även är gott att äta kallt, så du kan spara det.
Citera
2010-05-21, 21:00
Medlem
Californias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zerstiren
Härligt, jättemånga bra tips än så länge. Spritkök hade jag av någon anledning helt glömt bort, och det är ju lysande klart jag ska ha med det. Min mikro blir lite omständig att konka runt på, uttrymmet i bilen är reserverat för material men jag ska överväga det samt en minigrill. Självklart ska jag, om inget annat än för att det låter jävligt manligt, försöka steka fisk på motorn.

Mest troligt blir det ett spritkök och nudlar, lite korv, mackor och frukt. Någon engångsgrill för 10kr kan ju användas från gång till gång också.

Ska du köra på det så kan jag ju rekommendera att ta med en hink multivitamintabletter.

Du kommer behöva mer proteiner än så om du ska "ligga ute i fält" så pass länge!
Citera
2010-05-21, 21:07
Medlem
Jag rekommenderar inte att du kör med spritkök, det är en ganska föråldrad teknik. Då är gas ett betydligt bättre alternativ då det går betydligt fortare och är mycket smidigare. Bra portabla kök köps hos en bättre friluftshandel, förslagsvis Addnature: http://www.addnature.com/dept.asp?dept_id=34
Citera
2010-05-21, 21:07
Medlem
DonkeyKlonks avatar
Antar att du kommer spendera nätterna på hotell. Se då till att frossa rejält vid frukostbuffén. På en riktigt stabil frukost står du dig fram till middagen. Bli du sugen på något, så ta en frukt eller liknande vid lunchtid. Äter du snabbmat, och inget har emot att käka det dagligen så kommer du ganska billigt undan. 50-70 SEK/dag i matkostnader. Annars kan du med den stabila frukosten som grund dra i dig ett par måltidsersättningar(nutrilett, naturdiet osv.) om dagen, så får du i dig det du behöver. Snabbt, smidigt och kräver varken tillagning eller kyl.

Att köpa grillade kycklingar och liknande tycker jag inte var någon vidare idé. Inte kul att slafsa runt med kyckling när man är ute på vägarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in