2010-05-21, 15:46
Medlem
Sladderballens avatar
Kom igen! Kom igen! Kom igen! Ingen stress! Kom igen! Kom igen! Sommaren är här..

Ehm, jo nu börjar sommaren komma till oss och det känns verkligen ute i solen. Och med solen kan det medfölja en rad risker, så man bör vara försiktig, speciellt om man har känslig hud. Jag själv har rätt bra pigment och brukar inte ha problem på sommarsolen i Sverige, men däremot har jag en jävla massa leverfläckar överallt, och därför blir man ju lite orolig.

De finns överallt på min kropp men majoriteten av de sitter på axlarna och brösten, och även en del i ansiktet. Jag får ständigt nya känns det som. Men de flesta ser bra ut (platta, jämna och enfärgade) men jag har ett par jävlar som är lite större än de flesta och har en svart prick i mitten.

Är det något jag bör vara orolig över? De kliar inte eller något sådant, men ser lite äckligare ut bara. Och hur är det egentligen om man får en massa nya fläckar hela tiden? Genetiskt och oftast ofarligt eller något jag ska kolla upp?

Jag tänkte att om det är fler som har frågor angående sina leverfläckar och liknande kan man ju ta det här så slipper folk svara på samma frågor tusentals gånger (nu hoppas jag att det inte finns en aktiv tråd lik denna redan för då blir det lite pinsamt. )

Ha det gott.
Senast redigerad av Sladderballen 2010-05-21 kl. 15:49.
Citera
2010-05-21, 16:43
Medlem
Det finns flera trådar men det är lugnt.

1 Är du orolig, gå till vårdcentralen. De har för det mesta rätt bra koll. Men är färgen jämn, kanterna jämna och märket inte blöder eller kliar så är det säkerligen ingen fara.
2. Även om du tycker du har stans bästa pigment, SMÖRJ IN dig! Du behöver ju inte använda SPF 30 men använd SPF 4 eller 8 så att inte de farliga solstrålarna tar dig
3. Ny fläckar hela tiden är genetiskt, en del är faktiskt fräknar också ... oftast inget farligt och oftast avtar det efter ett par år. Men solkräm hjälper en del. Har vi tur (?) slutar vi som mörkhyade och slipper sola

Om man är orolig, ska man kolla födelsemärket. Det finns inget som din egen magkänsla för att upptäcka hudcancer. De allra flesta har inget att oroa sig för, men håll inte på att larva er med att inte kolla, inte smörja in er för det är verkligen ingen vacker sjukdom om man väntar och den sprider sig. Cellgifter biter inte så där toppenbra.

Är det nån mer som har frågor, shoot. Jag har liksom tagit nicket efter en släng av hudcancer.
Citera
2010-05-21, 17:01
Medlem
despots avatar
En fråga om hur man ska sola!

Om man är ute, säg 2h i stark sol med solfaktor 4 på sig och man får då en viss del "färg", brunhet alltså.
eller så är man är ute 1h utan solfaktor och man får lika mycket färg i slutändan som med solfaktorn, är det lika stor chans att få cancer då?

menar, är det bättre att vara ute länge och "exposa" sig för svag strålning tack vare skyddsfaktorn än att vara ute kort och intensiv strålning utan solfaktorn?
Citera
2010-05-21, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av despot
En fråga om hur man ska sola!

Om man är ute, säg 2h i stark sol med solfaktor 4 på sig och man får då en viss del "färg", brunhet alltså.
eller så är man är ute 1h utan solfaktor och man får lika mycket färg i slutändan som med solfaktorn, är det lika stor chans att få cancer då?

menar, är det bättre att vara ute länge och "exposa" sig för svag strålning tack vare skyddsfaktorn än att vara ute kort och intensiv strålning utan solfaktorn?

Svårt att svara på, då det är så många faktorer förutom själva solningen som spelar in, så i ditt exempel tror jag det är hugget som stucket.

Det finns framför allt tre huvudtyper av hudcancer-sorter man kan få; Basaliom och Skivepitelcancer får man båda två av långvarig solexponering, och dessa sitter då primärt på områden som utsätts för sol mest hela tiden (hjässan, näsryggen, underläppen, axlar, bröst, underben etc). Malignt melanom å andra sidan drabbas man framför allt av efter att man brännt sig rejält (med vissa undantag), dock kommer ofta melanomet Många år senare (ej ovanligt att man brännt sig i barndomen och får cancern i högre ålder) och kan även sitta lite varstans på kroppen.

Personligen skulle jag ändå välja solskyddsfaktor + längre vistelse i solen, då jag hellre får ett basaliom än ett melanom. Välj dock inte solskyddsfaktor 4 som är totalt meningslöst.
Citera
2010-05-21, 18:37
Medlem
hansolo86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladderballen
Kom igen! Kom igen! Kom igen! Ingen stress! Kom igen! Kom igen! Sommaren är här..

Ha det gott.

Ingen stress bara fart och fläkt ändå! =D
http://www.youtube.com/watch?v=XlLHBMQeiFY
Citera
2010-05-21, 20:01
Medlem
despots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spectramox

Personligen skulle jag ändå välja solskyddsfaktor + längre vistelse i solen, då jag hellre får ett basaliom än ett melanom. Välj dock inte solskyddsfaktor 4 som är totalt meningslöst.

Varför inte 4:an?

är jag ute typ en heldag, 4-6timmar kanske, utan skydd i en riktigt gassade sol i sverige blir jag bränd, alltså rätt röd. Skulle jag ta på solskyddsfaktor 4 skulle resultat knappt ses, ser 4:an som enda skyddet att smörja på i sverige...
Citera
2010-05-24, 13:27
Medlem
Sola inte utan solskydd om du inte är neger eller har mörk hy

All rödhet är brännskador, så enkelt är det. Och ja, hellre solskydd än utan. Och du blir brun även med 4;an.

Generellt säger experterna att man kan sola mellan 9-11 och 14.30-17 med solskydd. Mitt på dagen ska man hålla sig i skuggan eller klä på sig.

Och ja, du blir brun i skuggan också, även om du har solskydd. Du slipper den där pinsamma rödrosa tonen och fjällningen efteråt - och det är ju en bra sak ?

Och tro mig, hellre solskydd än ärr, eller tumörer i skelettet ....
Citera
2010-05-24, 17:37
Medlem
~*BayBee*~s avatar
Är det inte så "bara" att när någon av leverfläckarna förändras så är det rimligt att gå och kolla upp det? Det är vad jag har hört iaf. Sen så ar 15-30 minuter i sol, utan solskydd bara bra!

Allt mer forskning talar för att D-vitaminbrist kan ha en roll i mängder av sjukdomar. Infektionssjukdomar, cancer, hjärtsjukdom, benskörhet, autism, generell värk/fibromyalgi, vinter- och vårdepressioner… listan på sjukdomar där ett samband misstänks är lång.

http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin

D-Vitamin ftw!
Citera
2010-05-25, 10:45
Medlem
BayBee, självklart är det bara om en leverfläck förändras eller om man själv känner sig orolig som man ska kontrollera dem hos läkare.

De flesta av de läkare som undersöker mig på regelbunden basis säger att förunderligt många som visar sig ha Malignt Melanom har en magkänsla. Inte att förakta alltså.

Solskydd ska alltid användas. Det tar inte bort något D-vitamin upptag. Och D-vitaminbrist är inte direkt obehandlingsbar och det är få som dör av det medan ca 400 personer per år dör i hudcancerrelaterade sjukdomar som hjärnmetastaser, lungmetastaser eller nåt annat kul *ironi* Då är det fan bättre att smörja in sig och inte leka grekisk strandraggare.

Dessutom känner jag att Karolinska Universitetssjukhusets Hudmottagnings överläkare har mer att komma med än www.kostdoktorn.se men vad vet jag ? jag kör på solskydd. Det kanske kan förhindra spridning av min hudcancer (som inte är brist på D-vitamin relaterad) och kanske kan förhindra att jag får fler ärr på min kropp. Det är vad som kallas billig försäkring.
Citera
2010-05-25, 20:51
Medlem
~*BayBee*~s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancertanten
BayBee, självklart är det bara om en leverfläck förändras eller om man själv känner sig orolig som man ska kontrollera dem hos läkare.

De flesta av de läkare som undersöker mig på regelbunden basis säger att förunderligt många som visar sig ha Malignt Melanom har en magkänsla. Inte att förakta alltså.

Solskydd ska alltid användas. Det tar inte bort något D-vitamin upptag. Och D-vitaminbrist är inte direkt obehandlingsbar och det är få som dör av det medan ca 400 personer per år dör i hudcancerrelaterade sjukdomar som hjärnmetastaser, lungmetastaser eller nåt annat kul *ironi* Då är det fan bättre att smörja in sig och inte leka grekisk strandraggare.

Dessutom känner jag att Karolinska Universitetssjukhusets Hudmottagnings överläkare har mer att komma med än www.kostdoktorn.se men vad vet jag ? jag kör på solskydd. Det kanske kan förhindra spridning av min hudcancer (som inte är brist på D-vitamin relaterad) och kanske kan förhindra att jag får fler ärr på min kropp. Det är vad som kallas billig försäkring.

Först vill jag börja med att beklaga din situation, verkligen.

Sen vill jag säga att den länken var ungefär den första som dök upp, jag hade bråttom.
Lite OT men är det Jan Lapins som ff basar där? Kan inte du kolla med honom vad han tror och tycker om melanotan..?

Dessutom tror jag nog att man lyssnar på den man litar på, right? Det jag har tagit mina påståenden från är Mats Humble, överläkare och psykiater, ganska känd som Dr. D-vitamin. Sen undrar jag om du kan länka eller visa någon artikel där olika experter säger att man kan sola mellan 9-11 och 14.30-17 med solskydd?
Att använda sunt förnuft är inte helt fel. Sen vill jag kommentera det du skriver:

"Solskydd ska alltid användas. Det tar inte bort något D-vitamin upptag. Och D-vitaminbrist är inte direkt obehandlingsbar och det är få som dör av det medan ca 400 personer per år dör i hudcancerrelaterade sjukdomar som hjärnmetastaser, lungmetastaser eller nåt annat kul *ironi*

Well, om man har hög faktor gör det de..
Jag citerar "»Kroppen producerar inte D-vitamin om man har solkräm med hög faktor på. Det är bevisat att om man har mer än faktor åtta och använder den rätt - alltså lägger på rätt mängd - så bildas det inte D-vitamin i huden,« berättar Leif Mosekilde, dr. med. och professor vid Århus Universitet (http://osteoporosdoktor.se/nytt-om-bensk%C3%B6rhet/nytt-om-bensk%C3%B6rhet/patient/kom-ih%C3%A5g-d-vitamin-n%C3%A4r-du-anv%C3%A4nder-solkr%C3%A4m)

Jag har inga egna erfarenheter av hudcancer (men det finns i släkten), däremot av depressioner och att säga att folk inte dör av depressioner till följd av brist på bl.a D-vitamin (googla får du göra själv) är inte bara idiotiskt utan även själviskt och ignorant!

Som jag skrev i inlägget ovan är det mycket mer som D-vitamin kan hjälpa mot.

Jag har inte skrivit någonstans att man ska ligga och steka som en grekisk strandraggare. Vart har du fått det ifrån?
Du låter jäkligt bitter i ditt inlägg, men ta inte ut det på mig tack.
Citera
2010-05-26, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ~*BayBee*~
Först vill jag börja med att beklaga din situation, verkligen.

Sen vill jag säga att den länken var ungefär den första som dök upp, jag hade bråttom.
Lite OT men är det Jan Lapins som ff basar där? Kan inte du kolla med honom vad han tror och tycker om melanotan..?

Dessutom tror jag nog att man lyssnar på den man litar på, right? Det jag har tagit mina påståenden från är Mats Humble, överläkare och psykiater, ganska känd som Dr. D-vitamin. Sen undrar jag om du kan länka eller visa någon artikel där olika experter säger att man kan sola mellan 9-11 och 14.30-17 med solskydd?
Att använda sunt förnuft är inte helt fel. Sen vill jag kommentera det du skriver:

"Solskydd ska alltid användas. Det tar inte bort något D-vitamin upptag. Och D-vitaminbrist är inte direkt obehandlingsbar och det är få som dör av det medan ca 400 personer per år dör i hudcancerrelaterade sjukdomar som hjärnmetastaser, lungmetastaser eller nåt annat kul *ironi*

Well, om man har hög faktor gör det de..
Jag citerar "»Kroppen producerar inte D-vitamin om man har solkräm med hög faktor på. Det är bevisat att om man har mer än faktor åtta och använder den rätt - alltså lägger på rätt mängd - så bildas det inte D-vitamin i huden,« berättar Leif Mosekilde, dr. med. och professor vid Århus Universitet (http://osteoporosdoktor.se/nytt-om-bensk%C3%B6rhet/nytt-om-bensk%C3%B6rhet/patient/kom-ih%C3%A5g-d-vitamin-n%C3%A4r-du-anv%C3%A4nder-solkr%C3%A4m)

Jag har inga egna erfarenheter av hudcancer (men det finns i släkten), däremot av depressioner och att säga att folk inte dör av depressioner till följd av brist på bl.a D-vitamin (googla får du göra själv) är inte bara idiotiskt utan även själviskt och ignorant!

Som jag skrev i inlägget ovan är det mycket mer som D-vitamin kan hjälpa mot.

Jag har inte skrivit någonstans att man ska ligga och steka som en grekisk strandraggare. Vart har du fått det ifrån?
Du låter jäkligt bitter i ditt inlägg, men ta inte ut det på mig tack.

Solråd från KS http://www.karolinska.se/Verksamheternas/Sjukdomar-tillstand--besvar/Cancer--tumorer/Hudcancer/Elakartade-hudmelanom/Solrad--/
Info från Vårdguiden http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Malignt-melanom/

Info från 1177 http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=37454&PreView=

BayBee, ledsen om jag lät bitter. Det blir man när andra tar lätt på en sjukdom som inte är ofarlig. Det var inte heller meningen att låta ignorant vad gäller depressioner, det är verkligen inget att leka med. Men som jag skriver - D-vitamin brist i sig har ingen dött av.

Vad jag kan utläsa av artiklar i Läkartidningen så påverkar D-vitaminet bla upptaget av kalcium som i sin tur kan ulösa osteoporos /http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=5034/ eller påverkar nyfödda mm. Den artikel du hänvisar till som Mats Humle skrivit är ju inte direkt okommenterad, eller okontroversiell om jag förstår det rätt.

Mina hudläkare (jag har 3 st oberoende av varandra) är mycket klara i sina instruktioner; sola men inte utan solskydd, var ute men inte utan kläder , håll koll på dina leverfläckar och kolla om du känner dig orolig.

Det jag ville ha fram med min grekiske strandraggare var nog snarare en reaktion på Despots "är jag ute typ en heldag, 4-6timmar kanske, utan skydd i en riktigt gassade sol i sverige blir jag bränd, alltså rätt röd. Skulle jag ta på solskyddsfaktor 4 skulle resultat knappt ses, ser 4:an som enda skyddet att smörja på i sverige..."

Man behöver inte bli röd för att bli brun, hellre använda 15 och bli snyggt brun - eller hur ?

Men vi kan ju komma överens om att vi inte är överens ? var och en blir salig på sin tro
Citera
2010-05-26, 17:53
Medlem
despots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancertanten
Det jag ville ha fram med min grekiske strandraggare var nog snarare en reaktion på Despots "är jag ute typ en heldag, 4-6timmar kanske, utan skydd i en riktigt gassade sol i sverige blir jag bränd, alltså rätt röd. Skulle jag ta på solskyddsfaktor 4 skulle resultat knappt ses, ser 4:an som enda skyddet att smörja på i sverige..."

Man behöver inte bli röd för att bli brun, hellre använda 15 och bli snyggt brun - eller hur ?

Haha, jo men eftersom vi har så få soltimmar här i sverige vill man ju ta vara på solen på bästa sätt man vill liksom ha resultat direkt

MEN eftersom man vet att det är farligt, så tar jag det lugnt, alltså ska man sola en längre tid tar man och smörjer in sig. Ska man ut och sitta i solen 20-30min på eftermiddagen typ, struntar jag i krämen.
Men det finns så många sätt man kan göra det på, och allt vägs mot mellan: hudcancer --- brännan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in