• 1
  • 2
2010-05-17, 13:38
Medlem
Silverstakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balltazzar
Mer än ett intetsägande inlägg?

Så bara för att man aldrig haft panikångest så får man inte uttala sig?

Kanske kan vara bra att komma ihåg det då. Att dina problem faktiskt är som en fis i rymden i jämförelse med vad många människor har idag. Försök se vad du kan göra istället för att underlätta studierna etc.

Det blir kanske lite svårt att hjälpa till om inte vet vad det handlar om, fis i rymden har ju väldigt lite med panikångesten att göra. Jag lider av GAD så jag behöver inte ens några problem för att få extrem/konstant ångest.
Citera
2010-05-17, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker
De brukar inte vara särskilt långvariga egentligen, det var mest igår det urartade.

Jo självklart har jag reflekterat över det, men det har inte blivit så ännu pga problemet är rätt färskt (att de kommer så frekvent och intensivt) samt att jag tycker det känns lite sådär att gå till vårdcentral pga att man är ledsen/stressad. Men den här tråden är ett första steg iaf.

Det är subutex.

Fortsatte du äta citramil sen? Vad berodde attackerna på?

För det första, dina problem är inte töntiga oavsett hur bra ditt liv ser ut i övrigt. Panikångest ska man ta på allvar och söka hjälp för, det är absolut inte att "belasta" sjukvården. Lyssna inte balltazzar, han har uppenbarligen ingen aning om vad panikångest är.

Jag åt cipramil i 6 månader och har aldrig haft en panikattack efter det, dock har jag ibland känningar mot att det är på väg att komma tillbaks men eftersom rädslan för dom försvann så har attackerna inte fått mycket att jobba med.

Subutex mot panikångest? Ja, ok, antar att du inte är någon nybörjare när det gäller droger eftersom du fixar sådana grejer. Visst det kan nog hjälpa tillfälligt men det är inget som kommer bota något. Såvida du inte tar dom dagligen men då "botar" dom väl antagligen det mesta som är bra i ditt liv samtidigt. Undvik illegala droger när du har panikångest, speciellt hasch/weed. Undvik även koffein.

Om du förklarar läget för en förstående läkare kan du säkert få bra hjälp. Stesolid/xanor hjälper bra mot panikattacker för stunden och är ju inte alls lika illa som subutex är. Men lösningen stavas terapi eller ssri eller en kombination av de två.
Citera
2010-05-17, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SyQuest
Undvik illegala droger när du har panikångest, speciellt hasch/weed. Undvik även koffein

Varför ska man akta sig för koffeinet? Det tar ju väldigt mkt på krafterna att må dåligt o något lite uppiggande är ju då tacksamt, blir man mer orolig av koffein eller vad?

Att man ska undvika cannabis, och SPECIELLT i högre doser, stämmer väldigt bra. Jag rökte för mkt CB när ett psykiskt dåligt tillstånd var närvarande och jag hade en kraftig overklighetskänsla i ett par veckor efteråt. Det värsta som kan hända i dessa trådar är när ngt stonerljushuvud kommer o ordinerar ut 'Några jollar så bliru på bra humör sen ska du se, ONE LOOVE!'

Hallucinogener är nog även det sämsta man kan göra. Även om man har idéer om att bedriva självterapi på sig själv hemma i vardagsrummet med några lappar syra ska man se till att må bra när man gör det!

Jag tkr att TS borde söka upp professionell hjälp samt se över om han skulle kunna plugga mindre och på så sätt minska stress o ångest som ett första steg.
Citera
2010-05-17, 19:06
Medlem
Koffein är känt för att öka ångesten hos folk som har de problemen. Googlar du på det så ser du massa källor på det. Så undvika coca cola och kaffe och liknande ska man göra om man har dom tendenserna. Även te och choklad innehåller koffein. Om man måste ha kaffe får man väl gå över till koffeinfritt.
Citera
2010-05-17, 23:23
Medlem
Silverstakes avatar
Citat:
Koffein är känt för att öka ångesten hos folk som har de problemen. Googlar du på det så ser du massa källor på det. Så undvika coca cola och kaffe och liknande ska man göra om man har dom tendenserna. Även te och choklad innehåller koffein. Om man måste ha kaffe får man väl gå över till koffeinfritt.

Jag känner igen mig här, tidigare drack jag kopiösa mängder kaffe, märkte dock av att ångesten blev mycket värre (använde aven PWO drycken RAGE). Så nu är det mjölk som gäller
Citera
2010-05-18, 18:25
Medlem
Kostar det någonting?

Tack för ett annars bra svar, dina attacker låter inte nådiga.[/quote]

jag gick till vårdcentralen först och dom skickade en remiss till psykologavdelninge, så det kostade bara som vanliga läkarbesök runt 100 kr
men efter 900 kr inom ett år blir det gratis med högkostnadskyddet, jag gick nog ungefär 15 gånger elller något sånt
Citera
2010-05-18, 18:26
Medlem
Citat:

Jag kunde inte dricka något alls med koffein i när jag var dålig, inte ens ett glas cola, det ökade ångesten nåt fruktansvärt, jag dricker fortfarande inte koffein nu.
Citera
2010-05-18, 21:31
Medlem
BoISarens avatar
Jag har fastnat i både alkohol och tramadol-missbruk. Bättre ångestdämpande finns inte. Men det är såklart inte hållbart i längden och jag har tagit mig ur det. Därför måste du sluta med subutexen och ta läkemedel som är framtagna för ditt tillstånd. Om din läkare bedömer att det behövs vill säga. För till läkare bör du gå.

Ett tips jag fick av en psykolog är att, när man får en panikångestattack, följa en tavelram, eller liknande, runt med blicken samtidigt som man räknar sidorna, 1, 2, 3, 4. Det ger hjärnan något annat att tänka på och den har inte kapacitet att göra allt för många saker på en gång. Man kan alltså "lura" hjärnan genom att koncentrera sig på annat. Det har fungerat ganska bra för mig faktiskt.
Citera
2010-05-19, 00:55
Medlem
Segments avatar
Pratar vi om panikattacker här som inte har något specifikt mål utan "bara kommer"? Sådana kan jag inte relatera till i över huvud taget och har aldrig förstått mig på dem. Man måste väl ha panik över någonting? Inte bara ha panik?

Däremot förstår jag panikattacker som är kopplade till någonting konkret.

Vilket är det som du upplever? Du nämner din utbildning och din flickvän. Figurerar dessa som konkreta tankeobjekt under själv attacken?
Citera
2010-05-19, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Segment
Pratar vi om panikattacker här som inte har något specifikt mål utan "bara kommer"? Sådana kan jag inte relatera till i över huvud taget och har aldrig förstått mig på dem. Man måste väl ha panik över någonting? Inte bara ha panik?

Däremot förstår jag panikattacker som är kopplade till någonting konkret.

Vilket är det som du upplever? Du nämner din utbildning och din flickvän. Figurerar dessa som konkreta tankeobjekt under själv attacken?

Du menar nog snarare en slags rationell panik som man få som reaktion på något. Det är inte det som menas med panikångest. Panikångest är irrationell och kan komma helt utan förvarning.

http://www.panic-attacks.co.uk/cours...-panic-attack/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in