Har sabbat tangentbordet i min laptop. För att öht kunna starta datorn har jag kopplat bort tangentbordet med tillhörande ON-knapp, från moderkortet.
Kör nu med ett externt tangentbord men varje gång jag startar datorn (genom att dra ur och sätta i sladden, enda sättet) så startar datorn med "Diagnostic boot selected" pga att tangentbordet inte sitter i (det interna alltså). Finns det nåt sätt att komma runt det? Hittar inga inställningar i BIOS avseende detta. Har en Dell Inspiron 1721 med Vista.
Hade tidigare ett externt tangentbord med Wake-knapp. Då kunde jag sätta datorn i viloläge och starta med den knappen. Har nu ett tangentbord utan sådan knapp. Finns det nåt "Wake-USB" på marknaden. Det ultimata hade varit som ett litet usb-sticka/minne med en "startknapp" på men jag har inte hittat nåt sånt. Finns det?
Om jag sätter datorn i vänteläge kan jag väcka den med musen el tangentbordet. Men funkar inte med viloläge...
Det jobbiga med att starta genom att dra ur/sätta i sladden är att det dels tar sån tid att få igång fanskapet. Dels ger den ifrån sig höga tjut mär diagnostic boot kommer upp så jag måste stå å passa på datorn - kan inte bara sätta på den när jag går förbi...