2010-10-19, 16:36
Medlem
Valdemar-Rexs avatar
Det känns som att sverige blivit mer och mer amerikaniserat på många områden förutom tv, kultur och mat. Det känns tex även som att politiken blivit mer amerikaniserad.

Men som någon sa så tror jag att man även kan kalla det internationalisering (eller nåt sånt). Sverige har ju även influerats av andra länder. Dock är det ju självklart det mesta kommer ifrån USA eftersom det är ett så enormt stort land med så mycket internationell makt.

Sen så är det ju även så att vi bara får se de positiva delarna av USA genom alla tv-serier etc. Om folk hade testat att bo där något år så hade man definitivt tagit mer avstånd från det. Det är sjukt vilken ineffektivitet som präglar det stackars landet. På in princip alla plan.
Citera
2014-04-09, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy_Fox
En amerikan på en fest här i Sverige har automatiskt högre status än alla på festen och omringas av alla "för amerikaner är så coola".

Instämmer med dig helt och hållet. Jag minns det kom in ett gäng med 6-7 svarta stora killar (OBS! inte ens vita) med Chicago Bulls keps, tjocka jackor och hängande byxor i krogen här på Gotland år 2013 och ropade: ''Greetings from Texas, We are Americans''. Plötsligt omringades de av alla svenska tjejer och några killar. Tror inte samma svarta killar skulle få någon uppmärksamhet om de ropade så: ''Greetings from Africa, We are Africans''
Men det löjliga var ju att jag och mina två svenska vänner drog till en annan krog och då hörde jag hela tiden: ''Åh vad tråkigt det här är. Ska vi inte tillbaka till den första krogen och se på Amerikanarna istället?!''
Citera
2014-04-09, 21:13
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Är man en Supermakt (Läs: USA) så är man..

STOREBROR - lillebror konceptet
Citera
2014-04-09, 22:59
Medlem
swehardrockers avatar
Tror det är med tiden. På 1700 talet var det Paris och Frankrike som var the shit och innan dess Rom samt Tyskland. Tror att i framtiden kommer det vara mer östasien och vem vet någon gång i framtiden kanske det blir Skandinavien
Citera
2014-04-09, 23:55
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swehardrocker
Tror det är med tiden. På 1700 talet var det Paris och Frankrike som var the shit och innan dess Rom samt Tyskland. Tror att i framtiden kommer det vara mer östasien och vem vet någon gång i framtiden kanske det blir Skandinavien

Tvivlar starkt på att något kommunistiskt land kommer ha någon större inflytelse någon annanstans än just i dessa länder.

Med undantag av Japan, de facto.. (som ju inte är ett kommunistiskt land) , etc.

Skandinavien har ju redan ett viss inflytande i USA, dock inte ''vardagligt'', men smyger sig in lite bland politiker. Sverige har ju benämnts som '' land of innovation'' m.m.

Citera
2014-04-10, 01:28
Medlem
USA:s invandringspolitik har vi ju inte tagit efter direkt. Vi är rasister som vill begränsa invandringen av folk, medans det är accepterat att det stora landet i väst gör det.
Citera
2014-04-10, 01:35
Medlem
frozendragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schenkenberg87
Måste säga att det är lite kul. Som Halv-amerikan har jag alltid fått och hört skit om mig och mitt land från just svenskar (och invandrare).

Ändå så använder Svenskarna och älskar allt som kommer därifrån... Snabbmat, tv-serier, musik, filmer, telefoner, hårdvara, mjukvara bla bla bla. Och ändå så försöker de flesta svenskar tala med amerikansk dialekt i engelskan istället för brittisk/engelsk som vore lite mer smart om svenskar inte tycker om USA.

Hör ibland nån dum jävel säga bojkotta USA genom att sluta äta på mcdonalds så går han o käkar burger king eller subway.
Eller tex en kille som ville donera pengar till ronald mcdonalds barnhem, men stoppades av sin kompis. "Ge inte pengar till USA", direkt efter så köper han en cheeseburgare. Hur dumt det än låter så är det sant och jag har sett det ofta!

Det är dubbelmoral och det är äckligt!

Jag är väldigt förvirrad av hur Sverige kan bli så likt USA när jag själv mött så mycket hat från Sverige.
För att vara helt ärlig så kommer hårdvara (inkluderat telefoner) från Asien och mjukvaran tillverkas mycket i Sverige sätt till utvecklare jämfört med befolkning men även en rad andra länder så som Indien. Deckare och doctor who (brittiskt) är dessutom utmärkta exempel på att allt som kommer till Sverige inte är amerikanskt.

Angående huvudämnet så tror jag att säga att vi amerikaniseras är fel sätt att se på det. Mer att vi påverkas av en västerländsk kultur. USA är inte direkt opåverkad av vad som händer utanför landet. Även japan påverkar amerikansk kultur mycket. Känns mest som att denna tråden är en ursäkt för folk att oja sig över att andra kulturer än svensk når svenskar och hur detta inte är något bra.
Citera
2014-04-10, 03:09
Medlem
Erk Swedes avatar
Allvarligt?,varför vi är så amerikaniserade beror ju på att USA är ju i princip enda landet Svenskar emigrerat till,varvid väldigt många vanliga svenskar har släkt i USA.
Överklass och adel har haft viss anknytning till övriga europa,men inte allmogen,då är det grannländer och USA som gäller.
Därför lärde vi oss engelska i skolan,och det blev coolt med amerikansk kultur.
Att vi har så mycket program från USA beror ju mycket på att den typen av kultur efterfrågas,
Och på grund av språket givetvis även engelsk kultur.
Det öppna sinnet för amerikansk kultur har ju gjort att vi sänder de programmen med orginalspråket och textremsa,vilket ju också är relativt unikt,då de flesta länder dubbar utländska program,eller tom som öststaterna har en speakerröst som berättar vad som händer. Det beror väl också på att vi hade en så välutbildad befolkning där analafbetism inte existerade,så är ju definitivti inte fallet i USA som tom dubbar engelska program och filmer.
Citera
2014-04-10, 21:44
Medlem
sedans avatar
Kultur: allmänt --> Socialantropologi, etnologi och sociologi
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto