Citat:
Ursprungligen postat av Cancertanten
BayBee, självklart är det bara om en leverfläck förändras eller om man själv känner sig orolig som man ska kontrollera dem hos läkare.
De flesta av de läkare som undersöker mig på regelbunden basis säger att förunderligt många som visar sig ha Malignt Melanom har en magkänsla. Inte att förakta alltså.
Solskydd ska alltid användas. Det tar inte bort något D-vitamin upptag. Och D-vitaminbrist är inte direkt obehandlingsbar och det är få som dör av det medan ca 400 personer per år dör i hudcancerrelaterade sjukdomar som hjärnmetastaser, lungmetastaser eller nåt annat kul *ironi* Då är det fan bättre att smörja in sig och inte leka grekisk strandraggare.
Dessutom känner jag att Karolinska Universitetssjukhusets Hudmottagnings överläkare har mer att komma med än
www.kostdoktorn.se men vad vet jag ? jag kör på solskydd. Det kanske kan förhindra spridning av min hudcancer (som inte är brist på D-vitamin relaterad) och kanske kan förhindra att jag får fler ärr på min kropp. Det är vad som kallas billig försäkring.

Först vill jag börja med att beklaga din situation, verkligen.
Sen vill jag säga att den länken var ungefär den första som dök upp, jag hade bråttom.
Lite OT men är det Jan Lapins som ff basar där? Kan inte du kolla med honom vad han tror och tycker om melanotan..?
Dessutom tror jag nog att man lyssnar på den man litar på, right? Det jag har tagit mina påståenden från är Mats Humble, överläkare och psykiater, ganska känd som Dr. D-vitamin. Sen undrar jag om du kan länka eller visa någon artikel där olika experter säger att man kan sola mellan 9-11 och 14.30-17 med solskydd?
Att använda sunt förnuft är inte helt fel. Sen vill jag kommentera det du skriver:
"Solskydd ska alltid användas. Det tar inte bort något D-vitamin upptag. Och D-vitaminbrist är inte direkt obehandlingsbar och det är få som dör av det medan ca 400 personer per år dör i hudcancerrelaterade sjukdomar som hjärnmetastaser, lungmetastaser eller nåt annat kul *ironi*
Well, om man har hög faktor gör det de..
Jag citerar
"»Kroppen producerar inte D-vitamin om man har solkräm med hög faktor på. Det är bevisat att om man har mer än faktor åtta och använder den rätt - alltså lägger på rätt mängd - så bildas det inte D-vitamin i huden,« berättar Leif Mosekilde, dr. med. och professor vid Århus Universitet (
http://osteoporosdoktor.se/nytt-om-bensk%C3%B6rhet/nytt-om-bensk%C3%B6rhet/patient/kom-ih%C3%A5g-d-vitamin-n%C3%A4r-du-anv%C3%A4nder-solkr%C3%A4m)
Jag har inga egna erfarenheter av hudcancer (men det finns i släkten), däremot av depressioner och att säga att folk inte dör av depressioner till följd av brist på bl.a D-vitamin (googla får du göra själv) är inte bara idiotiskt utan även själviskt och ignorant!
Som jag skrev i inlägget ovan är det mycket mer som D-vitamin kan hjälpa mot.
Jag har inte skrivit någonstans att man ska ligga och steka som en grekisk strandraggare. Vart har du fått det ifrån?
Du låter jäkligt bitter i ditt inlägg, men ta inte ut det på mig tack.