2010-05-21, 18:27
Medlem
Xstars avatar
Är inte det ett jävligt misslyckat namn på ett subforum? Alkohol ÄR en dryck. Det är som att ha forum som heter:
  • Pepsi Max och läsk
  • Choklad och godis
  • Vatten och vätska

Invändningar? Kommentarer?
Citera
2010-05-21, 18:32
Medlem
Alkohol är ingen dryck. Brukar du se många som går omkring och dricker t.ex. metanol?
Citera
2010-05-21, 18:33
Medlem
naganof2s avatar
jag skulle tro att dom har så det står Alkohol i klar text för många idioter (som det finns gott om här)
som kommer på att dom ska skapa en tråd om nån sprit eller liknande och letar efter forumet men då hittar dom bara "drycker" och då förstår dom inte och gör idiot trådar i sista utvägen .
Citera
2010-05-21, 18:34
Medlem
epost72s avatar
Jag ligger inte sömnlös.
Alkohol är alkohol och dryck är dryck.
Oroar du dig för texten på mjölkpaketen också? "öppnas här" måste man då öppna i butiken?

För övrigt gav Ovcharka ett bra svar i din förra tråd, det finns inte mycket att tillägga där.
Senast redigerad av epost72 2010-05-21 kl. 19:01.
Citera
2010-05-21, 18:35
Medlem
knokkelmanns avatar
hahaha, men tänk alkohol och annan dryck då? fast ja, lite missvisande.
Citera
2010-05-21, 18:50
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glasstarta
Alkohol är ingen dryck. Brukar du se många som går omkring och dricker t.ex. metanol?

Definitionen av dryck är drickbar vätska. Metanol är normalt inte drickbart, så jag vet inte hur du tänker.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dryck
Citera
2010-05-21, 19:36
Medlem
blotarns avatar
Jag ser det inte som något en person i allmänhet borde störa sig på.
Hur irriterande kan det vara att det står "Alkohol och dryck" istället för bara t.ex "Dryck"?

Det menas ju helt enkelt med att trådar angående sprit samt andra drycker tas i den avdelningen, vilket jag antar du förstår eftersom det står i klartext. Så varför klaga?
Jag tycker din jämförelse är lite svag, TS.
Citera
2010-05-21, 20:18
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blotarn
Jag tycker din jämförelse är lite svag, TS.

Tvärtom, klockren jämförelse.

"Alkohol och dryck" är en språklig styggelse som inte borde tillåtas existera.

Mer exempel på hur man skulle kunna döpa subforum på samma felaktiga sätt:
  • Marijuana och cannabis (istället för Cannabis)
  • Grafikkort och hårdvara (istället för Hårdvara)
  • Böcker och litteratur (istället för Litteratur)
  • Popmusik och musik (istället för Musik)
  • Cigarrer och tobak (istället för Tobak)
  • P2P och fildelning (istället för Fildelning)

Det är absurt. Jag kräver att detta åtgärdas!
Citera
2010-05-21, 20:27
Medlem
blotarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Tvärtom, klockren jämförelse.

"Alkohol och dryck" är en språklig styggelse som inte borde tillåtas existera.

Mer exempel på hur man skulle kunna döpa subforum på samma felaktiga sätt:
  • Marijuana och cannabis (istället för Cannabis)
  • Grafikkort och hårdvara (istället för Hårdvara)
  • Böcker och litteratur (istället för Litteratur)
  • Popmusik och musik (istället för Musik)
  • Cigarrer och tobak (istället för Tobak)
  • P2P och fildelning (istället för Fildelning)

Det är absurt. Jag kräver att detta åtgärdas!

Ja, vad duktig du är som kan skriva om en massa kategorier. Men nu handlar det inte om hur man kan döpa om subforum utan ett subforum som heter på ett speciellt sätt för att attrahera rätt sorters människor till den forumdelen.

Vad är det för fel att integrera drycker tillsammans med alkohol? De har ju rätt mycket gemensamt, man slipper ha ett relativt oanvänt forum som inriktar sig på pepsi och nya vira blåtira vars diskussionsaktiviteter skulle vara ofantligt lågt.

Sen om man vill diskutera Metanol eller andra alkoholhaltiga vätskor så finns det forumdelar för det också.
Citera
2010-05-21, 20:33
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blotarn
Ja, vad duktig du är som kan skriva om en massa kategorier. Men nu handlar det inte om hur man kan döpa om subforum utan ett subforum som heter på ett speciellt sätt för att attrahera rätt sorters människor till den forumdelen.

Vad är det för fel att integrera drycker tillsammans med alkohol? De har ju rätt mycket gemensamt, man slipper ha ett relativt oanvänt forum som inriktar sig på pepsi och nya vira blåtira vars diskussionsaktiviteter skulle vara ofantligt lågt.

Sen om man vill diskutera Metanol eller andra alkoholhaltiga vätskor så finns det forumdelar för det också.

Det verkar som om du missar poängen totalt här. Problemet är inte att alkohol diskuteras i samma forumdel som andra drycker. Problemet är att namnet på forumdelen är ett rent språkfel. Alkohol är en typ av dryck. Uttrycket har betydelseredundans, det är en tautologi.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tautologi
Citera
2010-05-21, 20:43
Medlem
Nephilim.s avatar
Citat:
Det verkar som om du missar poängen totalt här. Problemet är inte att alkohol diskuteras i samma forumdel som andra drycker. Problemet är att namnet på forumdelen är ett rent språkfel. Alkohol är en typ av dryck. Uttrycket har betydelseredundans, det är en tautologi.

Alkohol är inte en typ av dryck utan en kemisk förening. Om man ska vara noga heter det alkoholhaltiga drycker men jag tror alla förstår vad som menas och ingen förutom du verkar ha problem med det.
Citera
2010-05-21, 21:10
Medlem
blotarns avatar
Citat:

Problemet är att du på något sätt inte anser att alkohol(drycker) ska diskuteras i ett forum om just drycker. Du vill alltså att man ska döpa om det till "alkoholdrycker och andra drycker" eller "alkoholhaltiga drycker och andra drycker"? Det tycker jag låter sämre. Folk förstår ju poängen av forumet och om det är ett "språkfel" (som det egentligen inte är, det fungerar fortfarande korrekt i mening och förståelse) så tror jag ingen stör sig på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Nephilim.
Alkohol är inte en typ av dryck utan en kemisk förening. Om man ska vara noga heter det alkoholhaltiga drycker men jag tror alla förstår vad som menas och ingen förutom du verkar ha problem med det.

Precis vad jag menar också. Man förstår ju innebörden av forumets diskussionstema och det blir därefter ett passande namn som nödvändigtvis inte borde förändras då namnet uppenbarligen inte förvirrar någon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in