2010-05-17, 20:28
Medlem
Glöm det, hittade en bra lista nu på systembolagets hemsida

För en dl av följande drycker ingår:
* Punsch och likör - 260 kcal

* Konjak och whisky - 245 kcal

* Brännvin, vodka, gin och rom - 225 kcal

* Portvin - 170 kcal

* Vitt vin, sött - 100 kcal

* Rött vin - 70 kcal

* Vitt vin, torrt - 70 kcal

* Starköl - 50 kcal

* Lättöl - 25 kcal

Räknade hur många kcal det skulle bli om jag drack runt 8 öl, och hur många det skulle bli om jag drack en halv 70s vodka. ÖL = "NYTTIGAST". JAG = GLAD
Citera
2010-05-17, 21:29
Medlem
Randomizers avatar
Alkohol (Etanol i detta fallet) innehåller ju energi i sig självt (Saxat från Wikipedia): Den specifika energin (energivärdet) för etanol är 29 kJ/g (7 kcal/g), vilket kan jämföras med kolhydraternas och proteinernas 17 kJ/g (4,1 kcal/g) och fettets 38 kJ/g (9 kcal/g).

Det bästa skulle ju vara att dricka "ren" (96%) etanol utblandad med vatten. Nu är detta inte särskilt gott eller enkelt att få tag på, men vodka eller annan, kryddad destillerad spritsort är ju i princip samma sak: 40% etanol, 60% vatten och diverse kryddor/smakämnen.

Det viktiga ur "nyttighets"-synpunkt är att drycken ej har tillsatt socker i sig (eller en massa andra kolhydrater för den delen): likör som exempel på en spritsort med mycket socker. Länken tidigare i tråden visar att exempellikören med 38% ABV innehåller 321 kcal/100g och 40% ABV vodka innehåller 222kcal/100g: nästan 50% mer kalorier i likören än i vodkan, som har näst in till samma ABV.

Om man vill jämföra "nyttigheten" hos olika drycker får man jämföra en alkolhol/kalori-kvot. Ett exempel är att dividera antal kalorier per 100g eller per 100ml av en dryck med hur mycket alkohol drycken innehåller per volym (ABV).
Senast redigerad av Randomizer 2010-05-17 kl. 21:47.
Citera
2010-05-17, 21:31
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banancherry

* Portvin - 170 kcal

* Rött vin - 70 kcal

* Starköl - 50 kcal

* Lättöl - 25 kcal

Räknade hur många kcal det skulle bli om jag drack runt 8 öl, och hur många det skulle bli om jag drack en halv 70s vodka. ÖL = "NYTTIGAST". JAG = GLAD
Hur räknar du då? Åtta öl är väl knappast jämförbart med 70cl sprit.
Citera
2010-05-17, 21:39
Medlem
Randomizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banancherry

* Portvin - 170 kcal

* Rött vin - 70 kcal

* Starköl - 50 kcal

* Lättöl - 25 kcal

Lite grovt räknat, vad nu en "starköl" är, antar 5%:
35cl vodka: 225kcal*3,5dl = 787,5 kcal, 35cl*40% = 14cl alkohol.
8st 5%-ig, 33cl öl: 50kcal*8st*3,33dl = 1332kcal, 33cl*8st*5% = 13,2 cl alkohol

Om det nu är 33cl ölburkar du dricker får du i dig mer kalorier, men mindre alkohol än ifall du skulle druckit 35cl vodka.
Citera
2010-05-17, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Hur räknar du då? Åtta öl är väl knappast jämförbart med 70cl sprit.

Jag jämförde med en HALV 70s vodka skrev jag För när jag dricker vodka brukar det bli ungefär så mycket. Och när jag dricker öl brukar det bli omkring 8 öl :P

Men nu visar det ju sig att jag räknade fel förut haha, slarvade lite. Verkar nu som att vodkan tyvärr är nyttigast om man dricker den mängd som jag precis nämnde
Citera
2010-05-17, 22:35
Medlem
men då blandar man ju oftast ut vodkan med massa onyttigheter.. så som läsk till exempel
Citera
2010-05-19, 15:35
Medlem
Kreeps avatar
Det är väl rätt uppenbart att ren vodka är nyttigast om du räknar fylla per kalorieintag. I vodkan är det bara alkoholen som står för kalorierna medans det i allt annat så är det alkohol + tillsatser.
Citera
2010-05-19, 15:43
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreep
Det är väl rätt uppenbart att ren vodka är nyttigast om du räknar fylla per kalorieintag. I vodkan är det bara alkoholen som står för kalorierna medans det i allt annat så är det alkohol + tillsatser.
Så sant som det är sagt.
Det finns en anledning till att det heter ölmage i folkmun.

Sen om man ska tänka lite annorlunda, utan att se världen i kilokalorier:
Fernet branca var det enda som inte var förbjudet under förbudstiden i USA pga medicinska skäl om jag inte minns helt fel?
Fernet och Averna ska ju vara bra för magen... Det måste vara bra när det smakar så äckligt.

Mod kanske borde byta namn på tråden till "Minst onyttiga alkoholen"?
Senast redigerad av wh0re 2010-05-19 kl. 15:45.
Citera
2010-05-19, 15:58
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreep

Tyvärr är ju vodka lätt att överdosera = Större alkoholintag = Onyttigare
Citera
2012-03-27, 13:09
Medlem
NostradamusJRs avatar
Sen för att inte förglömma att kroppen använder alkoholen som det primära bränslet så medan den bryts ned så går det inte åt några kolhydrater etc. Därför jag alltid kör en vinare innan gymmet, en shake + banan 15 min efter passet och sedan en burk tonfisk + lite pasta och kokta morötter.

Jag blev rippad SOM FAN under den här kuren och jag tränade 3 - 5 gånger under 2 månader.
Citera
2012-03-27, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NostradamusJR
Sen för att inte förglömma att kroppen använder alkoholen som det primära bränslet så medan den bryts ned så går det inte åt några kolhydrater etc. Därför jag alltid kör en vinare innan gymmet, en shake + banan 15 min efter passet och sedan en burk tonfisk + lite pasta och kokta morötter.

Jag blev rippad SOM FAN under den här kuren och jag tränade 3 - 5 gånger under 2 månader.

Folk är dummare än du tror, så ta det lite lugnt när du trollar om farliga grejer som alkohol + fysisk aktivitet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in