2010-05-21, 21:52
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blotarn
Problemet är att du på något sätt inte anser att alkohol(drycker) ska diskuteras i ett forum om just drycker. Du vill alltså att man ska döpa om det till "alkoholdrycker och andra drycker" eller "alkoholhaltiga drycker och andra drycker"? Det tycker jag låter sämre.

Mer korrekt vore helt enkelt "Dryck", eller "Alkohol och övrig dryck".

Citat:
Folk förstår ju poängen av forumet och om det är ett "språkfel" (som det egentligen inte är, det fungerar fortfarande korrekt i mening och förståelse) så tror jag ingen stör sig på det.

Men det är ju ett icke-argument, att "ingen stör sig på det". Det är fortfarande fel. I så fall kan vi ju lika gärna döpa om Sverige till Svlerige, så länge "ingen stör sig på det".
Citera
2010-05-21, 21:55
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nephilim.
Alkohol är inte en typ av dryck utan en kemisk förening.

Fel. Alkohol är båda. Uttrycken är givetvis inte ömsesidigt uteslutande. Alla drycker är kemiska föreningar.
Citera
2010-05-21, 22:11
Medlem
MrFingals avatar
Jag förstår din poäng, men det måste väl ändå vara bättre att det tydliggörs att det är i just dryckesforumet man diskuterar alkolhol och inte under till exempel övriga droger?
Citera
2010-05-21, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Definitionen av dryck är drickbar vätska. Metanol är normalt inte drickbart, så jag vet inte hur du tänker.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dryck

Det är skillnad på en alkoholhaltig dryck och en alkohol. Det är vad jag ville poängtera.
Citera
2010-05-21, 22:22
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFingal
Jag förstår din poäng, men det måste väl ändå vara bättre att det tydliggörs att det är i just dryckesforumet man diskuterar alkohol och inte under till exempel övriga droger?
Det är nog lite poängen med det hela.
Det är oenighet även på den punkten, om alkohol ska diskuteras i drogforumen eller ihop med mat och dryck.
Citera
2010-05-21, 22:23
Medlem
blotarns avatar
Citat:
Men det är ju ett icke-argument, att "ingen stör sig på det". Det är fortfarande fel.

Vad är det som är fel? Varför FÅR det inte heta "Alkohol och dryck" för?
För att det finns andra sätt att säga det på? Det fungerar utmärkt som rubrik för underforumet.
Är ju som att döpa om Cannabis till Hasch, bara för att det är en annan form av samma substans.

Jag förstår din poäng, egentligen. Men jag tycker helt enkelt inte att någon förändring är nödvändig då det känns onödigt när människor ändå förstår innebörden, eller hur?
Så varför störa sig på något så trivialt som en annan användning av ett och samma ord?
Känns meningslöst enligt mitt tycke i varje fall.
Citera
2010-05-21, 22:33
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Vad är det som är fel? Varför FÅR det inte heta "Alkohol och dryck" för?
För att det finns andra sätt att säga det på? Det fungerar utmärkt som rubrik för underforumet.
Är ju som att döpa om Cannabis till Hasch, bara för att det är en annan form av samma substans.

Återigen, det bör inte hela "Alkohol och dryck" eftersom det är ett språkfel, en tautologi. Det är inte en åsiktsfråga eller en tolkningsfråga. Det är fel, helt enkelt.

Och din liknelse med cannabis och hasch visar bara hur begreppsförvirrad du är. Hasch, jämfört med cannabis, är inte "en annan form av samma substans". Hasch är en typ av cannabis. Och alkohol är en typ av dryck.

Citat:
Jag förstår din poäng, egentligen. Men jag tycker helt enkelt inte att någon förändring är nödvändig då det känns onödigt när människor ändå förstår innebörden, eller hur?
Så varför störa sig på något så trivialt som en annan användning av ett och samma ord?
Känns meningslöst enligt mitt tycke i varje fall.

Men det där är ju bara trams. Det är som när folk inte lär sig skilja på "han" och "honom", men det spelar ju ingen roll säger dom - för "alla förstår innebörden ändå". Det är bara en dålig ursäkt för att inte behärska det svenska språket. Rätt ska vara rätt.
Citera
2010-05-21, 22:41
Medlem
blotarns avatar
Citat:
Återigen, det bör inte hela "Alkohol och dryck" eftersom det är ett språkfel, en tautologi. Det är inte en åsiktsfråga eller en tolkningsfråga. Det är fel, helt enkelt.

Och din liknelse med cannabis och hasch visar bara hur begreppsförvirrad du är. Hasch, jämfört med cannabis, är inte "en annan form av samma substans". Hasch är en typ av cannabis. Och alkohol är en typ av dryck.

Men det där är ju bara trams. Det är som när folk inte lär sig skilja på "han" och "honom", men det spelar ju ingen roll säger dom - för "alla förstår innebörden ändå". Det är bara en dålig ursäkt för att inte behärska det svenska språket. Rätt ska vara rätt.

Det är ganska tydligt att ingen av oss vägrar ge sig så jag säger så här:
Du får tycka vad du vill, så tycker jag vad jag vill. Spelar ingen större roll för mig egentligen, jag ville bara poängtera att man kan använda forumet precis som det är utan att byta namn bara för att det anses vara fel.

Känns som att du klagar på världens mest onödiga grej faktiskt.
Fast ja, du har ju helt enkelt rätt till din åsikt.
Nu ska jag i varje fall fortsätta se på tv som en normal människa så får du strida för namnbytet av ett underforum själv.
Lycka till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in