Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-05-15, 00:57
Medlem
Försöker installera Airvideo på en debian server så jag kan streama .avi filer med transcoding-on-the-fly till min iphone, men stött på ett problem med java, vad jag tror iallafall. Följde denna guide http://wiki.birth-online.de/know-how/hardware/apple-iphone/airvideo-server-linux.

Lyckats kompilera ffmpeg osv, men när jag försöker starta programmet får jag följande meddelande
Kod:
root@Dolly:/home/oprah/Skrivbord/airvideo# java -jar test.jar test.properties
Exception in thread "main" java.lang.InternalError: Expected reflection field doesn't exist
   at java.lang.VMClass.getDeclaredConstructors(Native Method)
   at java.lang.Class.getDeclaredConstructors(Class.java:430)
   at java.lang.Class.newInstance(Class.java:1116)
   at java.util.logging.LogManager.createInstance(LogManager.java:854)
   at java.util.logging.LogManager.readConfiguration(LogManager.java:572)
   at java.util.logging.LogManager.readConfiguration(LogManager.java:527)
   at java.util.logging.LogManager.initLogManager(LogManager.java:203)
   at java.util.logging.LogManager.getLogManager(LogManager.java:168)
   at java.util.logging.Logger.getLogger(Logger.java:252)
   at java.util.logging.Logger.getLogger(Logger.java:211)
   at java.util.logging.Logger$1.run(Logger.java:94)
   at java.security.AccessController.doPrivileged(AccessController.java:96)
   at java.util.logging.Logger.<clinit>(Logger.java:90)
   at gnu.java.util.jar.JarUtils.<clinit>(JarUtils.java:65)
   at java.util.jar.Manifest.read(Manifest.java:162)
   at java.util.jar.Manifest.<init>(Manifest.java:89)
   at java.util.jar.JarFile.readManifest(JarFile.java:303)
   at java.util.jar.JarFile.<init>(JarFile.java:202)
   at java.util.jar.JarFile.<init>(JarFile.java:181)
   at jamvm.java.lang.JarLauncher.main(JarLauncher.java:33)

Googlat som ett as, men inte hittat något matnyttigt. Känns som jag har gjort något fel med installationen av java. Första gången jag provade starta programmet så hade jag tydligen inte java, så provade att installera jamvm och nu får jag detta problem. Ny på linux, så skratta inte om jag gjort något simpelt fel

Vad gör jag fel?
Citera
2010-05-15, 01:50
Moderator
Protons avatar
Näe, javainstallationen verkar ju funka eftersom den kan spotta ur sej stacktraces. Det jag är lite nyfiken på är hur din test.properties ser ut? Har du verkligen fyllt i alla värden där som ska fyllas i å är de riktiga, såg att det var lite sökvägar å sånt som skulle till? Stämmer de?

Vad händer dessutom om du anger den fullständiga sökvägen till propertiesfilen? Blir det bättre då?
Citera
2010-05-15, 11:29
Medlem
test.properties
Citat:
path.ffmpeg = /home/oprah/Skrivbord/ffmpeg
path.mp4creator = /usr/bin/mp4creator
path.faac = /usr/bin/faac
password =
subtitles.encoding = windows-1250
subtitles.font = Verdana
folders = Movies:/Volumes/Data/Movies,Series:/Volumes/Data/Series,test:/home/oprah/Skrivbord/test
Alla paths är rätt så vitt jag vet. Kollade även så faac samt mp4creator verkligen fanns i /urs/bin.

När jag provat root@Dolly:~# java -jar /home/oprah/Skrivbord/airvideo/test.jar test.properties får jag samma fel som ovan. Försökt leta upp något java program som SKA funka för att testa om det är fel på min java installation, har du något tips på någon enkel fil?
Citera
2010-05-15, 11:45
Moderator
Protons avatar
om du i terminalen skriver [PHP]java -version[/PHP]får du fram nåt meningsfullt då? Gör du det ska det inte vara nåt fel på din javainstallation iaf.
Citera
2010-05-15, 12:01
Medlem
Ja, nu får jag fram
Citat:
root@Dolly:~# java -version
java version "1.5.0"
JamVM version 1.5.3
Copyright (C) 2003-2009 Robert Lougher <rob@lougher.org.uk>
...blabla..

Build information:

Execution Engine: inline-threaded interpreter with stack-caching
Compiled with: gcc 4.4.1

Boot Library Path: /usr/lib/classpath
Boot Class Path: /usr/share/jamvm/classes.zip:/usr/share/classpath/glibj.zip

Så är det då fel på .jar filen, eller kanske min egen kompilerade ffmpeg?

Edit; du kan inte rekommendera något litet program i java så jag verkligen får se så java körs korrekt? Jävligt svårt att googla då jag inte har en aning om vad jag ska söka på
Edit2; Hittade programmet MindTerm.jar som skall vara något ssh liknande. Samma fel när jag försöker köra det.

När jag installerar java, skall jag använda apt-get, eller ska jag in på java´s hemsida och ladda ner det där? Installerade Java på min egen NAS för ett tag sedan, och har för mig jag gick genom java´s hemsida då, och på NAS´en fungerar det klockrent.

Edit3; Ja... visst fan var det "fel" på min java installation.. Tog bort jamvm, körde apt-cache search sun java och hittade "sun-java6-jre" och installerade det istället. Nu startar programmet utan problem! Tack för hjälpen i varje fall
Senast redigerad av ShazaM 2010-05-15 kl. 12:40.
Citera
2010-05-15, 12:40
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShazaM
Ja, nu får jag fram

Så är det då fel på .jar filen, eller kanske min egen kompilerade ffmpeg?

Edit; du kan inte rekommendera något litet program i java så jag verkligen får se så java körs korrekt? Jävligt svårt att googla då jag inte har en aning om vad jag ska söka på
Edit2; Hittade programmet MindTerm.jar som skall vara något ssh liknande. Samma fel när jag försöker köra det.

När jag installerar java, skall jag använda apt-get, eller ska jag in på java´s hemsida och ladda ner det där? Installerade Java på min egen NAS för ett tag sedan, och har för mig jag gick genom java´s hemsida då, och på NAS´en fungerar det klockrent.
Du kan ju prova att avinstallera java(med apt eftersom du använde apt-get) och sedan prova att göra det från SUNs hemsida, vad händer då?

Verkar ju smått otroligt att TVÅ helt oberoende jar-filer visar upp samma beteende(dvs att de inte går att köra).
Citera
2010-05-15, 13:33
Medlem
Editerade precis mitt inlägg när du skrev ditt, men löste det genom att installera java JRE . Förstår dock inte varför det fungerade med den versionen, och inte med tidigare.
Dock har jag stött på ett nytt problem nu du kanske kan hjälpa mig med. Nu när jag kör programmet, så verkar det endast startas "halvt".
Citat:
root@Dolly:/home/oprah/Skrivbord# java -jar AirVideoServerLinux.jar air.propertes
DEBUG: SnapshotCache: Initializing Thumbnail Cache; Java Version: 1.6.0_20
DEBUG: SnapshotCache: Created new Snapshot Index BTree2010-05-15 13:12:54.708::NFO: Logging to STDERR via org.mortbay.log.StdErrLog
2010-05-15 13:12:55.753::INFO: jetty-6.1.x
2010-05-15 13:12:55.823::INFO: Started SocketConnector@0.0.0.0:45631
DEBUG: PortMapperAction: Scheduling task PortMapperAction$2 (2868213)
Googlade på det och var någon mer som hade samma problem, men han löste det då han hade någon brandvägg installerad, men vad jag vet så har jag inte installerat något. Var bör jag börja leta? Finns det något integrerat med linux?
Citera
2010-05-15, 13:55
Moderator
Protons avatar
vad jag vet finns det ju iptables i linux som är en brandvägg(en riktigt bra sådan vad jag vet). En fulhack bara för att prova installationen kan ju vara att försöka med nånting sånt här:
[PHP]
sudo service iptables stop
[/PHP]och se om det går att starta sen. Funkar det då bör du ju göra nån mer permanent lösning, till exempel att lägga in undantag i brandväggen.
Citera
2010-05-15, 14:17
Medlem
Citat:
root@Dolly:/home/oprah/Skrivbord/airvideo# service iptables stop
iptables: unrecognized service
Fungerar dåligt. Fanns inte heller under system-admin-firestarter. Dock är iptables installerat. Provade dessa steg http://www.cyberciti.biz/faq/debian-iptables-stop/, men är inte 100 på att den verkligen är avstängd. Ingen skillnad i varje fall efter jag gjort de stegen och försökt starta airvideo.

Men varför skulle just airvideo vara ett problem, när ssh, apache, ftp osv fungerar utmärkt i brandväggen? Kan tillägga att det inte fungerar på lokala nätverket heller. Men om man kör http://localhost:45631 så kommer airvideo upp. Så borde endå vara något med brandväggen?

edit;
Citat:
root@Dolly:/home/oprah/Skrivbord/airvideo# iptables -L
Chain INPUT (policy ACCEPT)
target prot opt source destination

Chain FORWARD (policy ACCEPT)

Chain OUTPUT (policy ACCEPT)

Bör ju funka tycker man..
Senast redigerad av ShazaM 2010-05-15 kl. 14:19.
Citera
2010-05-15, 15:08
Moderator
Protons avatar
Ok, så Servern finns tillgänglig när du försöker ansluta till den från den lokala maskinen men det funkar alltså inte när du försöker ansluta till den "utifrån", alltså från nån annan maskin?

Om så är fallet bgorde det vara brandväggen som ställer till det, alternativt nåt trassel med nån skum portforwarding som ska till eller nåntinng sånt. Är ingen hejjare på linux networking själv, så mina idéer börjar ta slut vid det här laget tyvärr.

Vi kan ju dock konstatera att du verkar ju kunna starta tjänsten och ansluta till den från den lokala datorn. Redan där borde mkt vara vunnet?
Citera
2010-05-15, 17:10
Medlem
Ja, tycker att allt borde vara fint när det gäller brandväggen. Installerade nyss VNC server, öppnade rätt port i routern och det fungerade galant.

Får prova att ta allt och installera igen. Vet inte riktigt vad som kan ha gått fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in