2010-05-15, 18:16
Medlem
Drapåtrissors avatar
Ja han skiter i oss loser och behöver ta en rejäl semester. Och naturligtvis råkar du dyka upp av en tillfällighet. Öh du grabben kan du ta hand om den här ett tag? Och där står du med vår historia i din hand i form av guds egen remotekontroll. Snabbt lär du dig att spola både framåt och bakåt i tiden och bäst av allt är ändå deleteknappen. Så vilken person eller t.om tidsepok skulle du först deleta? Själv börjar jag med både Jesus och Muhammed som bara fört elände med sig. Sedan slopar vi den där långdragna medeltiden när man brände häxor och inte ens hade internet. Som lök på laxen hej då till alla krig som utkämpats. Hur mycket tycker andra vilka händelser/personer att vi skulle klara oss bäst utan i vår historia?
Citera
2010-05-15, 18:22
Medlem
knekt sparvs avatar
Bra frågeställning. Jag tror inte på det här med att döda, att "rädda" människor som skulle ha kunnat påverka världen till det bättre skulle nog ha luggit mer på mitt spår.
Både kristendomen och islam har fått världen att gå framåt, och att sudda ut båda två tror jag skulle göra mer skada än nytta. När kristendomen kom på 100-talet ansågs den av samtiden ovanligt human och kvinnovänlig. Samma sak med islam på 600-talet. Vad som gått över styr är inte religionerna i sig, utan de som format dem i efterhand. Att låta stumfilmsskådespelaren Rudolph Valentino leva några år till så han kunde ha gjort ljudfilsdebut är något jag skulle ha funderat över.
Citera
2010-05-15, 18:31
Medlem
BuzzBs avatar
Om man håller på och fipplar och deletar sådär försvinner ju massa människor som man kanske inte vill ska försvinna.. Hitler kanske tar makten osv.
Citera
2010-05-15, 18:36
Medlem
knekt sparvs avatar
Precis, det blir lite relaterat till tidsresaparadoxen kan man säga. Jämför med att resa tillbaka i tiden och hindra sina föräldrar från att träffas. Om det vill sig riktigt illa kan man ju ta bort sig själv, vilket innebär att Gud inte gav fjärrkontrollen till någon i första hand. Det skulle i sin tur betyda att mabn aldrig gjorde vad man gjorde, och då skulle man finnas. Men om man fanns skulle man få fjärrkontrollen och omintetgöra sig själv...
Att tänka i filosofiska cirklar är härligt.
Citera
2010-05-15, 18:39
Medlem
BuzzBs avatar
Precis! Det funkar ju alldeles som inte! Här kom jag och kissade på din Trådstart.
Citera
2010-05-15, 18:40
Medlem
radera big bang hade vart intressant!
Citera
2010-05-15, 18:41
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuzzB
Om man håller på och fipplar och deletar sådär försvinner ju massa människor som man kanske inte vill ska försvinna.. Hitler kanske tar makten osv.
Äh inte deletar vi en sådan hederssnubbe? Likaså Stalin och andra massmördare har säkert ett syfte i vår historia hur illa vi så här i efterhand tycker om dom.
Citera
2010-05-15, 18:45
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuzzB
Precis! Det funkar ju alldeles som inte! Här kom jag och kissade på din Trådstart.
Fan det tänkte jag inte på? Men det kan det nog vara värt. Men nu snackar vi att det är du som sitter med fjärran. Så i princip kan du inte bara ta bort dig själv? Äh tror att jag passar tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in