Tric. > hm, well, i din inledande "frågeställning" var du ju själv inne på begreppet personlig frihet
Citat:
Men hur definerar ni friheten? Vad innebär det att vara "fri"?
jag ska förtydliga mig och visa förhållandet mellan de två nivåerna av frihet (intern och extern)
politisk frihet är för mig att alla människor ska ha samma utgångsmöjligheter för att lyckas, det enda som ska stå ivägen för framgång ska vara den egna kapaciteten och drivkraften, inte fördomar och systemfel.
demokratin är väl det mest välfungerande "fria" system vi har.
Man kan skriva hur mycket som helst om den perfekta liberalismen men det låter jag vara. grunden ligger väl i att etiska och moraliskt korrekta ideer sätts i system och blir den styrande kraften i samhället.
kopplingen mellan inre och yttre frihet känns ändå som ytterst vesäntlig.
som du sa TRIC, båda delarna är viktiga men den inre friheten måste ändå värderas högst. ju friare sinne dessto friare samhälle!
jag ser det som att ju fler regler, dogmer och normer vi har i ett samhälle, desto mer mentalt låst blir folket. ta sverige, vi är kända för att ha extremt mycket lagar och förordningar om precis allt, vi är ett petimeter-folk. samtidigt är vi också kända för vår stelhet och inbundenhet.
folk som anses betydligt mer öppna bor i länder kring medelhavet. mycket riktigt, de har också betydligt färre regler och bestämmelser om hur saker "borde" vara.
ta ett annat exempel, en diktatur med stark religiös inriktning har på samma sätt som vi svenskar mentalt ofria människor. deras tro och livsåskådning hindrar dem från inre frihet med den heliga skriften som lagbok och normgivare. hade de varit mindre inbundna hade problemet aldrig uppstått med ett diktatorskap.
med dessa exempel vill jag visa på att politiken är en direkt avspegling av vår inre frihet. oavsett om de styrande är folkvalda eller inte..
Geez, detta är är ett tungt ämne, jag snackar förmodligen bara goja

jag borde sova vid det här laget
Citat:
Vad är det som hindrar denna frihet?
Svaret är väl givet: vi själva, eller rättare sagt, den passiva delen av befolkningen. det är vår mentala frihet som sätter gränserna för den politiska. om alla människor skulle frigöra sig mentalt skulle det bli synas förändringar i politiken. tyvärr så stannar de flesta i sitt mentala fängelse eftersom det är tryggt och välbekant. folk orkar inte ifrågasätta och omvärdera sin verklighetsuppfattning, detta är vårt största hinder.
"det är lika ofullständigt att vara mentalt ofri i en demokrati som att leva mentalt fri i en diktatur"