2004-04-07, 02:52
Medlem
Uppsalamaffian

Glöm inte Uppsalamaffian. Fanns under 90-talet. Vet ej om de existerar i organiserad form idag. Däremot vet jag att THC användes som reg. på den fetaste Benzen och Snövit som namn på den största båten.
Citera
2004-04-07, 10:47
Medlem
ÇARNAGEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av THEIDF
[b]

När det gäller skinheadgäng så fanns ju E-tuna skins som var med på Kalla fakta -96.. Fast numera finns det inga bulor överhuvudtaget i E-tuna.

Jag tror så mycket..

Fast det verkar bli mer och mer skins här för varje dag som går!
Citera
2004-04-07, 11:09
Medlem
Bademjoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gazelle
Glöm inte Uppsalamaffian. Fanns under 90-talet. Vet ej om de existerar i organiserad form idag. Däremot vet jag att THC användes som reg. på den fetaste Benzen och Snövit som namn på den största båten.

Ska flytta ner till Uppsala till sommaren - berätta gärna lite mer om Uppsalamaffian. Låter intressant.
Citera
2004-04-07, 11:13
Medlem
weirdo_s avatar
humm..

Fanns väl ett rätt stort gäng som huserade runt Uppsala, "Gottsunda Rudeboys", Jan-Emanuel (den där äckliga ponytail politikern) va med där ett tag...men nu sitter nog de flesta inne, är döda eller har knoddar..

sen har vi väl Sofia-Hogs, vet dock inte om dom är så värst farliga..

[o/t]
Jag jobbar skitnära H-A's lokaler i Stockholm (ulvsunda) jävligt kul att se när dom rullar ut, låter som om det vore krig med allt smattrande
[o/t]
Citera
2004-04-07, 11:33
Medlem
ahlmans avatar
Det verkar vara en hel del gäng här som är inaktiva numera. Därför utökar jag med att ta med gäng för längesen...
Först ut:
Sala-ligan
Sigvard Nilsson, en svag och spinkig karl som tidigt hade intresserat sig för ockultism och spiritism, träffade på ett kafé i hemstaden Sala en man vid namn Andersen som sade sig vara en representant för Den Magiska Cirkeln, en dunkel förening för yoga-lärans utövare. Denne Andersen erbjöd Nilsson att starta en svensk underavdelning, med Nilsson som huvudansvarig. Utbildningen skulle ske i Köpenhamn och hade ett uppskattat pris på 15 000 svenska kronor, en summa en vanlig landsortsgrabb på 17 bast knappast kunde skaffa sig på egen hand på den här tiden.
Det var nu Sigvard Nilsson slog in på den brottsliga banan. Han tog namnet Thurneman genom att kasta om bokstäverna i Manhunter och startade en spirituell rörelse i sitt eget hem. Här blev fyra lättledda ungdomar halvt medvetslösa av röken från sandelträ, bolmört och kamfer, allt för att bli mer mottogliga för rörelsens inriktning. I rörelsens statuer stod bland annat "det spelar ingen roll vilka metoder man använder sig av för att tillfredställa sina materiella behov, till exempel av pengar. Om man därvid dödar någon är detta inget orätt. Det innebär endast en förändring av det fysiska tillståndet". Dessa rader säger allt om föreningens mörka avsikter. När taxichauffören Sven Eriksson sköts med flera revolverskott den 15:e november 1930 påbörjades en 6 år lång period (med sammanlagt 4 mord) av rädsla och oro hos Sala-borna.
Efter detta dröjde det ett tag innan rörelsen utförde nästa dåd, denna gång var det schaktmästaren Axel Kjellberg och hans hushållerska Karin Holmberg som sköts och brändes i det så kallade Kölforsdramat. Bytet var dock, efter dessa båda mord, ytterst klent. En ungmö vid namn Matilda Blomkvist troddes ha en större samling pengar gömda i sitt trähus. Natten den 12:e oktober 1934 förgiftades så den 59-åriga tanten med kolmonoxid från en bil. Men pengasumman blev klen. Allt man hittade i det lilla huset var 6:50.
Salaigan hann utföra en kupp till innan de blev tillfångatagna, mordet på bankbudet Elon Pettersson som cyklandes var på väg till Strå kalkbruk med avlöningspengar. Pengasumman härifrån blev desto större, hela 20 000 svenske kronor, men ligan fick aldrig tid att njuta av pengarna. Redan ett par dagar senare var ligan gripen, ytterligare ett haövår därefter var domarna klara. Turneman, nu 28 år gammal, blev utan egentligt straff eftersom han ansågs alltför psykiskt sjuk. Hans fyra medbrottslingar dömdes alla till livstid, inte bara för morden utan även för en rad mindre dåd såsom misshandel och rån.
Efter domen placerades Thurneman på mentalsjukhus, där han tillbringade 32 långa år. Först 1969 frigavs han i största sekretess. Han återtog då namnet Nilsson och köpte sig en liten lägenhet i Abrahamsberg där han levde ett skyggt liv fram till sin död år 1979.
Han begravdes vid en enkel ceremoni på Sala kyrkogård.

Komplettera/dementera gärna.
Fler gäng/ligor?
Citera
2004-04-07, 13:15
Medlem
fun da mentals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av THEIDF
FFL finns bara i Sthlm tror jag och de representanter som har visat sig i TV frivilligt eller ofrivilligt har varit av latinamerikansk börd.

I tidningen Kåkbladet så förekommer ofta insändare där FFL nämns.

"Till grabbarna i Kumla, Smokey på bunkern & Clinton på banan. Dom kan aldrig splittra oss, omtanke och respekt från era bröder Andre/Chico på Norrtälje bana. Fucked.For.Life -Vi tänker på er-"

www.kakbladet.com
Citera
2004-04-07, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bademjoon
Ska flytta ner till Uppsala till sommaren - berätta gärna lite mer om Uppsalamaffian. Låter intressant.

Uppsalamaffian var/är verksamma i Mälardalen med bas i Uppsala. Jag tror att verksammheten mest bestod av droger, bilaffärer och resturanger. Ett exempel på resturangaffär var deras köp av Stadshotellet i Sigtuna (söder om Uppsala). Båten Snövit, som jag skrev om i tidigare inlägg, hade en fast plats i gästhamnen. Uppsalamaffian drev hotellet i några år och allt sköttes med klass och stil tills den dagen då ägarna bara försvann.

Gunnar Falk (35-åringens advokat) har försvarat ligans huvudman.

http://www.svd.se/dynamiskt/ettan/did_6196614.asp

Uppsalamaffian har även haft affärer med den kände advokaten Thomas Martinsson.

http://www.slitz.se/senaste/makt_fri...7_tmartinsson/
Citera
2004-04-07, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bademjoon

Hittade även den här artikeln om en medlem i Uppsalamaffian.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...403903,00.html
Citera
2004-04-07, 15:55
Medlem
kokaloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weirdo_
Fanns väl ett rätt stort gäng som huserade runt Uppsala, "Gottsunda Rudeboys", Jan-Emanuel (den där äckliga ponytail politikern) va med där ett tag...men nu sitter nog de flesta inne, är döda eller har knoddar..

sen har vi väl Sofia-Hogs, vet dock inte om dom är så värst farliga..

[o/t]
Jag jobbar skitnära H-A's lokaler i Stockholm (ulvsunda) jävligt kul att se när dom rullar ut, låter som om det vore krig med allt smattrande
[o/t]

hahaha dem kommer man ihåg "GRB" hahahahahahaha....
Citera
2004-04-07, 20:46
Medlem
Bademjoons avatar
Citat:
Uppsalamaffian var/är verksamma i Mälardalen med bas i Uppsala. Jag tror att verksammheten mest bestod av droger, bilaffärer och resturanger. Ett exempel på resturangaffär var deras köp av Stadshotellet i Sigtuna (söder om Uppsala). Båten Snövit, som jag skrev om i tidigare inlägg, hade en fast plats i gästhamnen. Uppsalamaffian drev hotellet i några år och allt sköttes med klass och stil tills den dagen då ägarna bara försvann.

Gunnar Falk (35-åringens advokat) har försvarat ligans huvudman.

http://www.svd.se/dynamiskt/ettan/did_6196614.asp

Uppsalamaffian har även haft affärer med den kände advokaten Thomas Martinsson.

http://www.slitz.se/senaste/makt_fri...7_tmartinsson/

Du ska ha TacK!
Citera
2004-04-08, 00:24
Medlem
Jobbigs avatar
Citat:

Jodå, Snövit var en härlig skuta. 60 fot totalt jävla vrålåk. Båten användes vid en skottlossning i hammarbyhamnen och försvann därefter spårlöst. Något år senare hittades den gömd någonstans i stockholms skärgård, den höll då på att utrustas med ett dolt lastrum och ännu fetare motorer. Polisens teori var att den skulle användas för smuggling i antingen östersjön eller medelhavet.

Varför är det ingen som har nämnt den gamla goa italienska maffian? Den* är aktiv inom sveriges gränser, även om den inte gör så mycket väsen av sig.

* Jag vet inte om det är camorran, 'ndranghetan eller cosa nostra (eller allihop) som hänger här.
Citera
2004-04-08, 09:00
Bannlyst
Både Uppsalamaffian & GRB är väl borta med vinden.
Det va väl när dom äldre grabbarna i GRB skulle klättra upp i Uppsalamaffian som saker börja skita sig. GRB började springa ärenden, skulle ta ut beskyddarpengar osv.

Snuten knulla dom ordentligt & dom har nog inte landat sedan dess.
Dom så kallade GRB va ju ett gäng ledda av en ökänd familij i G-sunda.
Vad jag vet så va det ju knappast några i hela uppsala som jiddra med dom så kallade GRB.
Men det va mest ett gäng vilsa förortsgrabbar som någon, några försökte organisera men som snuten satte stopp för.

Uppsalamaffian, skulle tro vi har en del juggar där också.
En av snubbarna som va med där hade en dotter som jag brukade umgås med.
En kväll så ringde tjejens far när vi va lite på lyset & va lite otrevlig mot henne.

Tog telefonen & förklara ett & annat för honnom. Han tyckte vi skulle ses & snacka om våra problem samtidigt som han försökte förklara allvaret för mig.
Trodde inte på honom & det sluta med att vi träffades hemma hos honnom.

vi kan ju säga såhär. Jag skulle stannat hemma den kvällen
Inne i köket sitter det 2st Arnold Schwarsnegger (stavning) & jag kan ju lova att jag inte va så störig då.
Men allt löste sig till det bra & jag fick åka riktigt en flådig mercedes hem.

Detta va ett par år sedan & självklart visste jag inte om hans status när jag svara i hans dotters telefon. Nej, detta va en fyllesak som jag inte hoppas händer igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in