2010-05-14, 14:16
Medlem
nakedjunkies avatar
Renhetsnivån hos genomsnittligt gatuamfetamin är som bekant låg. Större delen av orenheterna tillsätts säkerligen i vinstsyfte av diverse mellanhänder. Jag har dock svårt att tro att renhetsgraden direkt från undergroundlabbsyntes alltid är "hundraprocentig" (no pun intended!)

Detta leder mig till frågan: Vilka ämnen blir vanligtvis kvar från syntesen av gatuamfetamin? Varför blir de kvar? (Att man hoppar över reningssteg i processen är väl det mest uppenbara, vad finns det mer för anledningar?) Det vore väldigt intressant med en redogörelse för vilka syntesvägar som resulterar i vilka biprodukter.

Obs: Jag undrar alltså inte vad amfetaminet normalt är utblandat med, utan vad som "blir kvar" från själva framställningen.
Citera
2010-05-14, 17:09
Medlem
Svårt att säga med tanke på att det finns olika sätt att syntetisera ämnet.

Mitt tips är: Kolla upp en detaljerad syntesguide tänk att det kan finnas rester av alla nämnda kemikalier, sedan är det inte så svårt att ta reda på om de är farliga eller inte. Vikten av detaljrikedom ska inte underskattas då många hemmakokarguider hellre benämner saker "en rödgul sörja" än de kemiska namnen på beståndsdelarna.
Citera
2010-05-14, 17:38
Medlem
poojks avatar
Vilken svår fråga du ställer. Jag är inte en expert inom området, men dock använder jag min beskörda del

Jag har fått uppfattningen om att det blandas rätt så duktigt med olika skitsaker, tex koffazon och liknande skärp. Men just idagens läge är det omöjligt att avgöra vad du får i kroppen och hur länge det stannar så att säga
Citera
2010-05-14, 21:42
Medlem
deTremouillacs avatar
Klettjack är ofta kletigt p.ga kvarvarande fenylaceton iaf. Vanligaste syntesrutten är att reagera fenylaceton och ammoniak (reduktiv aminering). Anakata har skrivit en bra guide till hur man renar gatuamfetamin till en tämligen ren produkt, du behöver dock en hyfsad mängd (gärna 10 gram) amfetamin för att genomföra en rening utan att drabbas av ett löjligt lågt utbyte.
Citera
2010-05-16, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av deTremouillac
Klettjack är ofta kletigt p.ga kvarvarande fenylaceton iaf. Vanligaste syntesrutten är att reagera fenylaceton och ammoniak (reduktiv aminering). Anakata har skrivit en bra guide till hur man renar gatuamfetamin till en tämligen ren produkt, du behöver dock en hyfsad mängd (gärna 10 gram) amfetamin för att genomföra en rening utan att drabbas av ett löjligt lågt utbyte.

"Kletigt av kvarvarande Fenylaceton?" Jag är helt säker på att du inte vet vad du snackar om utan bara använder lite termer.
Citera
2010-05-16, 01:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nakedjunkie
Renhetsnivån hos genomsnittligt gatuamfetamin är som bekant låg. Större delen av orenheterna tillsätts säkerligen i vinstsyfte av diverse mellanhänder. Jag har dock svårt att tro att renhetsgraden direkt från undergroundlabbsyntes alltid är "hundraprocentig" (no pun intended!)

Detta leder mig till frågan: Vilka ämnen blir vanligtvis kvar från syntesen av gatuamfetamin? Varför blir de kvar? (Att man hoppar över reningssteg i processen är väl det mest uppenbara, vad finns det mer för anledningar?) Det vore väldigt intressant med en redogörelse för vilka syntesvägar som resulterar i vilka biprodukter.

Obs: Jag undrar alltså inte vad amfetaminet normalt är utblandat med, utan vad som "blir kvar" från själva framställningen.

Den vanligast förekommande syntesmetoden för Sveriges del gällande Amfetamin då en betydande del kommer ifrån Polen är Leuckart-Wallach och ur den syntesen har inga ädelmetaller använts såsom t.ex. kvicksilver. Här kan hållas för sannolikt att risken för tungmetallsexponering är i princip obefintlig.

Mitt råd är att köpa en pH-rulle och mäta produktens pH-värde med. Är amfetaminet pH-neutralt, torrt, vitt och fritt från stark lukt så är det tecken på kvalitet. Det kan fortfarande vara förorenat men jag tycker inte du kan göra så mycket mer som konsument.
Senast redigerad av Qbase 2010-05-16 kl. 01:29.
Citera
2010-05-16, 20:38
Medlem
deTremouillacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qbase
"Kletigt av kvarvarande Fenylaceton?" Jag är helt säker på att du inte vet vad du snackar om utan bara använder lite termer.
Leuckart-Wallach-syntesen - vilken du omnämner som vanligast - av amfetamin är just Fenylaceton (P2P) + Ammoniak (plus myrsyra). Reduktiv aminering där man substituerar fenylacetonets ketogrupp med en amingrupp -> Du har amfetamin.

Fenylaceton har en karraktäristisk lukt av blomster vilken är vanlig hos just klettjack. Det är därför rätt rimligt att anta att dåligt renat amfetamin bär spår av sin prekursatorkemikalie. Även om du använder ammoniak i överskott lär du inte få ett 100%-utbyte och betänk också att det inte alltid är optimal refluxkokning och dylikt i ett illegalt amfetaminlabb.

Vad skulle det finnas för rester förutom ammoniak, org-syra eller fenylaceton från en LW-reaktion till amfetamin enligt dig? Är det inte konstigt att mycket klettjack luktar blomster, samma doft som en av prekursatorkemikalierna har?
Senast redigerad av deTremouillac 2010-05-16 kl. 20:45.
Citera
2010-05-18, 01:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av deTremouillac
Leuckart-Wallach-syntesen - vilken du omnämner som vanligast - av amfetamin är just Fenylaceton (P2P) + Ammoniak (plus myrsyra). Reduktiv aminering där man substituerar fenylacetonets ketogrupp med en amingrupp -> Du har amfetamin.

Fenylaceton har en karraktäristisk lukt av blomster vilken är vanlig hos just klettjack. Det är därför rätt rimligt att anta att dåligt renat amfetamin bär spår av sin prekursatorkemikalie. Även om du använder ammoniak i överskott lär du inte få ett 100%-utbyte och betänk också att det inte alltid är optimal refluxkokning och dylikt i ett illegalt amfetaminlabb.

Vad skulle det finnas för rester förutom ammoniak, org-syra eller fenylaceton från en LW-reaktion till amfetamin enligt dig? Är det inte konstigt att mycket klettjack luktar blomster, samma doft som en av prekursatorkemikalierna har?

Jag har aldrig hört en okunnig inom kemi ta sig så mycket vatten över huvudet. Du är unik, ganska enkelt uttryckt. Du kör alltså med en ambitiös och terminologiosk gissningslek.

Fel 1: Man substituerar inte ketonen med en amingrupp. Däremot bildas en formylgrupp som reduceras till en amin. Detta för att undvika Shiff's Base.

Fel 2: Fenylaceton luktar inte blomster, utan fruktigt. Blomsterlukten uppstår när kväve är med i molekylen, dvs när det är fråga om en amin.

Fel 3: Kletigt amfetaminsalt beror oftast på för lågt pH.

En upplysing: Försök inte rätta mig med kopierade termer du inte har någon kunskap om. Det är du som alltmer avslöjas som tveklös mytoman...
Senast redigerad av Qbase 2010-05-18 kl. 01:39.
Citera
2010-05-18, 08:54
Medlem
deTremouillacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qbase
Jag har aldrig hört en okunnig inom kemi ta sig så mycket vatten över huvudet. Du är unik, ganska enkelt uttryckt. Du kör alltså med en ambitiös och terminologiosk gissningslek.

Fel 1: Man substituerar inte ketonen med en amingrupp. Däremot bildas en formylgrupp som reduceras till en amin. Detta för att undvika Shiff's Base.

Fel 2: Fenylaceton luktar inte blomster, utan fruktigt. Blomsterlukten uppstår när kväve är med i molekylen, dvs när det är fråga om en amin.

Fel 3: Kletigt amfetaminsalt beror oftast på för lågt pH.

En upplysing: Försök inte rätta mig med kopierade termer du inte har någon kunskap om. Det är du som alltmer avslöjas som tveklös mytoman...

Du har vettiga synpunkter och jag erkänner att jag har fel. Så kan det gå när man läser på interwebz istället för i skolböckerna istället
Citera
2010-05-18, 11:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nakedjunkie

Salmiak bildas vid Leuckart i någon grad, ammoniumklorid. Steget från ammoniumhydroxid då HCl (Aq) tillsätts för att reducera N-formyl-fenyl-2-propan till fenyl-amino-2-propan (amfetamin). Med avståndstagande från seriös vidare separation kan salmiak finnas.

Vätejoner kan finnas kvar vilket ska ses som en orenhet. Man har då inte neutraliserat utan pH-värdet förblir lågt och det bildar klet - ännu mer i kontakt med socker; vatten bl.a. bildas i saltet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in