Flashback bygger pepparkakshus!
2004-04-07, 23:58
Medlem
irrblosss avatar
Satt och blev sugen på helstekt fläskfilé med råstekt potatis och portvinsstuvade champinjoner. Har bara ätit det ute tidigare men kom fram till att det kan ju inte vara så svårt att tillaga hemma. Fläskfilén och råstekta potatisen är inga problem, men hur fixar man de portvinsstuvade champinjonerna? Kan tänka mig att man fräser lite champinjoner i smör, rör ner grädde och portvin samt kryddar med salt och peppar, eller är jag helt fel ute? Vore tacksam för era recept, gärna både feta och fettsnåla varianter...
Citera
2004-04-08, 00:04
Bannlyst
Det låter helt rätt, tycker jag. Återkom gärna när du provat och tala om hur det gick.
Citera
2004-04-08, 00:09
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Det låter helt rätt, tycker jag. Återkom gärna när du provat och tala om hur det gick.
Jag tänkte vänta med att pröva tills jag fått lite hintar om ungefär hur mycket portvin i förhållande till grädde osv, fast man kanske kan smaka sig fram...
Citera
2004-04-16, 09:00
Medlem
RIP-Polariss avatar
Börja med att fräsa svamipsarna i smör tillsammans med finhackad scharlottenlök.

Pudra över nån matsked vetemjöl och fräs på nån sekund till.

På med vispgrädde (eller matlagningsgrädde om du vill göra smalmat) och sen i med portvin. Gärna en liten skvätt fond också.

Smaka av med salt o peppar.

Jag brukar köra med 3 dl vispgrädde, ca 1 dl portvin, 1-2 msk mjöl, 3-5 scharlottenlökar samt lagom mängd svamp.
Citera
2004-04-16, 10:43
Medlem
irrblosss avatar
Tack, ska testa det. Förresten, passar det bäst med rött eller vitt vin?
Citera
2004-04-16, 17:29
Medlem
RIP-Polariss avatar
Det funkar med både rött och vitt portvin, men jag föredrar rött. Ta inte den dyraste flaskan årgångsport dock.

Sen kan du variera och göra med andra spritsorter också:

Madeira
Cognac
Whiskey
Sherry
Calvados (och då är det gott att fräsa med några äppelbitar)
etc etc.
Citera
2004-04-16, 20:48
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RIP-Polaris
Sherry
Nu blev man ju sugen på Chicken á la King också...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in