Varför köper man LP/vinyl -skivor framför vanliga CD-skivor?
Är det något med ljudkvaliten?
Retrokänslan?
Större bild att titta på och stila med?
Förstår mej inte på varför så många talar så varmt för vinyler. Man behöver dessutom en speciell spelare för dem.
Har ett par från mina föräldrar men bara för att det ser retro/musikaliskt ut att ha. Är det därför man/ni köper LP-plattor?
Är det inte bättre ljudkvalle? Tror det eftersom det inte bygger på ettor och nollor. Men vad fan vet jag... Känslan spelar ju stor roll som sagt också...
Ljudkvaliteten är inte bättre, men däremot är ju ljudet oftast inte lika komprimerat som för CD-skivor.
Och så "tvingas" man ju att lyssna på musiken på ett annat sätt än om man lyssnar på en CD eller mp3-spelare.
Dynamiken, alltså skillnaden i dynamik, mellan en CD och en vinylskiva är mycket stor, åtminstone i mina öron. Där finns ofta ett perfekt läge på de flesta vinylspelare och förstärkare där ljudet från vinylen blir helt magiskt. Något sådant saknas på CD-spelare. Om vi snackar mina öron i alla fall. Jaa, där är en hel del som skiljer i ljudet, och om du lyssnar efter skillnader, så, kommer du att hitta dem, och, tror jag, bli positivt överraskad av vinylen.
Så, vinyl har ett annorlunda, och enligt vinylsamlaren bättre, ljud.
Det irriterande med vinyl är att spelaren gör att man måste vända plattan, och även byta plattor om det är en två eller tre vinylskive-album. Om jag lyssnar på en symfoni, så, vill jag inte hålla på och byta skiva hela tiden, för det förstör upplevelsen lite. Sedan är det inte alltid så jäkla lätt att få tag i de vinyler man vill ha.
Ofta är dom billigare också. Vinyl-affärer brukar ha en eller flera backar med skivor för typ 15 kr där man kan fynda. Sedan blir det mer högtidligt att plocka fram en LP i stället för en CD. Det beror också på vilken typ av musik man lyssnar på. Om man gillar äldre musik så är det ju roligt att lyssna på det på samma sätt som man gjorde när skivorna kom ut.
Och sedan så är faktiskt ljudet lite annorlunda som några redan skrivit.
Ljudkvalitén är riktigt fin om du frågar mig, dessutom är det att äga en platta som är rätt så mycket större än en CD skiva också ett stort pluss, det mysiga knastret också, dessutom kan de vara rätt billiga, det är roligt att samla och bläddra i backar och så, det är väl anledningarna till varför jag köper vinyler.
Ljudkvalitén kan i flera fall vara bättre, men då krävs det ofta en bra anläggning och en skiva som håller högsta kvalité. Oftast så slits skivorna mer eller mindre beroende på behandling och utrustning och då tappar det i ljudkvalité.
Många gillar vinyl p.g.a den äkta känslan och inte minst konvoluten som är större och kanske är lite speciella.
Det går att hitta mängder av begagnade plattor men det görs även alltmer vinyl i form av nypressar idag. Marknaden för vinyl växer ständigt.
Jävligt, känslan när jag drar fram MoP och sätter på nålen och senare för att höra ett svagt brus uppföljt av Battery på HiFI högtalare är otroligt mysigt.
Det känns som ett varmare ljud på nå vis, samt att det är känslan att en sen kväll dra på en platta, sätta ner nålen, höra knastret och bruset, sätta sig i soffan med en whiskey och bara koppla av. Den känslan är omöjlig att få med CD och mp3.
Ljudkvalitén kan i flera fall vara bättre, men då krävs det ofta en bra anläggning och en skiva som håller högsta kvalité. Oftast så slits skivorna mer eller mindre beroende på behandling och utrustning och då tappar det i ljudkvalité.
Många gillar vinyl p.g.a den äkta känslan och inte minst konvoluten som är större och kanske är lite speciella.
Det går att hitta mängder av begagnade plattor men det görs även alltmer vinyl i form av nypressar idag. Marknaden för vinyl växer ständigt.