2010-05-15, 19:38
Medlem
ytspennings avatar
Jag hade en halv gullök i en plastpåse i skafferiet i ett par veckor och tänkte att den skulle hålla. Dessvärre hade den möglat utav bara helvete när jag imorse tog fram den.

Hur ska man förvara en halv gullök på bästa sätt och hur länge kan man ha den innan den blir dålig?

Och hur länge "håller" oskalad gullök som man köpt i matvarubutiken?
Citera
2010-05-15, 19:47
Medlem
Aakes avatar
Halva lökar skall du ha i kylskåpet med snittsidan nedåt mot en tallrik. Hela oskalade lökar kan du ha i en skål i rumstemperatur framme i köket som dekoration.
Citera
2010-05-15, 19:51
Medlem
midnighttrains avatar
undvik att utsätta löken för syre och solljus. Lägg den i en påse och sug ut all luft och förvara svalt och mörkt. en halv lök blir rätt tråkig på bara någon timme om den får ligga framme.
Citera
2010-05-15, 23:17
Medlem
Min erfarenhet är att gul lök håller sig max tre dagar i kylen när dom är uppsnittade. Och redan då har dom tappat massa smak. Nu för tiden slänger jag alltid lök som blir över. Det är ändå så pass billig vara.
Citera
2010-05-16, 00:39
Medlem
midnighttrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl_X
Min erfarenhet är att gul lök håller sig max tre dagar i kylen när dom är uppsnittade. Och redan då har dom tappat massa smak. Nu för tiden slänger jag alltid lök som blir över. Det är ändå så pass billig vara.

inhandlade faktiskt lök från nya zealand i dagarna i en svensk matvarubutik till priset 16.90kr/kg. det tycker iaf jag är rätt så dyrt för lök.
Citera
2010-05-16, 01:02
Medlem
ytspennings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midnighttrain
inhandlade faktiskt lök från nya zealand i dagarna i en svensk matvarubutik till priset 16.90kr/kg. det tycker iaf jag är rätt så dyrt för lök.
Kilopriset är väl relativt högt i ditt fall, men hur snabbt får du egentligen i dig ett kilo lök?
Citera
2011-11-02, 17:22
Medlem
defqon0NEs avatar
Kan säga att jag har haft mina gullökar i kylskåpet i 2 månader nu. Den ena har inte ens ändrat färg och har inte känt av något från den andra.

Slänger den som blev kvar nu efter att jag har kollat hur länge dem håller. Borde äta upp dom fortare
Citera
2011-11-02, 18:29
Medlem
christerys avatar
Tips som jag sett nånstans: snittytan neråt på en oljad tallrik. Men lök odlar man ju hemma så den är inte dyr, det är sättlöken som kostar...
Citera
2011-11-04, 17:26
Medlem
Hacka löken och frys in den: http://food.unl.edu/web/preservation/freezing-onions
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in