Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Jag tycker spontant att idén är bra, vi har ju Företagsskvaller där företag som lurar och bedrar diskuteras men inget renodlat forum för dom företeelser som du tar upp.
Oftast hamnar dylika trådar i Ekonomiforat eller i Övrigt, en samlingsplats för alltihop skulle helt klart underlätta.
Precis, det blir vanligtvis utspritt. Nu kollade jag bara över det lite snabbt, men jag såg även en tråd under telefoni så det finns säkert gott om dem på andra forumdelar, beroende på vad personen i fråga har blivit lurad på.
Citat:
Ursprungligen postat av Plutus
Idéen är god men det känns som att det lätt kan slå fel. Jag tänker på 0.09 "Falsk ryktesspridning"
Vad måste man lägga fram för att kunna styrka att en person är en "scammare"?
Hur praktiseras denna regel nu i företagsskvaller och i trådar om "internet-scam"?
Skulle det fungera bra vore det ju kanon att kunna leta upp bedragare innan man gör affär och kunna leta upp andra drabbade om man själv har blivit drabbad.
En samlingstråd/underforum i brott och brottsbekämpning kanske?
För att besvara den andra frågan, om hur regeln praktiseras, så har jag inte sett några sanktioner vad gäller just trådar om internet scams. Det brukar vanligtvis komma liknande svar och råd i trådarna där folk blivit lurade.
Det behöver ju nödvändigtvis inte enbart röra sig om enskilda personer och smutskastning, utan allmänna råd om vad man bör tänka på för att inte bli lurad på internet. Därmed bör en FAQ om vad man ska tänka på innebära en mindre andel nya trådar om en specifik situation.
Tanken är ju inte i sig att man enbart ska lista upp namn på personer som faktiskt inte går att lita på, tanken jag hade var mer att göra allmänhet varse om hur personer som brukar lura andra går tillväga.
På så vis kan man vidta åtgärder för att undvika att hamna i en situation där man ingenting kan göra mot en anonym säljare med kontaktkortstelefon.
Mvh