2010-05-15, 23:59
Medlem
Har tänkt att hyra ut min lägenhet i andra hand. Hur hittar jag en lämplig hyresgäst för detta på enklast möjliga sätt? (Slipper helst att lägga upp en annons på blocket och behöva sålla bland 200 svar/telefonsamtal)

Vad kan tänkas vara bra att kolla upp innan jag hyr ut när jag väl har hittat någon? (Referenser? Kreditupplysning?)
Citera
2010-05-16, 00:15
Medlem
zarazas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoichkov
Har tänkt att hyra ut min lägenhet i andra hand. Hur hittar jag en lämplig hyresgäst för detta på enklast möjliga sätt? (Slipper helst att lägga upp en annons på blocket och behöva sålla bland 200 svar/telefonsamtal)

Vad kan tänkas vara bra att kolla upp innan jag hyr ut när jag väl har hittat någon? (Referenser? Kreditupplysning?)

av informationen att dömma verkar det som att du tänker hyra ut lägenheten så att säga "svart". Så ENKLAST vore ju om du hörde efter hos dina bekanta ifall de har några bekanta/dylikt som är intresserade. Men först tycker jag att du ska ta en titt i denna tråden https://www.flashback.org/t458871
Citera
2010-05-16, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaraza
av informationen att dömma verkar det som att du tänker hyra ut lägenheten så att säga "svart". Så ENKLAST vore ju om du hörde efter hos dina bekanta ifall de har några bekanta/dylikt som är intresserade. Men först tycker jag att du ska ta en titt i denna tråden https://www.flashback.org/t458871

Jag har tillstånd av hyresvärden att hyra ut så det är inga problem. Har tyvärr ingen bekant (som jag kan tänka mig att hyra ut till) som är intresserad just nu så jag är tvungen att leta någon annanstans. Anledningen till att jag inte vill ta in vem som helst är att jag sitter på ett ganska attraktivt kontrakt och dessutom finns en hel del prylar och möbler i lägenheten som jag gärna har kvar i samma skick när jag flyttar tillbaka.

Någon som har erfarenhet av uthyrning till någon helt okänd? Nöjer ni er med första intrycket på telefon eller mail för att välja ut någon?
Citera
2010-05-16, 00:44
Medlem
ezy-12s avatar
Blocket är bra, men ett tips är att kolla runt bland deras sökes-annonser istället för att själv lägga ut en annons. Då har du möjlighet att gallra själv (förutsatt att lägenheten ligger i någorlunda eftertraktat område/stad).

Be alltid om referenser. Ett riktigt möte ansikte-mot-ansikte är också givet. Samt förstås ett vattentätt kontrakt.
Citera
2010-05-16, 00:46
Medlem
ezy-12s avatar
Blocket är bra, men ett tips är att kolla runt bland deras sökes-annonser istället för att själv lägga ut en annons. Då har du möjlighet att gallra själv (förutsatt att lägenheten ligger i ett någorlunda eftertraktat område/stad).

Be också alltid om referenser. Ett riktigt möte ansikte-mot-ansikte är också givet. Samt förstås ett vattentätt kontrakt. Standardkontrakt får du av din hyresvärd eller hos en bokhandlare.
Citera
2010-05-16, 01:01
Bannlyst
får man ta ut en hyra som är högre än själva den "vanliga" hyran?

om man säger att den man hyr ut åt ska betala pengar åt den som står för lägenheten i första hand, och att lägenheten kostar exempelvis 3000. får man ta ut 4000 i hyra, betala till värden, och stoppa en 1000 i fickan? (jag skulle då inte vilja riskera få anmärkningar pga obetlada hyror om den som hyr i andrahand glömmer, eller väljer att inte betala)

eller kan man få skit för det pga "förskingring" (brist på bättre ord pga trasig hjärna) eller är de HELT upp till den som har lägenheten i första hand som hyr ut den till den i andra hand?

om de är möjligt, försök tjäna en 500 lr 4 st i månaden på så vis vettja!
Citera
2010-05-16, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haiti
får man ta ut en hyra som är högre än själva den "vanliga" hyran?

om man säger att den man hyr ut åt ska betala pengar åt den som står för lägenheten i första hand, och att lägenheten kostar exempelvis 3000. får man ta ut 4000 i hyra, betala till värden, och stoppa en 1000 i fickan? (jag skulle då inte vilja riskera få anmärkningar pga obetlada hyror om den som hyr i andrahand glömmer, eller väljer att inte betala)

eller kan man få skit för det pga "förskingring" (brist på bättre ord pga trasig hjärna) eller är de HELT upp till den som har lägenheten i första hand som hyr ut den till den i andra hand?

om de är möjligt, försök tjäna en 500 lr 4 st i månaden på så vis vettja!
Nej. Du får ta ut 10% extra utöver hyran om du hyr ut möblerat. Eller, du får ta ut vilken hyra du vill, men du riskerar att bli återbetalningsskyldig.
Citera
2010-05-16, 14:06
Moderator
Tystnads avatar
Kreditupplysning! referenser är inte fel det heller.
Skriv ett ordenligt kontrakt så vet bägge vad som gäller.

Man får vara försiktig det finns många stolpskott där ute och har man otur kan man få mycket allvarliga skador i lägenhet och möbler.

Ingen rökning får förekomma! skriv in det i kontraktet.Allt blir gult och nikotinskadat och kan krävas omfattande saneringsarbeten av en saneringsfirma (dyrt!)

skriv in max antal personer som får bo i lägenheten! inte roligt om 6-9 personer till "plötsligt" blir inneboende = allvarliga skador på sikt uppstår pga enorm förslitning.

Undervik helt psykiskt störda individer ,folk med allvarliga betalningsanmärkningar ,Alkoholister.
Citera
2010-05-16, 18:57
Medlem
Priamoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Undervik helt psykiskt störda individer ,folk med allvarliga betalningsanmärkningar ,Alkoholister.
Ja precis. Jag fick en hel del mail där de skriv att de var alkoholister och psykiskt störda, dessa sållade jag bort direkt. Tur att de sa det i förhand lixom

Citera
2010-05-16, 22:47
Medlem
Nennenes avatar
Stoichkov.....du har PM
Citera
2010-05-17, 09:20
Medlem
Latmasks avatar
Släng ut en fråga bland vänner och bekanta. Facebook funkade för mig. Då kan du förhoppningsvis hitta en hyresgäst som du har en koppling till genom någon du känner. Mindre risk för psykfall och idioter.

\Latmask
Citera
2010-05-17, 13:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Priamos
Ja precis. Jag fick en hel del mail där de skriv att de var alkoholister och psykiskt störda, dessa sållade jag bort direkt. Tur att de sa det i förhand lixom

Beror på vilken typ av psykiska problem, en del diagnoser är säkrare än en "normal" människa i syfte att hyra ut lägenhet till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in