2010-05-17, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Okay, så då är det tydligen inte farligt rent kemiskt att blanda imovane och stilnoct? Får jag fråga hur många du tar av varje?

Kanske är skitfarligt att blanda vad vet jag? Brukar försöka hålla mig till en av varje. För många piller kan nämligen få helt motsatt effekt.

Jobbar även på att sänka toleransen så jag petar absolut inte varje natt som jag brukade göra.
2010-05-18, 22:11
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
I bland så gör man ju nästan vad som helst för att kunna sova Ja, man kan ju bli beroende av sömnpiller, men man är ju faktisk även beroende av att kunna sova
2013-01-18, 03:25
Medlem
Bump och hjälp.

Har tagit 3 imovane 7,5mg samt 1 Stilnoct 10mg.
Försöker sova men är klarvaken. Vågar man ta en till Stilnoct, skulle det hjälpa?

Snabbt svar skulle vara guld värt!
2013-01-19, 13:18
Medlem
E.W.s avatar
Jag har också haft stora sömnproblem. Det beror nästan alltid på att man inte kan slappna av på kvällen. Det kan man dock lära sig. I kombination med KBT (kognitiv beteendeterapi) är det effektivt, vilket är vetenskapligt bevisat. Dessutom bör man trötta ut sig fysiskt under dagen.

Mitchell, MD.; Gehrman, P.; Perlis, M.; Umscheid, CA. (May 2012). "Comparative effectiveness of cognitive behavioral therapy for insomnia: a systematic review". BMC Fam Pract 13 (1): 40.
2013-01-19, 18:53
Medlem
unleash82s avatar
Har för stor respekt för z-preparat för att våga blanda dem.

Förstår seriöst inte hur man skriva ut dem mer lättvindigt än flertalet benz heller.
Senast redigerad av unleash82 2013-01-19 kl. 19:10.
2013-01-19, 19:10
Medlem
muminporrs avatar
Jag har i alla fall inte haft några problem med att kombinera dessa två. Brukar allt som oftast ta 15mg Imovane och 20mg Stilnoct för att kunna somna. Imovane gör mig avslappnad nog att kunna lägga mig och Stilnoct hjälper till med insomningen. För mig hjälper det snarare att blanda dessa, då toleransökningen inte blir lika markant. När jag bara har en av dem är det lätt att komma upp i 6-10 tabletter per natt Men som folk säger ska man vara lite försiktig med Stilnoct, och framförallt se till att lägga sig efter man tagit dem.
2013-01-19, 20:08
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Hoppas du kunde sova sen @whyman

@unleash82, det är ju så att olika människor är olika känsliga för preparat också, -vilket läkare sällan tar hänsyn till.
Min tolerans för läkemedel har alltid varit hög. Och då menar jag inte att den har ökat med användande, utan sådan är min kropp helt enkelt. Har aldrig varit med om att en läkare har ställt frågan; "Hur är det med din tolerans då?" -när dom ska skriva ut ett läkemedel. Detta tycker jag är fel, eftersom den dos som hjälper den ena kanske inte hjälper en annan. Skulle man råka nämna att man har hög tolerans, så blir det genast misstankar om att man missbrukar eller liknande, och då låter dom hellre bli att skriva ut preparatet

Jag har tidigare i mitt liv fått utskrivet benzo, vilket inte hade någon effekt på mig överhuvudtaget -och således var det meningslöst att ta dom. Det spelade ingen roll om jag ökade dosen markant.

Nu har jag 2 Propavan och 1 Imovane till natten. Det fungerar inte särskilt bra, men det är vad jag får -så jag får nöja mig med det helt enkelt.

Tycker inte om Stilnoct, och kan hålla med om att man bör vara försiktig med dom.
Sedan tycker jag att sömnmedel, det har man för att sova och inget annat.
2013-01-19, 20:35
Medlem
christerys avatar
Provat stilnoct+propavan och det funkade sådär, utvecklade tolerans på stilnocten. Testade nåt år senare med imovane (zopiklon) och naturligtvis har jag hög tolerans för det åxå.

Gett fan i z-analoger efter det.
2013-01-19, 21:22
Medlem
Se7eens avatar
Jag har samma problem ibland, dock tar jag mirtazapin istället för propavan då jag inte gillar propavan. Tar 2 30mg mirtazapin och 2½ Imovane till natten ibland 3, somnar som en stock och sover länge, utan att vakna och inte kunna somna om. Stilnoct e bra men vet inte hur farligt det är att kombinera dem med Imovane. Fråga din läkare.
2013-01-19, 21:42
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
- - -
Sedan tycker jag att sömnmedel, det har man för att sova och inget annat.

Words of the day (eller " +1" som snorungarna "säger"). Imovane funkade perfekt för mig i 4-5 år, en 7.5:a räckte för att sova på, tog det i perioder då jag var mer "igång" och hade svårt att varva ner och sova, så ett 30 pack räckte 2-3 månader. Började ta det mot "panikattacker" (eller vad fan man ska kalla det, övertygad om att hjärtat ska stanna, motoriskt orolig etc) hösten -11 och efter ett tag var man där och det gick åt 4-7 st dagtid... toleransen verkar vara seg och dessutom ha hög korstolerans mot bens (som jag trappar ut, ikto och diazepam) - försökte så sent som i veckan testa om de (imovanen) skulle börja "funka" igen, tog 2, blev bara piggare, behövde verkligen sova så två xanorstavar (2or) fick göra jobbet i stället.

Theralen, that´s the shit! OK, ingen ångestlindring och en jävla "baksmälla", men nog fan somnar man alltid, bara en dosfråga...
2013-01-19, 22:25
Medlem
Se7eens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Theralen, that´s the shit! OK, ingen ångestlindring och en jävla "baksmälla", men nog fan somnar man alltid, bara en dosfråga...

Theralen är nog mer en individuell toleransfråga skulle jag vilja påstå. Jag personligen känner inte ett dugg av den medicinen. Men så har jag hög tolerans på det mesta, tyvär.
2013-01-22, 12:12
Medlem
Jag får utskrivet både zopiklon och zolpidem (Imovane och Stilnoct). Jag växlar mellan dem och somnar oftast bra. Har testat att ta på dagen utan att nåt särskilt hänt. Nån gång har jag fått minnesluckor. Värdelöst att droga sig med, enligt mig.

Vilken räknas som starkast av de två? Känner ingen särskild skillnad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in