2004-04-06, 16:02
Medlem
Vilsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberax2k
en sak som jag tänkt på

vad gör en ledig polis som är ledig som sitter i sin vanliga bil och jag flyger förbi i 180 km/h

har han några rättigheter att följa efter ?

Han gör troligen inget om du inte gör något extremt, han ligger nog och pyser i 130 han med på fritiden och har nog viss förståelse för vanliga människor.
Är hans fru med är chansen 0 att det blir nån biljakt.
Citera
2004-04-06, 16:51
Medlem
Hispervispers avatar
jag har inga "tunga" moralkakor att komma om det här med att köra för fort. Tillhör själv syndarna på 110-väg. Mycket noga med hastigheten på 30 och 50 vägar.

Den som startade tråden var väldigt fokuserad på att undvika att åka dit själv men, enligt mitt sätt att se det, glömde bort att det bokstavligt talat gör mycket ont att smälla med en annan bil i de aktuella hastigheterna. Man måste ha fantasi så att man kan gissa sig till vad som kan hända om föraren i bilen framför inte insett att jag kör avsevärt fortare.

Här kommer det säkert att komma inlägg om att folk som inte kan hantera att folk kör fortare än dem själva inte skall ge sig ut i trafiken. Till dessa skulle jag vilja säga: Tänk på vem det är som egentligen bryter mot reglerna i det sammanhanget!

Är själv gammal MC-åkare vilket gör att jag är mycket misstänksam mot mina medtrafikanter (i synnerhet bilister), utgår alltid från att de kan överraska mig negativt.
Citera
2004-04-06, 17:45
Medlem
jobes avatar
Låååång blick. Brukar vara extra observant vid viadukter, av/påfarter etc, där de inte är helt ovanligt att de står. Beträffande det som skrivits innan så tycker jag att man känner igen en civilpolis så fort man ser dem. Säljare, som ofta kan förväxlas med civilpoliser känns oftast igen på att de har sina kavajer hängande så man ser dem.

MVH
Jobe
Citera
2004-04-06, 22:53
Medlem
Azraels avatar
Kollade upp hur lång mätsträcka som pilotutsustningen kräver och det visar sig att jag hade helt fel. Minimum 500m är det som gäller. Rätt skall vara rätt. Källa: FAP.
Citera
2004-04-07, 00:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hispervisper
jag har inga "tunga" moralkakor att komma om det här med att köra för fort. Tillhör själv syndarna på 110-väg. Mycket noga med hastigheten på 30 och 50 vägar.

Den som startade tråden var väldigt fokuserad på att undvika att åka dit själv men, enligt mitt sätt att se det, glömde bort att det bokstavligt talat gör mycket ont att smälla med en annan bil i de aktuella hastigheterna. Man måste ha fantasi så att man kan gissa sig till vad som kan hända om föraren i bilen framför inte insett att jag kör avsevärt fortare.

Här kommer det säkert att komma inlägg om att folk som inte kan hantera att folk kör fortare än dem själva inte skall ge sig ut i trafiken. Till dessa skulle jag vilja säga: Tänk på vem det är som egentligen bryter mot reglerna i det sammanhanget!

Är själv gammal MC-åkare vilket gör att jag är mycket misstänksam mot mina medtrafikanter (i synnerhet bilister), utgår alltid från att de kan överraska mig negativt.

När jag kör bil det gäller när jag alltid kör bil så utgår jag ifrån att alla andra på vägen är idioter och att man måste tänka åt dessa. När jag kör fort så har jag alltid tanken att en bil kan svänga ut, det gäller att köra fort smart. Man vill inte komma fram i en påse.

Jag skulle te.x aldrig köra fort inne i någon stad eller ännu mindre en skola, vet själv hur korkad man var när man var liten o sprang ut efter en boll.

O andra sidan, skulle jag befinna mig ensam på en 70 väg o gasar upp i 90 mitt ute på landet, så gör jag detta med gott samvete
Citera
2004-04-07, 00:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Kollade upp hur lång mätsträcka som pilotutsustningen kräver och det visar sig att jag hade helt fel. Minimum 500m är det som gäller. Rätt skall vara rätt. Källa: FAP.

är inte det enbasrt ifall dom har en fast poliskontroll, det kan inte gälla bilar som följer efter
Citera
2004-04-07, 00:18
Medlem
Azraels avatar
Citat:
är inte det enbasrt ifall dom har en fast poliskontroll, det kan inte gälla bilar som följer efter

Det gäller bilar som följer efter. Vid en "fast kontroll" så behövs ingen sträcka alls. Då är det klippt direkt. En eftersöljande bil med s.k. polispilot mäter medelhasigheten och då behöver de 500m som jag nämnde.
Citera
2004-04-07, 03:20
Bannlyst
hitta denna http://www.overexposed.se/ nån som kör med det...? ska nog skaffa en sån när jag köpt snabbare bil

"Sprayen känns lixom lite onödig när man kör en gammal Opel"
Citera
2004-04-07, 08:19
Medlem
pimpens avatar
måste som sagt va lite jobbigt att sitta o tänka på att varje bil kan va en polis!?
Citera
2004-04-07, 16:23
Medlem
Citat:
en sak som jag tänkt på

vad gör en ledig polis som är ledig som sitter i sin vanliga bil och jag flyger förbi i 180 km/h

har han några rättigheter att följa efter ?

De har rätt att gripa in!
Dock svårare för dem att bevisa vad du gjort!

Jag har kört om en polis på väg hem i sin civila bil i ca 160 på 90-väg, när jag stannat vid McDonalds Drive Thrue så stannar han sin bil bredvid kliver ut, visar polislegget och presenterar sig.
Mindre kul just då.
Hade dessutom lånad bil, och inget körkort eller leg med mig (och inte polaren bredvid heller).

Men han "ville slippa massa onödigt pappersarbete och ville hem till frugan och barnen" så han släppte mig med en "varning".
Var inte så satans hungrig efter det...men men...

/Roadrunner
Citera
2004-04-07, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pimpen
måste som sagt va lite jobbigt att sitta o tänka på att varje bil kan va en polis!?

När jag kör fort tänker jag också så! (numera)
Bara utifall att!

/Roadrunner
Citera
2004-04-07, 17:19
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roadrunner
De har rätt att gripa in!
Dock svårare för dem att bevisa vad du gjort!

Jag har kört om en polis på väg hem i sin civila bil i ca 160 på 90-väg, när jag stannat vid McDonalds Drive Thrue så stannar han sin bil bredvid kliver ut, visar polislegget och presenterar sig.
Mindre kul just då.
Hade dessutom lånad bil, och inget körkort eller leg med mig (och inte polaren bredvid heller).

Men han "ville slippa massa onödigt pappersarbete och ville hem till frugan och barnen" så han släppte mig med en "varning".
Var inte så satans hungrig efter det...men men...

/Roadrunner

En polis har skyldighet att alltid ingripa vid brott, oavsett om de är i tjänst eller inte. Som tur är så är poliser lika arbetsskyga som alla andra så de brukar sällan orka mer än att säga till folk. Och i ditt fall så var det väl ganska bra? Du blev skitskraj, tänkte till och han kunde åka hem till fru & barn. Budskapet gick fram utan att det kostade dig någonting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in