2010-05-20, 17:02
Medlem
Jag har googlat runt en del men hittat i stort sett nada. Har det verkligen inte hänt några olyckor runt vattenkraftverk och dammluckor? Jag menar inte stora olyckor i stil med explosioner och dammbrott. Men när dammluckorna släpper vatten blir det ju otroligt strömt. Och när vattenkraftverk har turbinerna på är det åtminstone ganska strömt.

Där jag bor är det en sport att bada på en strand nära ett kraftverk, åka med strömmen och simma tillbaka. Flera gånger har folk dock fått åka ut med båt och hämta folk som inte orkat simma tillbaka, så egentligen borde det väl bara vara en tidsfråga innan nån drunknar?
Citera
2010-05-20, 17:07
Medlem
Barngus avatar
Jag har heller inte hört något om några drunknings olyckor i samband med vattenkraftverk i Sverige, men utomlands kan jag tänka mig att det hänt?

Jag har dock hört om många olyckor kring slussar där folk sugits in och drunknat.

Med vänlig hälsning
Barngu
Citera
2010-05-20, 17:11
Medlem
Vad för sorts slussar menar du nu? Dammluckor?

Tack för svar!
Citera
2010-05-20, 21:01
Medlem
Legimitations avatar
Här har du på text och video http://tinyurl.com/3razh
Citera
2010-05-21, 13:10
Medlem
morkfromorks avatar
Där vattnet åker in sitter en grind, mest för att stockar och annat som kan skada anläggningen ska stoppas. Så risken att sugas in i ett svenskt vattenkraftverk är nästan noll, däremot kan man ju tas med av strömmen och skadas.
Citera
2010-05-22, 00:20
Medlem
Maskinoppvasks avatar
Vet inte om det bara är en skröna, men vill minnas att en (tysk) turist skulle fotografera när vattnet släpptes på i dammluckorna i Trollhättan under fallens dagar eller liknande tillståndelse och då förolyckades.

Dumfan skall alltså ha ställt sig nedanför dammluckorna och trott att han stått säkert när ett par hundra kubikmeter vatten per sekund kommer farandes..
Citera
2010-09-13, 22:08
Medlem
Två dammbrott har inträffat i Sverige. År 1973 överströmmades en liten damm med ca 2,5 m höjd i Sysslebäck, Värmland, vilket medförde att ca 12 000 m3 vatten frigjordes. De materiella skadorna blev ringa medan en person omkom. I samband med den extremt höga nederbörden i Dalarna och Hälsingland hösten 1985 steg vattenytan över dammen vid Noppikoski till följd av att en utskovslucka inte kunde öppnas. Ett parti av dammen spolades bort och cirka 1 miljon m3 vatten strömmade ut. Ingen människa skadades vid dammbrottet.

Källa: http://www.risknet.foi.se

Så. En död?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in