2010-05-18, 20:03
Medlem
Spyrrans avatar
Jag är bara rent nyfiken. Är det möjligt att läsa en valfri högskolekurs (oberoende av antal poäng), och inte klara av samtliga delmoment men ändå få godkänt i kursen? En del kurser har ju tentor, seminarium och studieuppgifter som är obligatoriska. Om man inte får godkänt på tentan, är delaktig på alla seminarium och lämnar in alla studieuppgifter så borde man rent teoretiskt få underkänt på kursen.

Anledningen till att jag undrar är att det tydligen är möjligt att få G i en kurs även om man bara klarar av den examinerande tentan + en del andra obligatoriska delmoment men missar andra delar. Men vill bara vet om det stämmer.

Jag vet att kurser har olika upplägg. En del har bara tentor som är obligatoriskt till exempel. Men nu menar jag kurser som har flera olika obligatoriska moment som man måste klara av innan man får godkänt i kursen. Där det inte räcker med att endast klara av tentan i slutet av kursen.
Citera
2010-05-18, 20:14
Medlem
Som jag förstår det så kan du få godkänt på kursen men du kan inte tillräkna de poängen från kursen då du inte genomfört alla obligatoriska delmoment.
Citera
2010-05-18, 23:03
Medlem
tigertompas avatar
Tentan är väl de som läggs stor vikt på om man får godkänt eller inte. Om man missar seminarium brukar man få tills sista dagen när man lämnar in tentan att lämna in ett paper angående de frågor som diskuterades på seminariet.

Svaret på din fråga följande:

Ja, alla delmoment skall vara klara innan man får G på en kurs. Ibland kan dock en kurs vara uppdelade i två delkurser t.ex 2 7.5p. Då kan du få den ena delen godkänd, men icke den andra. Dessa 7,5 p kan du tillgodoräkna dig, men inte hela kursen
Senast redigerad av tigertompa 2010-05-18 kl. 23:06.
Citera
2010-05-19, 01:28
Medlem
Festungbreslaus avatar
Beror på, jag har lyckats med den bedriften. Läste en kurs där 50p var tenta och 50p uppsats, hade inte tid att skriva tentan som var obligatorisk så tentapluggandet började först 1.5 vecka efter ordinarie tentamen. Några dagar senare efter ett besök på en nattklubb så kom jag hem och kollade min mail; "Resultat tentamen, 50p betyg G" Vaknade upp och trodde att det var en fylledröm tills jag återigen kollade mailen och kunde bekräfta att det var verklighet. Fördel: Slapp läsa en bok på 750s tung engelska, nackdel: läraren bröt troligtvis mot regelverket då jag ej gavs möjligt att skriva tentamen och få VG på kursen.
Citera
2010-05-19, 10:47
Medlem
Spyrrans avatar
Två personer som har svarat i tråden nämner tillgodoräknade av poäng. Jag trodde att tillgodoräknande av kurs gäller om man redan har läst kurser tidigare och söker ett program där samma kurs (eller en snarlik) ingår, och som man vill ersätta med den kurs man redan har läst. Men om jag har fattat det rätt, så måste man ha avslutat kursen och klarat av alla delmoment för att tillgodoräkna sig kursen så att den kan användas i examen?

Tigertompa:
Det beror väl på högskola i så fall. Min högskola kräver att man tar igen missade seminarium. Om man missar den första, så bestämmer kursansvarig en ny uppsamlingsseminarium där alla som missade den första seminariet ska ta igen det. Vi kan alltså inte lämna in något papper och lämna in något skriftligt när det gäller seminarium.
Citera
2010-05-19, 11:01
Medlem
tigertompas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Festungbreslau
Beror på, jag har lyckats med den bedriften. Läste en kurs där 50p var tenta och 50p uppsats, hade inte tid att skriva tentan som var obligatorisk så tentapluggandet började först 1.5 vecka efter ordinarie tentamen. Några dagar senare efter ett besök på en nattklubb så kom jag hem och kollade min mail; "Resultat tentamen, 50p betyg G" Vaknade upp och trodde att det var en fylledröm tills jag återigen kollade mailen och kunde bekräfta att det var verklighet. Fördel: Slapp läsa en bok på 750s tung engelska, nackdel: läraren bröt troligtvis mot regelverket då jag ej gavs möjligt att skriva tentamen och få VG på kursen.

Gymnasienivå räknas inte, eftersom tråden heter Få G på högskolekurs. Jag skulle vilja veta vad för sorts högskola/univ där du har en kurs 50p i uppsats, samt 50p tenta Oavsett om du räknar med det nya eller det äldre systemet så är poängen jävligt fel när det gäller högskolan/universitet. Därför tror jag att det var gymnasiet du skrev detta på. Därmed vill jag har sagt att gymnasiet är en lekstuga om man jämför med universitet. Troligtvis drömmer du fortfarande, eller hände detta på gymnasiet/kyutbd, istället för på högskolan/univ. Vad är det man säger när spriten går in, så går vettet ut bland folket. I detta fall 19åringar ungdomar som tror sig veta allt om livet?

Citat:
Tigertompa:
Det beror väl på högskola i så fall. Min högskola kräver att man tar igen missade seminarium. Om man missar den första, så bestämmer kursansvarig en ny uppsamlingsseminarium där alla som missade den första seminariet ska ta igen det. Vi kan alltså inte lämna in något papper och lämna in något skriftligt när det gäller seminarium.

Det kan säkert vara så. Huvudsaken är att man gör rätt för sig tycker jag personligen.
Senast redigerad av tigertompa 2010-05-19 kl. 11:07.
Citera
2010-05-19, 15:11
Medlem
Festungbreslaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
Gymnasienivå räknas inte, eftersom tråden heter Få G på högskolekurs. Jag skulle vilja veta vad för sorts högskola/univ där du har en kurs 50p i uppsats, samt 50p tenta Oavsett om du räknar med det nya eller det äldre systemet så är poängen jävligt fel när det gäller högskolan/universitet. Därför tror jag att det var gymnasiet du skrev detta på. Därmed vill jag har sagt att gymnasiet är en lekstuga om man jämför med universitet. Troligtvis drömmer du fortfarande, eller hände detta på gymnasiet/kyutbd, istället för på högskolan/univ. Vad är det man säger när spriten går in, så går vettet ut bland folket. I detta fall 19åringar ungdomar som tror sig veta allt om livet?

Det kan säkert vara så. Huvudsaken är att man gör rätt för sig tycker jag personligen.

Seriöst, detta exempel ovan visar bara på vilken kompetens framtidens lärare besitter.
Jag är fil.kand i företagsekonomi/statsvetenskap och masterstudent vid Linköpings universitet.

Kursen var 7,5hp men upplägget var 100p, inte fan skrev jag att kursen var 100hp! Det rörde sig om en grundkurs i statsvetenskap och läraren var hemmahörande vid ett annat universitet. I min förra kurs var upplägget tentamen 50p, uppsats 30p och 47p godkänt.
Citera
2010-05-19, 16:43
Medlem
nollie3flips avatar
Citat:
Seriöst, detta exempel ovan visar bara på vilken kompetens framtidens lärare besitter.
Jag är fil.kand i företagsekonomi/statsvetenskap och masterstudent vid Linköpings universitet.

Kursen var 7,5hp men upplägget var 100p, inte fan skrev jag att kursen var 100hp! Det rörde sig om en grundkurs i statsvetenskap och läraren var hemmahörande vid ett annat universitet. I min förra kurs var upplägget tentamen 50p, uppsats 30p och 47p godkänt.

Är statsvetare så pass matematiskt inkompetenta att 7,5 hp måste översättas till 100p för att ni ska kunna särskilja de olika kursmomentens dignitet? Och i din förra kurs, översattes då 7,5 hp till 127p?
Citera
2010-05-19, 17:24
Medlem
Festungbreslaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollie3flip
Är statsvetare så pass matematiskt inkompetenta att 7,5 hp måste översättas till 100p för att ni ska kunna särskilja de olika kursmomentens dignitet? Och i din förra kurs, översattes då 7,5 hp till 127p?

Vad är egentligen problemet?
De där poängen har inget med högskolepoäng att göra, det är snarare kursansvarig som sätter upp gränserna internt inom kursen. Läste en magisterkurs i fek nyligen där tentamen var 120p + 3 uppgifter på 30p st så det är något som förekommer överallt.
Citera
2010-05-19, 20:04
Medlem
tigertompas avatar
Citat:

Och jag har fil kand i pedagogik och kommer bli masterstudent vid Göteborgs universitet. Det är mycket finare än ett låtsats universitet som Linköpings universitet är. F.ö säger det ganska mycket om hur Linköpings universitet är som lärosäte när man inte behöver vara delaktiga i alla delmoment för att få godkänt. Men tack skall du ha, eftersom jag numera vet varför samhällets utvecklas åt fel håll, med tanke på dina redogörelse i den här tråden. Statsvetare har luckor angående hur samhället förändras med tanke att det inte behöver lära sig allt på ett universitet. Du började och nu får du igen För att använda ett känd ordsspråk som man använder mot barn. Den som ger sig in i leken får leken tåla.

Vad problemet är? Hört talas om ordet ödmjukhet? Det behöver du om du nu skall komma långt inom universitets värld.

Det skall bli intressant att se om de du säger förekommer när man börjar läsa på universitet då på avancerad nivå, annars har jag tvivel på vissa saker.
Senast redigerad av tigertompa 2010-05-19 kl. 20:07.
Citera
2010-05-19, 20:43
Medlem
Festungbreslaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
Och jag har fil kand i pedagogik och kommer bli masterstudent vid Göteborgs universitet. Det är mycket finare än ett låtsats universitet som Linköpings universitet är. F.ö säger det ganska mycket om hur Linköpings universitet är som lärosäte när man inte behöver vara delaktiga i alla delmoment för att få godkänt. Men tack skall du ha, eftersom jag numera vet varför samhällets utvecklas åt fel håll, med tanke på dina redogörelse i den här tråden. Statsvetare har luckor angående hur samhället förändras med tanke att det inte behöver lära sig allt på ett universitet. Du började och nu får du igen För att använda ett känd ordsspråk som man använder mot barn. Den som ger sig in i leken får leken tåla.

Vad problemet är? Hört talas om ordet ödmjukhet? Det behöver du om du nu skall komma långt inom universitets värld.

Det skall bli intressant att se om de du säger förekommer när man börjar läsa på universitet då på avancerad nivå, annars har jag tvivel på vissa saker.

Jag vill faktiskt påpeka att du gjorde en feltolkning av "poäng" och anklagade mig för att vara en studerande inom gymnasiet eller KY, alternativt en person som drömmer. Jag anser inte att det hör till ödmjukhet eller du kanske har en annan tolkning? Beträffande den statsvetenskapliga utbildningen så rörde det sig snarare om en ren princip, jag hade uppfyllt kraven för godkänt sett till antalet poäng men inte skrivit tentamen. Det har inget med kvalitén på utbildningen att göra utan handlar snarare om att jag inte fick chansen att få VG på kursen.

Konstiga examinationsformer, subjektiva bedömningar som skiljer sig ifrån kursplanens läromål, frågor på tentamen som inte behandlats under kursens gång förekommer på de flesta lärosäten. Universiteten är ingen skyddad verkstad där rättssäkerheten för studenter alltid är i topp, se bara på BTH som försöker höja kvalitén på sina onlinetentamen genom att lägga till frågor om teorier eller modeller som studenten aldrig kommit i kontakt med. Ett annat exempel är Gävle Högskola som undviker att underkänna elever pga. det ger mindre pengar i kassan.
Citera
2010-05-19, 21:05
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollie3flip
Jag vet inte hur den summativa bedömningen har gått till vid de tentor som du skrivit, men för mig har det, oavsett institution, alltid rört sig om poäng. En viss uppgift kan ge en viss maximal poäng, för att nå upp till G eller VG måste man nå en viss total poängsumma. På vissa institutioner har jag läst kurser som även innehållit andra poänggivande uppgifter, t ex inlämningar till seminarier eller duggor. Vid avslutad kurs räknar du ihop de poäng du erhållit från tentan med de poäng som dina övriga uppgifter gett dig och ser sedan vilken betygsnivå du kommit upp till med din totala poängsumma.

Det var väl inte så svårt att förstå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in