2017-04-27, 18:43
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadden
https://www.geocaching.com/geocache/GCM7XM_studenten

Det är främst gåtor av den här typen där jag inte vet i vilken ända jag ska börja. Det är ju bara en historia. Har försökt att hitta tips på hur man ska göra.
Visst det är 5 i svårighetsgrad. Men brukar gilla gåtor och mysterier så vill ändå veta hur jag ska gå till väga. På så sätt får man med sej lite råd för framtiden.

Jag har löst enklare mystar, men det är den här typen jag vill ha råd om.
Någon får gärna hjälpa lite. Tack på förhand.
Just den här har jag inte löst och även om jag hade det så vill jag inte förstöra för CO genom att lägga upp svaret.

Som jag tidigare sa, börja inte med svårighetsgrad 5, börja med lättare så hittar man återkommande problem/typer av problem. Svårare mystar sedan kan ha 2 enkla problem som man ska lösa och kan man då inte de enkla problemen så tror man att man hamnat fel när man gjort steg 1 och får ut rappakalja (det som behövs för att lösa steg 2 och få fram koordinaterna).

Nu har jag inte löst den här så bara tänker lite högt om möjliga anfallsvinklar.
- Texten är helt ointressant och allt du behöver ligger i bilderna?
- Finns flera olika siffror i texten, ålder, årtal, tidsangivelser, kan dessa kombineras och ge koordinater?
- Ledtråden är "Ett Två Sex Fem Sju", har det med problemet eller med gömman att göra? Känns dock mindre troligt, med tanke på att i en logg står det "När vi kom tillbaka någon timme senare hade de gett sig av, och när vi studerade hinten var det ingen tvekan om var vi skulle leta."
- Står det några ledtrådar i loggarna som kan hjälpa dig?
"Dagens studenter var uppe och städade och samlade tomburkar och putsade fönster (!) nära GZ" så burken kanske är nära ett studentområde?
"Evn though it was a Sunday and not in school season" nära en skola?
Citera
2017-04-30, 13:21
Medlem
Kaddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik686
Just den här har jag inte löst och även om jag hade det så vill jag inte förstöra för CO genom att lägga upp svaret.

Som jag tidigare sa, börja inte med svårighetsgrad 5, börja med lättare så hittar man återkommande problem/typer av problem. Svårare mystar sedan kan ha 2 enkla problem som man ska lösa och kan man då inte de enkla problemen så tror man att man hamnat fel när man gjort steg 1 och får ut rappakalja (det som behövs för att lösa steg 2 och få fram koordinaterna).

Nu har jag inte löst den här så bara tänker lite högt om möjliga anfallsvinklar.
- Texten är helt ointressant och allt du behöver ligger i bilderna?
- Finns flera olika siffror i texten, ålder, årtal, tidsangivelser, kan dessa kombineras och ge koordinater?
- Ledtråden är "Ett Två Sex Fem Sju", har det med problemet eller med gömman att göra? Känns dock mindre troligt, med tanke på att i en logg står det "När vi kom tillbaka någon timme senare hade de gett sig av, och när vi studerade hinten var det ingen tvekan om var vi skulle leta."
- Står det några ledtrådar i loggarna som kan hjälpa dig?
"Dagens studenter var uppe och städade och samlade tomburkar och putsade fönster (!) nära GZ" så burken kanske är nära ett studentområde?
"Evn though it was a Sunday and not in school season" nära en skola?

Det var precis denna typen av hjälp jag ville ha.Jag ville inte ha svaret utan en knuff i vilken riktning jag ska tänka o så. Så det här var ett perfekt svar. Tack

Jag har oxå kollat i loggarna och det jag har kommit fram till är att ledtråden har med slutgömman att göra. Så får man fram en plats så går det nog ganska lätt att hitta den.
Men som sagt tack för hjälpen!

Har du cachat länge?
Citera
2017-06-09, 03:48
Medlem
suomifin555s avatar
Funkar Garmin-bil GPS till geocaching tror ni?
Behöver visa exakta koordinater, funkar det eller måste man ha en handhållen GPS?
Tror ni det fungerar med iPhone?

Felmarginalen ska vara under 1meter om möjligt
Senast redigerad av suomifin555 2017-06-09 kl. 03:55.
Citera
2017-06-09, 08:24
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suomifin555
Funkar Garmin-bil GPS till geocaching tror ni?
Behöver visa exakta koordinater, funkar det eller måste man ha en handhållen GPS?
Tror ni det fungerar med iPhone?

Felmarginalen ska vara under 1meter om möjligt
Om en Garmin bil-GPS fungerar kan jag inte svara på, men visar den koordinater så duger det. Dock finns det vissa GPSer (bland annat åtminstone vissa Garmin) som har inbyggd funktion för att visa just geocacher.
Första googlingen på gps + geocache -> http://www.outnorth.se/garmin/etrex-20x-gps-western-europe#NoColor
Den förinlästa Garmin ActiveMap-kartan har funktioner för en rad olika utomhusaktiviteter, t.ex. vandring, geocaching

Iphone fungerar bra anser jag.

Inte alltid helt exakt om man är ute i skogen och letar, då kan GPSen hoppa lite, men fungerar som regel tillräckligt bra.
Ska du gömma cacher så brukar det vara en fördel att ta ut koordinaterna på platsen, gå iväg 10-20 meter komma tillbaka ta nya koordinater, gå iväg i en annan riktning 10-20m och komma tillbaka och ta nya koordinater igen. Så man har 3 värden och kan göra ett medelvärde för att få så exakta koordinater som möjligt.
Citera
2018-08-19, 19:01
Medlem
Bravidas avatar
Finns det någon mjukvara jag som lärare kan använda för att själv placera cashes i en sluten grupp?

Vill kunna arbeta med detta med mina elever, men har inte hittat ett sätt där jag själv kan placera och radera cashes utan en tredje-parts inblandning och att dessa i.s.f. visas öppen för alla.
Citera
2018-08-19, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bravida
Finns det någon mjukvara jag som lärare kan använda för att själv placera cashes i en sluten grupp?

Vill kunna arbeta med detta med mina elever, men har inte hittat ett sätt där jag själv kan placera och radera cashes utan en tredje-parts inblandning och att dessa i.s.f. visas öppen för alla.

Du kan ju göra ett google-doc eller liknande där de får informationen.

Vet inte hur geocashing.se ser ut, längesen jag höll på med det, men huvudsaken är att man får koordinater/ledtrådar till en plats och ska hitta rätt punkt, att registrera att man hittat den sker genom en lapp och penna i gömman.

https://forums.geocaching.com/GC/index.php?/topic/268369-can-you-make-a-private-cache/
Citera
2019-01-13, 21:48
Medlem
Någon som har sett denna typ av uträkning, det har med tagentbord att göra tror jag det ska bli coords

n p-° -9op9'z J='° =.;z

Någon som vet
Citera
2019-09-24, 20:10
Avslutad
Hur länge tar det innan en egen-publishad cache publiseras/reviewas?
Citera
2019-09-27, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Hur länge tar det innan en egen-publishad cache publiseras/reviewas?

Upp till 2 veckor, förutsatt att du skickat in den. Kan gå så snabbt som minuter ibland.
Citera
2019-11-08, 23:24
Medlem
Hej. Jag har ett problem. När jag la ut min första geocache så kommer det upp en karta där det är röda ringar som är utplacerade. Där jag la ut min cache är långt ifrån de röda ringarna. Alltså bör utplaceringen av cachen vara ok. Men vid granskningen så får jag likt förbannat ett mail om att de inte kan godkänna cachen pga att den är för nära en annan cache. Men på enligt kartan med de röda ringarna så är det fine.. Så hur ska jag veta vart det är okej och inte?
Citera
2019-11-08, 23:29
Medlem
Areosols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Hej. Jag har ett problem. När jag la ut min första geocache så kommer det upp en karta där det är röda ringar som är utplacerade. Där jag la ut min cache är långt ifrån de röda ringarna. Alltså bör utplaceringen av cachen vara ok. Men vid granskningen så får jag likt förbannat ett mail om att de inte kan godkänna cachen pga att den är för nära en annan cache. Men på enligt kartan med de röda ringarna så är det fine.. Så hur ska jag veta vart det är okej och inte?

Har du inte löst alla multicacher, letterboxar och mysterys i det närliggande området ( så att du vet var slutpositionen är på dessa ) så är det omöjligt att veta om den plats du valt ut för din cache är ledig.
Citera
2019-11-09, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Areosol
Har du inte löst alla multicacher, letterboxar och mysterys i det närliggande området ( så att du vet var slutpositionen är på dessa ) så är det omöjligt att veta om den plats du valt ut för din cache är ledig.

Men vad är den där kartan med röda cirklar till för då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in