2010-05-18, 12:07
Medlem
SixthSenses avatar
Hej!

Har en macbook bärbar, och när jag startar den så fungerar inte tangentbordet samt musen och dess knappar.

Enda knappen som fungerar är av/på - knappen.

Någon som haft liknande fel? Eller som vet hur jag ska göra för att få det att fungera?

Har prövat tagit ut batteri och självklart startat om datorn, men inget händer.

Tack!
Citera
2010-05-18, 12:29
Medlem
SixthSenses avatar
Ja, precis. Stängde av datorn, laddade den. Sen när jag startade den så var det helt dött.

Muspekaren vaknar alltid upp på samma ställe. längst upp i vänstra hörnet. Borde inte den återställas och vaknas i mitten av datorn?
Citera
2010-05-18, 12:29
Moderator
^Eazs avatar
OT Raderat.
Skärpning.
/Mod

Har du möjlighet att testa med USB Keyboard/Mus?
Citera
2010-05-18, 12:30
Medlem
SixthSenses avatar
Nej, inte just nu.
Citera
2010-05-18, 12:44
Medlem
RobinsonKruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SixthSense
Nej, ingenting sådant. Vet inte hur jag skulle göra det utan en fungerande mus. För det måste jag väl ha?

Såg nu att du inte hade tillgång till något USB-tangentbord för då håller man in Alt-Command-P-R. Men det blir ju svårt att göra någonting utan mus och tangentbord. Du kan försöka reparera installationen men då behöver du fortfarande en mus

Kan inte komma på nu vad man skulle kunna göra annars.
Citera
2010-05-18, 12:58
Medlem
SixthSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinsonKruse
Såg nu att du inte hade tillgång till något USB-tangentbord för då håller man in Alt-Command-P-R. Men det blir ju svårt att göra någonting utan mus och tangentbord. Du kan försöka reparera installationen men då behöver du fortfarande en mus

Kan inte komma på nu vad man skulle kunna göra annars.

Får pröva det där kommandot när jag har ett tangentbord. Vad ger det då?
Citera
2010-05-18, 13:02
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Får pröva det där kommandot när jag har ett tangentbord. Vad ger det då?

Det återställer något som heter PRAM, den innehåller inställningar för system/enheter, brukar vara ett bra första steg när skärm/mus/optisk läsare etc slutat funka.

http://support.apple.com/kb/ht1242
Citera
2010-05-18, 13:05
Medlem
SixthSenses avatar
Kommer saker att försvinna såsom bilder, om jag kör kommandot?
Citera
2010-05-18, 13:13
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Kommer saker att försvinna såsom bilder, om jag kör kommandot?

Nopes, påverkar ingen data på datorn.
Citera
2010-05-18, 13:16
Medlem
ah.huevos avatar
Har precis fått samma problem på min MBP. Kör med externt tgb och mus och det fungerar utmärkt, men styrplatta och internt tgb svarar inte alls. Hela inställningspanelen för styrplatta har försvunnit ur systeminställningar, och letar jag upp den i finder får jag meddelandet:

"Du kan inte öppna inställningspanelen ”Styrplatta” eftersom den inte är tillgänglig för dig just nu. Du kan behöva ansluta en enhet till datorn för att kunna se denna inställningspanel."

Kopplade inte riktigt det där med cmd-alt-p-r. ska man starta om och hålla inne de knapparna eller vad?
Citera
2010-05-18, 13:23
Moderator
^Eazs avatar
Mer OT raderat.
Blir det mer nu så delas tillsägelser ut.
/Mod
Citera
2010-05-18, 13:33
Medlem
SixthSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ah.huevo
Har precis fått samma problem på min MBP. Kör med externt tgb och mus och det fungerar utmärkt, men styrplatta och internt tgb svarar inte alls. Hela inställningspanelen för styrplatta har försvunnit ur systeminställningar, och letar jag upp den i finder får jag meddelandet:

"Du kan inte öppna inställningspanelen ”Styrplatta” eftersom den inte är tillgänglig för dig just nu. Du kan behöva ansluta en enhet till datorn för att kunna se denna inställningspanel."

Kopplade inte riktigt det där med cmd-alt-p-r. ska man starta om och hålla inne de knapparna eller vad?

Berätta gärna hur det går sen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in