2010-05-16, 21:19
Medlem
Dumbbells avatar
Tja, nu på tisdag vankas det nationella prov i matematik B och detta betyget kommer avgöra hela mitt slutbetyg så jag vill vara helt säker på att kunna allt .

Så när vi hade prov på funktioner så passade jag på att ta med mig ett ex av provet hem, så här är en uppgift jag inte har någon stor koll på.

Jag är inte ute efter bara svaret, jag skulle vilja veta hur man löser den och hur man ska tänka, det skulle vara till stor hjälp!

"För vilka värden på a är linjen 3a²X+ay-a=0 stigande?"

En annan sak som jag vet kommer komma är frågor om reella rötter, vad är reella rötter? haha
Andra tips på vad som kan komma och vad jag ska fokusera på vore asbra!

Jag kanske uttryckte mig otydligt men har pluggat i timmar nu så är trött i hjärnan
Senast redigerad av Dumbbell 2010-05-16 kl. 21:23.
Citera
2010-05-16, 21:26
Medlem
Imbapwnn00bs avatar
Om du har boken "Matematik 4000" står det på sida 29 i rutan längst ner om reella rötter. Med andra ord än vad som står där, så är reella rötter roten ur ett positivt tal, eftersom roten ur ett negativt tal "inte går" (i alla fall inte på matte B)
Citera
2010-05-16, 21:29
Medlem
Fundera på vad det betyder att en linje är "stigande". Man kan tänka på det som en uppförsbacke, om man går från vänster till höger i koordinatsystemet. Översatt till "mattespråk" betyder det att linjens lutning, k-värdet, ska vara positivt. Uppgiften är alltså att ta reda på vilka a som ger ett positivt k.

Det blir lättare att avgöra om man flyttar om saker tills de står på den vanliga formen y=kx+m:
3a²x + ay - a = 0
ay = -3a²x + a
y = -3ax + 1

k-värdet är alltså -3a, vilket ser negativt ut men blir positivt om a också är negativt: minus gånger minus blir ju plus.
Senast redigerad av Sarq 2010-05-16 kl. 21:55.
Citera
2010-05-17, 03:07
Medlem
whiteboys avatar
Säker på att du läser Matte B? Jag läser själv Matte B, och har snart gjort om i princip varenda prov i hela kursen, och har inte sett ett så avancerat tal någon gång?! Får hoppas att något liknande inte dyker upp på nationella!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in