2010-05-19, 19:44
Medlem
Hej!

Nu är det så att jag fått 2 sprickor i min båt som jag måste fixa så jag undrar bara vad jag behöver för att det ska bli så bra som möjligt.

//MVH Xzup
Citera
2010-05-19, 19:50
Medlem
FetFulElaks avatar
Glasfiberspackel är din vän (om det är plastbåt).
Citera
2010-05-19, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Glasfiberspackel är din vän (om det är plastbåt).

Okej, men behövs det något annat över det? alltså något vattenavvisande eller fixar färgen det sen?
Citera
2010-05-19, 19:58
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xzup
Okej, men behövs det något annat över det? alltså något vattenavvisande eller fixar färgen det sen?
http://www.biltema.se/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/

Här har du allt du behöver. Epoxi och glasfiberväv etc... Spacklet tål vatten, men det blir snyggare om du målar???

Är det inga djupa sprickor har du GelCoat...
Citera
2010-05-19, 20:02
Medlem
Citat:

Här har du allt du behöver. Epoxi och glasfiberväv etc... Spacklet tål vatten, men det blir snyggare om du målar???

Okej tackar. Självklar ska det målas om efteråt
Citera
2011-08-05, 14:27
Bannlyst
Här har du ett företag som har 10års erfarenhet av båttillverkning och underhåll mm.

http://www.youtube.com/watch?v=YpWjDnGPfdY&feature=channel_video_title

Här har du hemsidan:
http://www.bothniaservice.se/
Citera
2011-08-05, 21:29
Medlem
INTPs avatar
Knappast lönt att lyfta tråden enbart för att göra reklam (någon du känner som jobbar där?), men när tråden ändå är uppe kan jag lägga till min åsikt.

Man lagar inga sprickor i galsfiberlaminat med spackel, spackel används enbart för att jämna till ytan för att få rätt finish eller i vissa fall som lim. "Sprickor" i glasfiber är normalt sett egentligen en krosskada (tittar du på den ser du att du har avslitna fibrer och förstörd matrisplast som fibrerna är ingjutna i flera centimeter ut från den egentliga "sprickan") som gör att man har en ganska bred zon som tagit skada, och det repareras genom att allt skadat material slipas bort, omgivande laminat slipas också av försiktigt fasat ner till skadan, sedan byggs nytt laminat upp över hela det avslipade området med glasfibermatta/glasfiberväv och polyester/epoxy - materialval görs baserat på vad båten är gjord av, hur starkt det ska bli och vad det får kosta.

Fasningen av laminatet runt skadan är mycket viktig, eftersom den ger en stor yta för lagningen att fastna i det gamla laminatet. (För att jämföra med trä, har du försökt limma ihop två brädor ände mot ände någon gång? Det går inte, dom måste t.ex. snedkapas för att få tillräcklig limyta.)
Man ska alltid fasa minst 12 gånger djupet, vilket t.ex. betyder att ett 5mm tjockt laminat som lagas från ena sidan ska ha minst 60mm av kanten avfasad runt det bortslipade skadade området.
Citera
2011-08-07, 18:04
Avslutad
Citat:

Varför snackar du i nattmössan och far med osanning?

Man lagar väl för fan inte sprickor i plast med spackel.
Citera
2011-08-07, 19:06
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Varför snackar du i nattmössan och far med osanning?

Man lagar väl för fan inte sprickor i plast med spackel.
Varför skulle man inte kunna laga en båt (som ofta är gjord i glasfiber f.ö) med glasfiberspackel??? Har du någonsin använt glasfiberspackel ö.h.t.? Man kunde få intrycket av att du tänker på sand- eller gipsspackel (som man SJÄLVFALLET inte använder i fuktig miljö).

EDIT: när jag läser TS inlägg så tänker jag på små sprickor - stora hål blir värre med spackel. Jag har en gång, mycket provosoriskt, lagat ett stort hål med hjälp av plexiglas som popnitades fast, och tätades med akvariesilicon. Båten flyter fortfarande...
Senast redigerad av FetFulElak 2011-08-07 kl. 19:10.
Citera
2011-08-17, 21:12
Avslutad
Citat:
Varför skulle man inte kunna laga en båt (som ofta är gjord i glasfiber f.ö) med glasfiberspackel??? Har du någonsin använt glasfiberspackel ö.h.t.? Man kunde få intrycket av att du tänker på sand- eller gipsspackel (som man SJÄLVFALLET inte använder i fuktig miljö).

EDIT: när jag läser TS inlägg så tänker jag på små sprickor - stora hål blir värre med spackel. Jag har en gång, mycket provosoriskt, lagat ett stort hål med hjälp av plexiglas som popnitades fast, och tätades med akvariesilicon. Båten flyter fortfarande...

Sprickor, även pyttesmå i gelcoaten skall slipas upp och PLASTAS.

Glasfiber är till för pajsare.

Och på din fråga om spackel osv, jag är bekant med ovannämnda spackel, och även båtbygge/rep.

Du har fel, jag har rätt, lev med det
Citera
2011-08-20, 19:58
Medlem
Citat:
Sprickor, även pyttesmå i gelcoaten skall slipas upp och PLASTAS.

Glasfiber är till för pajsare.

Och på din fråga om spackel osv, jag är bekant med ovannämnda spackel, och även båtbygge/rep.

Du har fel, jag har rätt, lev med det

Helt rätt, när man inte vet håller man tyst. Om skadan är under vattenlinjen så är det inte så kul när ditt spackel försvinner och båten sjunker. Även jag jobbar med detta vilket kanske framgår.
Citera
2011-08-21, 18:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Styrenskadad
Helt rätt, när man inte vet håller man tyst. Om skadan är under vattenlinjen så är det inte så kul när ditt spackel försvinner och båten sjunker. Även jag jobbar med detta vilket kanske framgår.

Tack för lite medhåll, han verkar svårövertygad den fetful elak aka glasfiberspackelmannen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in