2010-05-17, 18:50
Medlem
Hej hej
Det är så att min mor har köpt en bostadsrätt, i bottenplan. Hon har målat om alla rum. I ett av rummen så luktar det unket, först trodde vi det va färgen som luktade, men nu har det gått 2 veckor sen målning.

Svårt att beskriva en lukt, men det luktar nästan som färg, kanske med inslag av trä.
Jag börjar nu misstänka att det är klickgolvet, det är lagt på en plastmatta av nåt slag, med betong under. Huset är från 1984 om det säger nån nåt Klickgolvet lades för ca 3 år sedan. Kan det va fukt från betongen som gör att golvet avger lukt?

Och kan man ta upp klickgolv och sen lägga om samma golv igen?
Citera
2010-05-17, 18:55
Medlem
FooFighterss avatar
det är en död människa inkaklad i väggen
Citera
2010-05-17, 19:10
Medlem
Tomatpures avatar
Det är bara att vädra! När jag flyttade in i ny lägenhet var det samma unken lukt.
Citera
2010-05-17, 20:43
Medlem
Snurrens avatar
Nej det är inte alls alltid så at det "bara är att vädra". Vi hade ett sådant rum där det luktade källare fast det var på vinden och jag gnällde i fyra år och lade in doftpåsar o s v. fastighetsskötaren sa bara att det "luktade gott" men jag var inte nöjd med det. Så vid midsommar förra året fick vi världens vattenskada och golvet byttes ut, efter det försvann lukten, så något unket låg där under parketten
Citera
2010-05-17, 20:46
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrcrowley666
Hej hej
Det är så att min mor har köpt en bostadsrätt, i bottenplan. Hon har målat om alla rum. I ett av rummen så luktar det unket, först trodde vi det va färgen som luktade, men nu har det gått 2 veckor sen målning.

Svårt att beskriva en lukt, men det luktar nästan som färg, kanske med inslag av trä.
Jag börjar nu misstänka att det är klickgolvet, det är lagt på en plastmatta av nåt slag, med betong under. Huset är från 1984 om det säger nån nåt Klickgolvet lades för ca 3 år sedan. Kan det va fukt från betongen som gör att golvet avger lukt?

Och kan man ta upp klickgolv och sen lägga om samma golv igen?

Jag kanske kan ta betalt att åka runt och agera "LUKTNÄSA" jag är minst lika bra som en mögelhund...
Citera
2010-05-19, 19:13
Medlem
2MissMes avatar
En sak som kan orsaka dålig lukt är gamla och förstörda linoleummattor. Ligger ett annat golv ovanpå brukar lukten tränga igenom som en instängd unken lukt.
Citera
2010-05-19, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2MissMe
En sak som kan orsaka dålig lukt är gamla och förstörda linoleummattor. Ligger ett annat golv ovanpå brukar lukten tränga igenom som en instängd unken lukt.

Detta var exakt vad jag hade i tankarna. Jag lider själv av ett linolium golv som är gammalt och surt, men ägaren till kåken vägrar att byta ut det (resten av alla lägenheter har parkett dock...)

Spelar ingen roll hur mycket jag skurar golven, efter 20 minuter är lukten tillbaks och det är trist då det aldrig luktar riktigt fräsht i lägenheten.

Funderar på att sätta golv själv men då Måste man riva det gammla först. Går att göra en viss behandling på den också, men det kostar i princip lika mycket som att köpa ett billigt golv från IKEA.
Citera
2010-05-19, 22:29
Medlem
minfrusmans avatar
Klickgolv går att plocka upp och lägga dit igen. jag skulle tro att du kan ha ev fukt under golvet som gör att du har dålig lukt i rummet. Det du bör göra är att lyfta upp en bit av golvet och kolla/lukta! Är klickgolvet lagt uppe på en vit underlags foam så bör denna tas bort, den behövs inte när man har plastmatta under. Sen ska du för att undvika lukt från ev fukt montera dit golvsocklar med luftspalt/avluftning i så att golvet under kan "andas" och på så vis slippa dålig lukt.
Citera
2010-05-20, 00:26
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Börja med att gå till valfri fastighetsförvaltare och fråga efter "en apparat som tar bort lukt". Jag kommer inte ihåg vad den heter eller kallas, men i mitt fall var den en liten svart pyramid som man ställde på golvet. Den gick på 220V och tydligen så joniserade den partiklararna (så som jag kommer ihåg det) och efter ett dygn luktadet det inte alls. Det går alltså ut på att alla partiklar som luktar blir så tunga så att de faller till backen och sedan kan man dammsuga upp dem. För oss fungerade det på sanerade dieseltankar och diesellukt är inte lätt att bli av med.
Citera
2010-05-20, 01:32
Medlem
cineramas avatar
till er med linogolv, ni får inte våttorka golvet. Dvs inget blött på golvet för då blir det dåligt igen. Ska behandlas som trä, dvs inte våttorka/moppas/hällas ut vatten/blöta ner.

Bara dammsuga och sopa alltså.

Men själv skiter jag i det och våttorkar ibland, men då vet jag varför det luktar skumt i några timmar. Men om man har gammal linogolv så tål de mindre.

Linoleum är inte plast alltså.

Men ändå föredrar jag de flesta lino över de flesta vinylgolv.. Vinylgolv missfärgas så lätt och får lätt hål..
Citera
2010-05-20, 19:24
Medlem
2MissMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluffradiosthlm
Detta var exakt vad jag hade i tankarna. Jag lider själv av ett linolium golv som är gammalt och surt, men ägaren till kåken vägrar att byta ut det (resten av alla lägenheter har parkett dock...)

Spelar ingen roll hur mycket jag skurar golven, efter 20 minuter är lukten tillbaks och det är trist då det aldrig luktar riktigt fräsht i lägenheten.

Funderar på att sätta golv själv men då Måste man riva det gammla först. Går att göra en viss behandling på den också, men det kostar i princip lika mycket som att köpa ett billigt golv från IKEA.
Ta bort det gamla linoleumgolvet först, lukten tränger igenom det nya golvet annars. Har flerfaldig erfarenhet av behandlingen du pratar om, den fungerar inte. Även om man sköter golvet prickfritt efter behandlingen är golven dåliga inom några månader igen.
Citera
2010-05-21, 01:47
Medlem
Snurrens avatar
I min förra lägenenhet luktade lioleummattorna spyor. Hade vi varit borta några dagar fick vi kuta runt och öppna överallt för att få korsdrag. Då hade vi ändå "förseglat" golven ordentligt med polish, men naturligtvis moppade vi golven emellanåt, bor man i stan, har katt och barn bara MÅSTE man göra det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in