2010-05-19, 02:34
Medlem
k0rv3ns avatar
Läste för ett par dagar sedan att kommuner vill förbjuda snusning på arbetstid. Varför detta undrar jag? Då det inte skadar någon bland omgivningen som rökning gör. Tycker bara det är ett dumt och idiotiskt förslag för att få bort en del i av den svenska kulturen.
Dessutom om man snusar portion så är det svårt för många att se ATT man verkligen snusar!

Vad tycker ni om detta dumma förslag politiker har lagt fram?
(försökte hitta artikeln igen utan framgång, hittade bara omröstningar om det)
Citera
2010-05-19, 02:37
Medlem
Sessilays avatar
Jag säger som Baloo i Djungelboken: "Störtlöjligt"
Citera
2010-05-19, 02:42
Medlem
Duppys avatar
Riktigt efterblivet förslag. Förstår inte riktigt hur dom skulle kunna kontrollera att folk inte snusar. Anställa särskilda läppkontrollanter eller? Snacka om att det skulle vara rätt puckat att få sparken för att man snusat på jobbet.
Citera
2010-05-19, 02:43
Medlem
Sheiks avatar
Låt dom förbjuda. Snusarna kommer fortsätta, och ingen kommer orka gå snuspolis.
Citera
2010-05-19, 02:47
Medlem
k0rv3ns avatar
Antar att förslaget är för att politiker tydligen vill ha "tobaksfri arbetszon" eller vad fan de kallar det. Verkar som att inga politiker i detta land brukar tobak.

Men som ni säger tycker jag med att det är helt idiotiskt förslag. Som sagt skadar det knappt dem som snusar och det skadar absolut ingen i närheten.
Citera
2010-05-19, 02:48
Medlem
anthropophobics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
Läste för ett par dagar sedan att kommuner vill förbjuda snusning på arbetstid. Varför detta undrar jag? Då det inte skadar någon bland omgivningen som rökning gör. Tycker bara det är ett dumt och idiotiskt förslag för att få bort en del i av den svenska kulturen.
Dessutom om man snusar portion så är det svårt för många att se ATT man verkligen snusar!

Låt dom förbjuda det om dom tycker att det är vettigt. Som någon sa så kommer ingen bry sig ändå, och som du själv sa så ser man ju oftast inte att man har snus om personen i fråga snusar portion. De som är mindre lyckligt lottade får väl byta ner sig till mini-portion under arbetstid i sådant fall.

Jobbigt om man skulle vara tvungen att ta "snus-pauser" Sitta och tugga på snusen i 5 minuter för att få ut någonting av den över huvud taget
Citera
2010-05-19, 02:49
Medlem
shaqims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n

Källa vore ju bra. Kanske kommer fram, är för trött för att söka själv nu. Men stod det något om hur de motiverade förslaget? Jag menar, jag kan förstå om man vill förbjuda rökning för att det tar upp arbetstid, tycker dock att det är fel att förbjuda även det, men snus? Det tar ju högst några sekunder att ta upp dosan, lägga in en prilla och njuta.

Visserligen kan man väl anse att i vissa serviceyrken är det inte så passande med en brun sörja som rinner från tänderna, men som sagt så finns det ju portion. Dåligt förslag!
Citera
2010-05-19, 02:54
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shaqim
Källa vore ju bra. Kanske kommer fram, är för trött för att söka själv nu. Men stod det något om hur de motiverade förslaget? Jag menar, jag kan förstå om man vill förbjuda rökning för att det tar upp arbetstid, tycker dock att det är fel att förbjuda även det, men snus? Det tar ju högst några sekunder att ta upp dosan, lägga in en prilla och njuta.

Visserligen kan man väl anse att i vissa serviceyrken är det inte så passande med en brun sörja som rinner från tänderna, men som sagt så finns det ju portion. Dåligt förslag!

Hittade artikeln.
http://www.expressen.se/halsa/1.1971978/allt-fler-kommuner-vill-forbjuda-snusning-pa-arbetstid

Finns flera om man söker på google: förbjuda snus arbetstid

Citat från artikeln:
Citat:
- Det starkaste skälet är att nikotinet är en så pass stark drog, och vi vill underlätta till ett drogfritt liv,

EDIT: hittade en annan artikel om att Umeå skulle örbjuda. Och hittade efter det denna från DN: http://www.dn.se/nyheter/protester-stoppade-snusforbud-1.1006571

Gillar snubben. Speciellt sista citatet:
Citat:
– Det hade ändå aldrig gått. Och hur långt ska de sträcka sig? Kommer de att förbjuda oss att vara tjocka och äta kaffe och sötsaker?
Senast redigerad av k0rv3n 2010-05-19 kl. 02:59.
Citera
2010-05-19, 03:03
Medlem
k0rv3ns avatar
Alltså uräkta om jag går off topic nu. Men hur dumma i huvudet är inte politikerna och folk som arbetar i "högre makt" på kommunerna? Citat från en i gotland. "- Jag kommer att arbeta för det. Snus är minst lika farligt som rökning. Titta bara på tandläkarnas bilder på snusare - det är rena skräckbilderna, sade personalchefen Gun Tidestav"

Vadå lika farligt som rökning? Är hon helt jävla pantad i huvudet? De borde ju för fan utbilda sig ordentligt innan de ger kommentarer! Visst inte bra för tandköttet. Men annars så är det inprincip harmlöst om man jämför med rökning!
Citera
2010-05-19, 03:38
Medlem
Stormorfars avatar
Det kommer knappast att gå igenom. Jag har snusat lite över ett år och jag får inget som helst rus av snus. Cigg är ju en annan femma då man lär ta rökpaus, det luktar illa, passiv rökning etc.

Det här var väl uppe för länge sen också, men det verkar ha runnit ut i sanden.

Det är ju nästan som att förbjuda läkerol eller tuggumi för fan. Åtminstonde för vana snusare.
Citera
2010-05-19, 03:43
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Idiotiskt tycker jag med. Hur blir det då med snusarna i skolan?

Man vet ju själv att många snusat i skolan, från högstadiet och så vidare och ingen har ju direkt brytt sig. Många andra yrken är ju helt och hållet mansdominerat och där snusar man fritt som fan och skiter fullständigt i sådana löjliga förbud. Annan sak är ju att röka cigarett, det förstår man att det är förbjudet med tanke på skadorna för folk i omgivningen och sig själv, samt att det tar ungefär 5 minuter för varje cigg (tänk dig en hel arbetsdag).. Snus däremot ger inte samma skada på omgivningen och du kan använda det medan du jobbar, utan att gå ifrån 5 minuter.

T.o.m. polacker som jobbar här skiter fullständigt i rökförbud och liknande på arbetsplatser. Vi är människor, vi är alla beroende av att dö på något sätt.
Citera
2010-05-19, 06:10
Medlem
Skrups avatar
Detta kommer aldrig att ske, oroa dig inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in