2009-11-27, 07:07
Medlem
Se topic!!!

GE MIG NU!!!

För ärligt, det ploppar upp en aldrig sinande ström av idioter som frågar om en massa mail är ärliga eller scam. Varför helt enkelt inte skapa ett nytt underforum för dessa trådar?`Skulle ju kunna ligga under ekonomidelen kanske då det ligger nära till hands...
Citera
2009-11-27, 09:30
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
Se topic!!!

GE MIG NU!!!

För ärligt, det ploppar upp en aldrig sinande ström av idioter som frågar om en massa mail är ärliga eller scam. Varför helt enkelt inte skapa ett nytt underforum för dessa trådar?`Skulle ju kunna ligga under ekonomidelen kanske då det ligger nära till hands...

Ge oss trettio exempeltrådar.
Citera
2009-11-27, 09:32
Medlem
Loxuss avatar
Dom som frågar vet troligen inte att nigeriabrev finns, därför kommer det inte hjälpa.
Citera
2009-11-27, 12:21
Medlem
Harald.Nyborgs avatar
Egen avdelning är väl att ta i med storsläggan för att slå ihjäl en mygga.. Kanske finns behov av en "Stora tråden om..." dock..
Citera
2009-11-27, 12:30
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Dom som frågar vet troligen inte att nigeriabrev finns, därför kommer det inte hjälpa.
Jag är lite inne på den biten med.
För det mesta handlar det om så uppenbara fall att frågan inte behöver ställas, och om det nu finns några som är naiva/förståndshandikappade så lär de definitivt inte hitta "rätt" forum att posta i.

De postar lite varstans och får för det mesta svar inom några minuter.
Citera
2009-11-27, 12:35
Medlem
The Crashs avatar
Här är en tråd iallafall. https://www.flashback.org/showthread.php?t=963531

Och ja, det är min
Bara 19 kvar.
Citera
2009-11-27, 13:13
Medlem
StefanHeterJags avatar
Nigeriabrev kan med fördel läggas under humor. Speciellt om man svarar roligt till dom och dom seriöst svarar tillbaka. Man kan få dom att göra de mest roliga sakerna, så länge dom tror att man är på kroken.

Scambaiting kallas det för, när man snurrar upp och vänder på leken så att de som ville scamma dig själva blir scammade.

Kolla forumet här:
http://www.419eater.com/

En rolig sak är att be scammarna ta en bild där dom gör något roligt, håller upp en skylt med en text du bett dom skriva på svenska (som dom inte förstår), typ "jag gillar att suga kuk", för att visa att dom inte är en scammer. Gladeligen så gör dom det.
http://www.419eater.com/html/hall_of_shame.htm
Citera
2010-05-18, 09:22
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Förslag till ny forumdel - Internet scams [Sammanfogad /Mod]

Hej!

Jag tänkte föreslå en ny forumdel där man samlar dessa trådar. Det blir mer överskådligt att ta reda på om någon annan råkat ut för samma fula fisk som man själv är fundersam över. Dessutom är trådarna relativt utspridda, beroende på vad personerna har blivit lurade på.

Därmed föreslår jag en samlingsplats för dessa trådar.

Lägger till en url med sökord som visar endast en liten del av dessa trådar.
https://www.flashback.org/sok/lurad+blocket

Huruvida det passar bäst att göra en helt ny forumdel till det här, eller enbart en samlingstråd låter jag er besluta. Men att samla dessa blocketbedragare, nigeriabrev och eventuella andra scams som kan finnas på internet bör bli en del när man lägger dem på hög.

Mvh
Citera
2010-05-18, 10:08
Medlem
unsungs avatar
Jag tycker spontant att idén är bra, vi har ju Företagsskvaller där företag som lurar och bedrar diskuteras men inget renodlat forum för dom företeelser som du tar upp.
Oftast hamnar dylika trådar i Ekonomiforat eller i Övrigt, en samlingsplats för alltihop skulle helt klart underlätta.
Citera
2010-05-18, 13:50
Medlem
Plutuss avatar
Idéen är god men det känns som att det lätt kan slå fel. Jag tänker på 0.09 "Falsk ryktesspridning"

Vad måste man lägga fram för att kunna styrka att en person är en "scammare"?
Hur praktiseras denna regel nu i företagsskvaller och i trådar om "internet-scam"?

Skulle det fungera bra vore det ju kanon att kunna leta upp bedragare innan man gör affär och kunna leta upp andra drabbade om man själv har blivit drabbad.

En samlingstråd/underforum i brott och brottsbekämpning kanske?
Citera
2010-05-18, 14:29
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Jag tycker spontant att idén är bra, vi har ju Företagsskvaller där företag som lurar och bedrar diskuteras men inget renodlat forum för dom företeelser som du tar upp.
Oftast hamnar dylika trådar i Ekonomiforat eller i Övrigt, en samlingsplats för alltihop skulle helt klart underlätta.

Precis, det blir vanligtvis utspritt. Nu kollade jag bara över det lite snabbt, men jag såg även en tråd under telefoni så det finns säkert gott om dem på andra forumdelar, beroende på vad personen i fråga har blivit lurad på.

Citat:
Ursprungligen postat av Plutus
Idéen är god men det känns som att det lätt kan slå fel. Jag tänker på 0.09 "Falsk ryktesspridning"

Vad måste man lägga fram för att kunna styrka att en person är en "scammare"?
Hur praktiseras denna regel nu i företagsskvaller och i trådar om "internet-scam"?

Skulle det fungera bra vore det ju kanon att kunna leta upp bedragare innan man gör affär och kunna leta upp andra drabbade om man själv har blivit drabbad.

En samlingstråd/underforum i brott och brottsbekämpning kanske?

För att besvara den andra frågan, om hur regeln praktiseras, så har jag inte sett några sanktioner vad gäller just trådar om internet scams. Det brukar vanligtvis komma liknande svar och råd i trådarna där folk blivit lurade.

Det behöver ju nödvändigtvis inte enbart röra sig om enskilda personer och smutskastning, utan allmänna råd om vad man bör tänka på för att inte bli lurad på internet. Därmed bör en FAQ om vad man ska tänka på innebära en mindre andel nya trådar om en specifik situation.

Tanken är ju inte i sig att man enbart ska lista upp namn på personer som faktiskt inte går att lita på, tanken jag hade var mer att göra allmänhet varse om hur personer som brukar lura andra går tillväga.

På så vis kan man vidta åtgärder för att undvika att hamna i en situation där man ingenting kan göra mot en anonym säljare med kontaktkortstelefon.

Mvh
Citera
2010-05-18, 14:54
Medlem
Dalailamas avatar
Jag är rent generellt sett emot samlingstrådar. Det är svårt att i dessa få en överblick då många diskussioner tenderar att överlappa.

Dock så håller jag med om att idéen i sig är bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in