2010-05-18, 01:10
Medlem
Hej gott folk,

Nu registrerad på FB för första gången i mitt liv.

Skapar ännu en tråd för att varna andra och hoppas inte den blir lika censuerad som här:
http://www.thailandforum.se/index.php?topic=15419.60

Jag har blivit bedragen på 5800 KR i tisdags av bedragare genom en annons på Blocket på en Macbook Air sedan ännu en stackars kille som betalat 5000Kr för en Nikon kamera som blev lurad exakt samma dag som mig, alltså i tisdags. (Samma konto)

Jag har forskat vidare själv och hittat ännu en person som blivit lurad på 5700 KR förra fredagen på exakt samma annons. Samtliga personer har betalat in pengarna på samma kontonunummer.

Jag och polisen misstänker samma bedragare har lurat minst 20st personer till på flera tusentals kronor

Bedragaren "patriks" flickvän "Emma Sandberg" enligt bedragaren själv.
"Hennes" nummer är skrivit på samma adress som denne David Forsberg i Sveg som lurade en tjej i Februari och misstänker det är samma bedragare som ligger bakom hela historien.

För att varna andra för dessa bedragare ger jag ut ut samtliga uppgifter offentligt

OBS!
Dessa uppgifter är garanterat falska, personerna existerar inte i verkligheten, så jag hänger inte ut någon oskyldig med största förtroende.

Patrik andersson <patrikandersson74@gmail.com>
Christopher Öberg <christopheroberg@gmail.com>

10 maj 2010 16.26
Re: Ang. Macbook Air 2.13GHz, 120GB, 2GB RAM

Hej.

Härmed mailar jag dig mina uppgifter enligt ök.

076-259 11 32

Patrik Andersson

Källgatan 24B

67130 ARVIKA

Bank: Nordea
Clearing: 3172
Kontonummer: 2099852

(Bifogar kopia av körkort)

PS: Glöm inte att maila mig din adress

Med vänlig hälsning

/ Patrik

Kapat Körkort alltså inga uppgifter på körkortet är gärningsmannens,
persnr är alltså inte gärningsmannens.
Kapat körkort Patrik: http://server2.uploadit.org/files/christopheroberg-photo01.jpg

Meddelandet är identiskt med den andra killen som blev bedragen på 5 700Kr

Jag fick även ett mail idag av ytterligare en kille som köpt en kamera för 5000Kr:

Hej Christopher.

Läste ditt inlägg på något forum angående en bedragare vid namn Mikael Sandberg.

Har också lyckats gå i fällan via en Nikon D90 för 5000kr.

Känns ju enormt pinsamt att man är så godtrogen. Snackade med killen i telefon och han lät som tidernas nörd och han skickade även kopia på körkort (bifogar det till dig med)

Självklart vill man ju ha tillbaka sina pengar, men framförallt vill jag att han ska åka dit ordentligt..

MVH

Adam

(OBS! Falska uppgifter) Personerna existerar inte i verkligheten.

Sandbergmikael2008@gmail.com

Mikael Sandberg

Gränsgatan 3

84232 Sveg

Tel. 076-713 14 08
(finns på eniro.se)

Kollat upp båda bostadsområderna och ringt runt, samtliga hyresgäster visade sig vara pensionärer.

Personerna finns inte med på skattemyndigheten
OBS!

Kapat körkort Mikael: http://server2.uploadit.org/files/christopheroberg-PHOTO.jpg

OBS! Killen var minst sagt SLIPAD!

Detta är mitt ansvar som medborgare att stoppa andra från att bli lurade av samma bedragare

Jag känner mig fruktansvärt kränkt och besviken som medborgare i detta avlånga land.

Polisen sade 14 dagars väntetid. Då har bedragaren hunnit smitit utomlands för längesedan.

Alla som vet något, kan höra av sig till min mail snarast

Samtliga tips och funderingar hänvisas till min mail ChristopherOberg@gmail.com

M V H

/ Christoffer
Senast redigerad av ChristopherOberg 2010-05-18 kl. 02:03.
Citera
2010-05-18, 01:42
Medlem
Aasinairs avatar
Välkommen till flashback! Jag beklagar att du har blivit blåst. Hoppas svinen åker dit!
Citera
2010-05-18, 01:43
Medlem
PreaCs avatar
Tror det är mycket bedrägerier på blocket på senaste tiden

Därför tycker jag att man ska lära sig använda internetgiro vid större köp
Citera
2010-05-18, 01:48
Medlem
Tetas avatar
Gå till nordea banken och försök få fram namnet på den som har kontot, krävs lite talförmåga bara.
Citera
2010-05-18, 01:51
Medlem
Tack för era trevliga bemötande!

Det är lväldigt pinsamt för jag känner mig så fruktansvärt godtrogen och dum.
Men för mig är 5800Kr väldigt mycket pengar. Så jag kan inte bara sitta och rulla tummarna.

Jag hoppas denna tråd för med sig något positivt, då jag har gått omkring nu i en vecka galen och förtvivlad. Killen var så fruktansvärt pålitlig och slipad så jag är rädd att han kommer undan.

Jag har dock fortfarande svårt att fatta att jag blivit blåst.
Det sätter sig på hjärnan som en cancertumör. Väldigt obehagligt.
Springer ner till postlådan vid lunchtid varje dag som ett barn på julafton.
Citera
2010-05-18, 02:00
Medlem
Bor själv i Arvika. om ja hinner kan ja ju leka sätta in en hundring eller 2 till "syrran" Bank: Nordea
Clearing: 3172 Kontonummer: 2099852 i morgon. Gissar på att gm är man så de borde kassörskan reagera på. Om dom inte gör det så får man väl säga att man e lite osäker om man fått rätt konto så hasplar dom nog ur sig ett namn iaf.

Bor i skogen och här är dom ganska informella på banken tycker jag. (vet inte hur tajta dom e runtom i landet)

Som sagt .. om ja hinner annars testa själv på en random lite mindre bank så kan man nog få en hel del info genom att va trevlig ^^ (annars får man ju bre på mä värmländskan o verka helt tappad, det brukar också funka)
Citera
2010-05-18, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psalmy
Bor själv i Arvika. om ja hinner kan ja ju leka sätta in en hundring eller 2 till "syrran" Bank: Nordea
Clearing: 3172 Kontonummer: 2099852 i morgon. Gissar på att gm är man så de borde kassörskan reagera på. Om dom inte gör det så får man väl säga att man e lite osäker om man fått rätt konto så hasplar dom nog ur sig ett namn iaf.

Bor i skogen och här är dom ganska informella på banken tycker jag. (vet inte hur tajta dom e runtom i landet)

Som sagt .. om ja hinner annars testa själv på en random lite mindre bank så kan man nog få en hel del info genom att va trevlig ^^ (annars får man ju bre på mä värmländskan o verka helt tappad, det brukar också funka)

Det vore skitshysst om du kunde få fram något!

Bedragarna kan befinna sig varsomhelst just nu, kanske inte ens i Sverige längre.

Bedragarnas verksamhet verkar dock var stor och inte bara datorer utan även kameror och dem har nog mer på sin "lyra". Detta gör att jag faktiskt tror att polisen kommer att agera och det bör inte vara någon större svårighet att få tag på dem eftersom banken kan upplysa om vem som tagit ut pengar och var. notera: det är flera bedragare det rör sig om, alltså inte en person.

Men när det gäller bedragare i den här klassen och det är faktiskt polisens uppgift att genast utreda och åklagarens att begära honom häktad för att hindra nya brott.
Så upp till bevis!

Jag vet inte hur många offer som är utsatta men tipar på minst 20stycken till som blivit blåst runt 5000Kr. Detta är inga "färskingar" som sagt. Dessa bedragare vet exakt hur dem ska gå tillväga.

Synd bara att polisen gett ett så dåligt bemötande, även fast dem vet att det hållit på sedan feb.
Senast redigerad av ChristopherOberg 2010-05-18 kl. 02:20.
Citera
2010-05-18, 02:23
Medlem
om man kikar på bilden över körkortet: http://server2.uploadit.org/files/christopheroberg-PHOTO.jpg
så ser man att den är photoshoppad.
kolla på uppgifterna: 1,2,3,4a,4b osv
personnummer och datum då körkortet är taget, så följer de (såklart) EXAKT i jämnhöjd med siffrorna på samma rad, men namnen SANDBERG och MIKAEL PER ligger inte på rätt höj jämfört med siffrorna..
Det är även ett annat typsnitt än de övriga uppgifterna..
Bilden ser även den ut att vara inklippt då mönstret till vänster om huvudet inte stämmer in ordentligt med resten av "vågorna"

En ganska så klantigt jobb, utfört av bedragaren... undra bara vem stackarn är på bilden..?
Citera
2010-05-18, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacknicke
om man kikar på bilden över körkortet: http://server2.uploadit.org/files/christopheroberg-PHOTO.jpg
så ser man att den är photoshoppad.
kolla på uppgifterna: 1,2,3,4a,4b osv
personnummer och datum då körkortet är taget, så följer de (såklart) EXAKT i jämnhöjd med siffrorna på samma rad, men namnen SANDBERG och MIKAEL PER ligger inte på rätt höj jämfört med siffrorna..
Det är även ett annat typsnitt än de övriga uppgifterna..
Bilden ser även den ut att vara inklippt då mönstret till vänster om huvudet inte stämmer in ordentligt med resten av "vågorna"

En ganska så klantigt jobb, utfört av bedragaren... undra bara vem stackarn är på bilden..?

Tack för alla svar! inte lite skillnad här jämfört med thailandforumet.

Jag ser felstegen nu när du säger det. Detta körkort var det inte jag fick.

Jag fick det som det stod Patrik Andersson på. Detta personnr på kortet tillhörde en reporter från TV4 vid namnet just patrik andersson, som jag skällde ut samt fler som bara fan av misstag förstås

Jag måste verkligen försöka sova, men nu är tråden äntligen uppe här iallafall !

Jag kommer tillbaks imorgon(idag rättare sagt)... God natt käre medborgare!
Citera
2010-05-18, 02:42
Medlem
Elina_83s avatar
Blev själv "blåst" på blocket för ett par hd jag skulle ha. Detta hände 2005. Annmälde till blocket och polisen. Nu för två veckor sedan hade dom rättegång för denna personen som blåste folk på massa pengar.. Och jag kan ju säga oxå att han inte blev tagen på grund av bedrägeri utan för annat.

Så gå nu till polisen och annmäl detta. Så får du hoppas på att människan ifråga blir gripen.
Citera
2010-05-18, 03:13
Bannlyst
Hoppas du lyckas få fast personen i fråga.. Alltid tråkigt när sånt händer.
Verkar vara mycket scams på Macbooks.. man ska nog akta sig och tänka efter en extra gång innan man slår till på sånt..
Citera
2010-05-18, 03:57
Medlem
trafikpoliss avatar
Åker personerna dit får dom max samhällstjänst och det är verkligen max-straff för bedrägerier mot privatperson, oavsett hur mycket pengar det handlar om.
Och några pengar kan du ju glömma att du någonsin ser igen, tråkigt men sant.

Vill även tipsa om att du måste förnya ditt krav hos kronofogden varje år, annars faller det bort som en skuld hos personen som lurat dig.

//Snuten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in