2010-05-19, 18:24
Bannlyst
Carl Gustaf Birger Elmér mer känd som Birger Elmér var chef för IB(Inhämtning Birger/Informationsbyrån). Birger har fått mycket kritik för att IB sysslade med åsiktsregistering men kritiken är obefogad till stor del. IB:s uppgift var att kartlägga och hålla koll på kommunistiska element i Sverige. Vilket självklart var viktigt för rikets säkerhet, försvarandet av demokratin samt effektivt kunna stoppa kommunistisk inflitration i statsförvaltningen. Birger Elmér är en sann svensk hjälte!

Frågeställning någon som inte tycker att Birger Elmér är en svensk hjälte?

Info om Birger Elmér:http://sv.wikipedia.org/wiki/Birger_Elm%C3%A9r
Citera
2010-05-19, 18:29
Medlem
hokoris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbrektsplan
Carl Gustaf Birger Elmér mer känd som Birger Elmér var chef för IB(Inhämtning Birger/Informationsbyrån). Birger har fått mycket kritik för att IB sysslade med åsiktsregistering men kritiken är obefogad till stor del. IB:s uppgift var att kartlägga och hålla koll på kommunistiska element i Sverige. Vilket självklart var viktigt för rikets säkerhet, försvarandet av demokratin samt effektivt kunna stoppa kommunistisk inflitration i statsförvaltningen. Birger Elmér är en sann svensk hjälte!

Frågeställning någon som inte tycker att Birger Elmér är en svensk hjälte?

Info om Birger Elmér:http://sv.wikipedia.org/wiki/Birger_Elm%C3%A9r

O du anser att åsktsregistrering är demokratiskt då undrar jag vad det är som du anser är odemokratiskt.
Citera
2010-05-19, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hokori
O du anser att åsktsregistrering är demokratiskt då undrar jag vad det är som du anser är odemokratiskt.
Kommunism.
Citera
2010-05-19, 18:43
Medlem
hokoris avatar
Citat:
Kommunism.

Har denna åsikt något att göra med att stater som genom tiderna har kallat sig kommunistiska bland annat har pysslat med åsiktsregistrering?
Citera
2010-05-19, 19:32
Medlem
Enitys avatar
Citat:
På vilket sätt är åsiktsregistrering i sig odemokratiskt?
Det är om man förbjuder folk från att ha vissa åsikter det blir odemokratiskt.

Bara för att man står registrerad att man t.ex är nazist så är det inte odemokratiskt, men däremot om man skulle förbjuda nazister så är det odemokratiskt.

Åsiktsregistrering är inte mer odemokratiskt än personnummer.
Citera
2010-05-19, 19:32
Bannlyst
Citat:
Har denna åsikt något att göra med att stater som genom tiderna har kallat sig kommunistiska bland annat har pysslat med åsiktsregistrering?
Kommunism är en antidemokratisk ideologi. Fråga din inställning till http://expo.se?
Senast redigerad av Engelbrektsplan 2010-05-19 kl. 19:51.
Citera
2010-05-19, 19:45
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Kommunism.
Tycker du det var lika beundrasvärt att socialdemokraten Elmér registerade borgare i LO?
Citera
2010-05-19, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Tycker du det var lika beundrasvärt att socialdemokraten Elmér registerade borgare i LO?
Fel,fel,fel! HögerEXTREMISTER men inte vanliga högermän. förövrigt SAP var okej till Palme blev partiledare.
Citera
2010-05-19, 20:05
Medlem
hokoris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
På vilket sätt är åsiktsregistrering i sig odemokratiskt?
Det är om man förbjuder folk från att ha vissa åsikter det blir odemokratiskt.

Bara för att man står registrerad att man t.ex är nazist så är det inte odemokratiskt, men däremot om man skulle förbjuda nazister så är det odemokratiskt.

Åsiktsregistrering är inte mer odemokratiskt än personnummer.

Det har du rätt i, dock så i fallet IB så användes informationen och då blir det, som du sa, odemokratiskt. Jag skrev rätt otydligt, det medger jag och du har rätt.

Citat:
Kommunism är en antidemokratisk ideologi. Fråga din inställning till http://expo.se?

Inte nödvändgtvis, vist kommunismens utopi är att staten upplöses men det är inte odemokratiskt.
Att kommunism sedan har varit den officiella ideologin i ett större antal dktaturer kan möjlgtvs vara ett resultat av ideologin, men inte meningen med den.
Så nej kommunism är inte en antidemokratisk ideologi.
Citera
2010-05-19, 20:10
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Det har du rätt i, dock så i fallet IB så användes informationen och då blir det, som du sa, odemokratiskt. Jag skrev rätt otydligt, det medger jag och du har rätt.
Ja, alltså att IB var dåligt råder inget tvivel om, men åsiktsregistrering i sig anser jag kan ha vissa fördelar men förmodligen är risken att det används felaktigt allt för stor och därför är det bättre att avstå helt.
Citera
2010-05-19, 20:18
Bannlyst
hokori: du svarade inte, vad tycker du om Expo?
Citera
2010-05-19, 20:30
Medlem
hokoris avatar
Citat:
hokori: du svarade inte, vad tycker du om Expo?

Din fråga var så dåligt formulerad att jag inte riktigt viste om du menade att jag skulle svara på något eller inte.

OnT: Jag tycker att Expo är en helt okej tidning men som kan ha gått över gränsen ibland.
Jag föredrar dock ETC.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in