Citat:
Just den här har jag inte löst och även om jag hade det så vill jag inte förstöra för CO genom att lägga upp svaret.https://www.geocaching.com/geocache/GCM7XM_studenten
Det är främst gåtor av den här typen där jag inte vet i vilken ända jag ska börja. Det är ju bara en historia. Har försökt att hitta tips på hur man ska göra.
Visst det är 5 i svårighetsgrad. Men brukar gilla gåtor och mysterier så vill ändå veta hur jag ska gå till väga. På så sätt får man med sej lite råd för framtiden.
Jag har löst enklare mystar, men det är den här typen jag vill ha råd om.
Någon får gärna hjälpa lite. Tack på förhand.
Det är främst gåtor av den här typen där jag inte vet i vilken ända jag ska börja. Det är ju bara en historia. Har försökt att hitta tips på hur man ska göra.
Visst det är 5 i svårighetsgrad. Men brukar gilla gåtor och mysterier så vill ändå veta hur jag ska gå till väga. På så sätt får man med sej lite råd för framtiden.
Jag har löst enklare mystar, men det är den här typen jag vill ha råd om.
Någon får gärna hjälpa lite. Tack på förhand.
Som jag tidigare sa, börja inte med svårighetsgrad 5, börja med lättare så hittar man återkommande problem/typer av problem. Svårare mystar sedan kan ha 2 enkla problem som man ska lösa och kan man då inte de enkla problemen så tror man att man hamnat fel när man gjort steg 1 och får ut rappakalja (det som behövs för att lösa steg 2 och få fram koordinaterna).
Nu har jag inte löst den här så bara tänker lite högt om möjliga anfallsvinklar.
- Texten är helt ointressant och allt du behöver ligger i bilderna?
- Finns flera olika siffror i texten, ålder, årtal, tidsangivelser, kan dessa kombineras och ge koordinater?
- Ledtråden är "Ett Två Sex Fem Sju", har det med problemet eller med gömman att göra? Känns dock mindre troligt, med tanke på att i en logg står det "När vi kom tillbaka någon timme senare hade de gett sig av, och när vi studerade hinten var det ingen tvekan om var vi skulle leta."
- Står det några ledtrådar i loggarna som kan hjälpa dig?
"Dagens studenter var uppe och städade och samlade tomburkar och putsade fönster (!) nära GZ" så burken kanske är nära ett studentområde?
"Evn though it was a Sunday and not in school season" nära en skola?