2010-05-16, 22:45
Medlem
Apelsinens avatar
Jag och tjejen ska snart börja plugga och flytta långt, 110 mil närmare bestämt. Eftersom vi även planerar att skaffa hund så tänkte vi att en bil är bästa alternativet att ta sig hem med. Vi vill då ha en bil som rymmer två personer, en rottweiler och två resväskor modell större. Några krav som vi har: bensinsnål, pålitlig och billig att försäkra/skatta. Bilen kommer användas för att åka hem under jul- och sommarlov, för att sedan antagligen vara nästan helt oanvänd resten av tiden.
Citera
2010-05-16, 22:48
Medlem
SixthSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apelsinen
Jag och tjejen ska snart börja plugga och flytta långt, 110 mil närmare bestämt. Eftersom vi även planerar att skaffa hund så tänkte vi att en bil är bästa alternativet att ta sig hem med. Vi vill då ha en bil som rymmer två personer, en rottweiler och två resväskor modell större. Några krav som vi har: bensinsnål, pålitlig och billig att försäkra/skatta. Bilen kommer användas för att åka hem under jul- och sommarlov, för att sedan antagligen vara nästan helt oanvänd resten av tiden.

Ford scorpio är snål, men ful och inte speciellt lämpad till hund.

Köp en v70/v40 som alla andra svenssons med hund
Citera
2010-05-16, 22:50
Medlem
gb85s avatar
Toyota Camry touring tror jag uppfyller alla kraven. Den är dessutom billig i inköp vilket aldrig kan skada.
Citera
2010-05-16, 22:52
Medlem
actionbents avatar
Då passar dom flesta bilar er, fäll baksätet så kan ni åka i en Lupo 3L.
Citera
2010-05-16, 22:53
Medlem
cdxz11s avatar
Skall ni bara resa hem/tillbaks till skolan så bör det väl ändå bli billigare att köpa tågbiljetter? Bokar man dem ett tag innan resan bör man väl kunna få dem billigt. Om ni nu måste ha bil lär det väl bli billigare att typ hyra en bil.
Citera
2010-05-16, 23:04
Medlem
JagKnivadeHeatonsMammas avatar
Om ni absolut måste skaffa en bil så ta i princip den billigaste ni hittar. Den packning du beskrivit får i princip plats i vilken bil som helst. Dock avråder jag dig från att skaffa hund och bil då du som student borde spara pengarna till annat.
Citera
2010-05-16, 23:04
Medlem
hottentots avatar
Jag skulle nog satsa på någon halvmodern småbil med fällbart baksäte men det är väldigt svårt att rekommendera något när man inte har mer fakta om er (kan ni tex meka?) och bugdet.

Tex en golf innan 80 kommer va sjukt billig att ha men den kräver att ni kan iaf lite om bilar.
En polo el nissan micra från slutet av 90talet kommer va dyrare på alla sätt men är bra mycket skönare att köra och kräver inte att ni kan skruva lika mycket.
En större bil är nästan alltid dyrare i skatt, försäkring, service, reservdelar och bensin.
Citera
2010-05-16, 23:11
Medlem
Apelsinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
Skall ni bara resa hem/tillbaks till skolan så bör det väl ändå bli billigare att köpa tågbiljetter? Bokar man dem ett tag innan resan bör man väl kunna få dem billigt. Om ni nu måste ha bil lär det väl bli billigare att typ hyra en bil.

Tack för tipsen ovan, vi ska kolla på det! Tåg skulle fungera om vi inte skulle ha hund med oss, känns inte riktigt rätt att sätta hunden på ett tåg från 20.00-09.00 om den behöver rastas under natten. Skulle väl iof gå att lösa genom att man kör slut på den ordentligt innan, ger bra med vätska, rastar och sedan inte ger så mycket vatten under tågresan.

Edit: Kollade mer noggrant och tåg verkar kunna gå att lösa, dessutom till extremt billiga pengar. Testade nu t.ex. att boka Luleå-Gävle, vilket tar 20.00-07.10. Inga problem alls eftersom hunden rimligtvis bör sova under tiden, dessutom gick det att boka egen sovhytt så den ska känna sig trygg. Sen rastar vi och tar tåg vidare från Gävle. Tack för att du fick mig att titta noga på detta!

Men åter till bil, att hyra bil från början på juni till slutet av augusti blir dyrt. Jag tror på en äldre bil som man har avställd under månaderna man inte ska använda den? Sedan ställer man på och betalar således endast skatt/försäkring under de 3-4 månaderna av året som den brukas. Japanare ska väl generellt vara driftsäkra?

Citat:
Ursprungligen postat av hottentot
Jag skulle nog satsa på någon halvmodern småbil med fällbart baksäte men det är väldigt svårt att rekommendera något när man inte har mer fakta om er (kan ni tex meka?) och bugdet.

Tex en golf innan 80 kommer va sjukt billig att ha men den kräver att ni kan iaf lite om bilar.
En polo el nissan micra från slutet av 90talet kommer va dyrare på alla sätt men är bra mycket skönare att köra och kräver inte att ni kan skruva lika mycket.
En större bil är nästan alltid dyrare i skatt, försäkring, service, reservdelar och bensin.

Vi kan ingenting om bilar och inköpsbudgeten är inte hela världen, men sikta på max 30 000kr, gärna så billigt som möjligt. Lutar väl just nu åt en Toyota Corolla från mitten av 90, vad säger ni om den?
Senast redigerad av Apelsinen 2010-05-16 kl. 23:26.
Citera
2010-05-17, 15:40
Medlem
Martinsons avatar
Citat:
Tack för tipsen ovan, vi ska kolla på det! Tåg skulle fungera om vi inte skulle ha hund med oss, känns inte riktigt rätt att sätta hunden på ett tåg från 20.00-09.00 om den behöver rastas under natten. Skulle väl iof gå att lösa genom att man kör slut på den ordentligt innan, ger bra med vätska, rastar och sedan inte ger så mycket vatten under tågresan.

Edit: Kollade mer noggrant och tåg verkar kunna gå att lösa, dessutom till extremt billiga pengar. Testade nu t.ex. att boka Luleå-Gävle, vilket tar 20.00-07.10. Inga problem alls eftersom hunden rimligtvis bör sova under tiden, dessutom gick det att boka egen sovhytt så den ska känna sig trygg. Sen rastar vi och tar tåg vidare från Gävle. Tack för att du fick mig att titta noga på detta!

Men åter till bil, att hyra bil från början på juni till slutet av augusti blir dyrt. Jag tror på en äldre bil som man har avställd under månaderna man inte ska använda den? Sedan ställer man på och betalar således endast skatt/försäkring under de 3-4 månaderna av året som den brukas. Japanare ska väl generellt vara driftsäkra?

Vi kan ingenting om bilar och inköpsbudgeten är inte hela världen, men sikta på max 30 000kr, gärna så billigt som möjligt. Lutar väl just nu åt en Toyota Corolla från mitten av 90, vad säger ni om den?

Aboslut är Toyota ett bra alternativ till beggad bil. Driftsäkra och hyggligt billiga att äga. Kanske inte någon dunderkomfort i bilen men sådant går att överväga med ett billigt ägande, tycker i alla fall jag.
Bra utrymmen för att få med väskor och hund också.

Skaffade själv bil under studentiden eller ja hade föremånen att få en bil, kan säga att jag tänkte i samma banor som er, att bara använda den vid hemresor och långresor. Dock blev det väldigt lätt så att man tog bilen när man skulle handla och så.. och andra småturer som man egentligen inte tänkte på.

Men jag skulle nog fundera både 1 eller 2 gånger innan jag lade ner 30k på en bil som student. De pengarna är otroligt sköna att ha i bufferten när de kommer tunga perioder med böcker och skit som ska betalas
Citera
2010-05-17, 17:00
Medlem
hesons avatar
Det blir antagligen väldigt mycket billigare i slutändan med en "hämta här-lämna där" hyrbil.
Speciellt om bilen skall stå och rosta sönder fyra månader i taget.
Citera
2010-05-17, 18:29
Medlem
Citat:
Men åter till bil, att hyra bil från början på juni till slutet av augusti blir dyrt.
Behöver ni använda bilen på sommaren också alltså? För om ni bara ska ha den till att åka hem och tillbaka hyr ni så klart inför varje resa och lämnar den på orten ni ska till, finns ingen anledning att hyra en i flera månader! De flesta uthyrningsfirmor och mack-kedjor erbjuder sådan uthyrning.

Som någon tidigare påpekade, har man bil lär man använda den också. Jag var i nästan samma sits som er, med skillnaden att jag inte skulle bo hos föräldrarna över sommaren utan ensam ute i bushen med långt till buss. Skaffade en billig bil och tänkte ha den för att åka mellan studieort och hemort, för att klara mig över sommaren och till större shoppingturer typ Ikea. Efter ett par år hade jag slutat cykla till skolan och tog bilen varje dag och tog bilen istället för bussen in till stan, fullkomligt onödiga korta turer. En bil mår ju inte bra av att bara stå, motiverade jag det med (egentligen var jag bara lat). Bilen var billig både i inköp och reparation och det var himla trevligt att ha den, men ärligt talat kunde jag lagt de pengarna på bättre saker.
Citera
2010-05-18, 09:24
Medlem
Det är inga problem med hund på tåget. Oftast är det flera stopp på 10 minuter eller mer under resan då det går utmärkt att rasta hunden. Och är den inte ilsken mot andra hundar så fungerar hundkupen utmärkt. Billigt är det oftast också om man bokar i tid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in