Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-05-20, 19:00
Medlem
Nicklaz_os avatar
Käre flashbackare!

Letat runt lite på internet samt sökt i tidigare trådar men har ej hittat något av intresse, det jag är ute efter är att ändra ändamålet för tangentbordets 'function keys'. Dessa är efter vad jag förstått förinställda i Windows och måste således också gå att ändra? Bortsett från vissa tangentbord som har förinställda knappar som t.ex. byta låt, pausa, spela osv.. men detta är ett standard HP tangentbord utan några sådana funktioner!

Exempel:
Det jag vill ska hända om jag trycker på t.ex. F1, så ska en förskriven text komma istället.

För att göra exemplet tydligare:
1. Jag öppnar upp ett nytt mail
2. I mailet skriver jag alltid en viss fras, istället för att göra detta varje gång och för att få in denna textfras enkelt, smidigt och snabbt så vill jag kunna använda knapparna F1-F12 som jag nästintill aldrig annars använder.
3. Jag trycker på F1
4. En textfras matas ut i mailet från det ställe jag befinner mig på just nu i mailet.

Förtydligan på förtydligan angående vad jag menar med att texten skall matas in. I mailet står följande:
1. Jag skriver början på mailet, se nedan...
Citat:
Hej jag heter xxxx..
2. Jag trycker på funktionsknappen F1 och den kursiva texten skrivs ut av sig själv.
Citat:
Hej jag heter xxxx.. OCH JAG SKRIVER ALLTID DENNA MENING, JAG VILL DÄRFÖR ATT DEN SKA SKRIVAS AV SIG SJÄLV I FORM AV ETT MACRO ELLER LIKNANDE NÄR JAG TRYCKER PÅ FUNKTIONS KNAPPEN F1 PÅ MITT TANGENTBORD!

Hjälp världen förenkla sin vardag!

Ha en trevlig dag!
Citera
2010-05-22, 12:10
Medlem
Nicklaz_os avatar
Ingen som har något förslag?
Citera
2010-05-22, 16:22
Medlem
Du skulle kunna testa AutoHotKey. Där kan du med lätthet ändra vilken knapp du än vill till att göra nästan vad du vill, däribland givetvis skriva en kort text.

Kan väl iofs vara lite svårt att komma igång om du inte programmerat det minsta tidigare. Ska säga det att jag endast läst programmering på gymnasiet för några år sedan, men klarar mig ändå ganska bra med infon som finns på sidan.

Du kan i vilket fall även konvertera ditt script till en exefil som du sen kan köra på en annan dator utan att behöver installera AHK. Mycket användbart.

http://www.autohotkey.com/

Edit: Installera AutoHotKey och kör denna fil http://hem.passagen.se/xefibo/AHK/F1.ahk. Tryck F1 för att skriva texten. Öppna filen i notepad för att ändra vad den skriver.

GL HF
Senast redigerad av Xefibo 2010-05-22 kl. 16:55.
Citera
2010-05-24, 10:36
Medlem
Proppiss avatar
Shortkeys Lite kanske räcker för dig, det är väldigt lättanvänt.
http://www.shortkeys.com/lite.htm
Citera
2011-06-07, 18:22
Bannlyst
Bumpar denna då jag snart går i taket....

Sitter på tjejens dator (HP) och spelar ett spel där jag behöver använda funktionstangenterna ofta (F1-F12) och vill inte klicka på fn+F1 för att utföra kommandot i spelet. Har HP ingen "disable" knapp någonstans man kan klicka i?

Jag är väldigt obevandrad inom W7, har själv XP. Hittar knappt någonting på detta OS...

Hjälp hade jag mottagit tacksamt!
Citera
2011-06-07, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicklaz_o

Exempel:
Det jag vill ska hända om jag trycker på t.ex. F1, så ska en förskriven text komma istället.

För att göra exemplet tydligare:
1. Jag öppnar upp ett nytt mail
2. I mailet skriver jag alltid en viss fras, istället för att göra detta varje gång och för att få in denna textfras enkelt, smidigt och snabbt så vill jag kunna använda knapparna F1-F12 som jag nästintill aldrig annars använder.
3. Jag trycker på F1
4. En textfras matas ut i mailet från det ställe jag befinner mig på just nu i mailet.

Förtydligan på förtydligan angående vad jag menar med att texten skall matas in. I mailet står följande:
1. Jag skriver början på mailet, se nedan...

2. Jag trycker på funktionsknappen F1 och den kursiva texten skrivs ut av sig själv.

Hjälp världen förenkla sin vardag!

Ha en trevlig dag!

Lifehacker har gjort ett eget program för att förenkla denna typ av problem. Det heter texter.
Det funkar som så att man binder ett visst skrivet alias till en fras som man hellre vill ha.

Säg att jag binder texten "rtfm" till "read the fucking manual" för att ta ett exempel. Varje gång jag då skriver rtfm i ett mail så byts rtfm automatiskt ut till hela frasen "read the fucking manual".

Det är ju vad du vill, dock så slipper du trycka på F1 utan du skriver helt enkelt ett par bokstäver istället och får din fördefinierade mening.

Texter @ Lifehacker
Citera
2011-06-08, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zoddic
Lifehacker har gjort ett eget program för att förenkla denna typ av problem. Det heter texter.
Det funkar som så att man binder ett visst skrivet alias till en fras som man hellre vill ha.

Säg att jag binder texten "rtfm" till "read the fucking manual" för att ta ett exempel. Varje gång jag då skriver rtfm i ett mail så byts rtfm automatiskt ut till hela frasen "read the fucking manual".

Det är ju vad du vill, dock så slipper du trycka på F1 utan du skriver helt enkelt ett par bokstäver istället och får din fördefinierade mening.

Texter @ Lifehacker

Tack för svaret!

Måste det verkligen vara så komplicerat att "disabla" HPs standardfunktioner för F1-F12? Jag behöver alltså bara "vanliga F1-F12". Det vill säga att jag inte vill ha några som helst funktioner bundna till de tangenterna.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in