Okej. Jag skulle installera operativsystem pa min dator utan optisk enhet. Lanade en kompis dator for att fixa operativsystem pa min externa HD. Hur som helst har jag nu en ny partion pa min externa med Ubuntu, men det startar inte pa min dator.
Min kompis dator ar nu fucked upp, om man inte bootar fran skivan sa kommer man till nagot slags felmeddelande dar det star nagot i stil med "error, grub rescue". Det finns en kommandorad, men har ingen aning om vad man ska skriva dar. Min kompis hade tidigare W7, om det spelar nagon roll.
Nagon som vet vad som har hant och famforallt, hur man fixar det? Hjalp uppskattas enormt, satter mitt hopp till FB nu....
haha, du har antagligen skrivit över MBR på hans dator
Du får sätta in er win7-skiva, gå in på repair och leta efter något sätt att reparera mbr (Master boot record).
Om du får upp en kommandorad kan du skriva "fixmbr" så är det löst.
Tja, du har ju installerat ubuntu på din hårddisk och sedan valde du säkert att installera bootloadern på hårddisken som datorn bootar från, vilket man normalt skall göra och vilket då är din kompis hårddisk. Sedan bootar datorn och letar efter din hårddisk som du nu har ryckt ut.
Kompisens dator fixas lätt med något 'FIXMBR'-program som säkert finns att ladda ner eller som man kanske kan köra från ubuntus eller windows installations-disk om man googlar lite.
Din hårddisk fixar man.. tja.. eftersom jag hatar grub (din bootloader) och vill döda alla som har utvecklat grub så orkar jag inte ta reda på det. Det kan du inte göra direkt från din dator iaf. Jag föreslår att du laddar ner en USB-ubuntu-installation istället, det borde finnas guider om du googlar ordentligt.