2010-05-14, 10:14
Bannlyst
Stora företag inom livs såsom ICA och McDonalds har åtskilliga gånger avslöjats som systematiska fuskare med livsmedelshateringen, svart arbetskraft, förbjudna tillsatser av beroendeframkallande medel i pommes fritsen etc etc, vilket kvalificerar deras verksamheter som organiserad brottslighet då allt tycks få fortskrida utan förändringar på längre sikt, nu senast McDonalds igen. McDonalds verkar bedriva allt annat än legal verksamhet med tanke på vad som ständigt kommer fram kring dessa. ICA är inte mycket bättre. Men det finns fler stora aktörer än dessa två som används som exempel i tråden.

"De preliminära rekvisit som för närvarande används inom den Europeiska unionen för att definiera organiserad brottslighet återfinns i dokumentet 6204/2/97 Enfopol 35 Rev 2. Kravet är att minst sex av följande elva kriterier ska uppfyllas. Punkterna ett, tre, fem och elva är obligatoriska.

1.Samarbete mellan fler än två personer.
2.Egna tilldelade uppgifter åt var och en.
3.Lång eller obegränsad utsträckning i tiden (kriteriet hänför sig till gruppens stabilitet och, potentiella, varaktighet).
4.Någon form av disciplin och kontroll.
5.Misstanke om allvarliga kriminella handlingar.
6.Verksamhet på internationell nivå.
7.Användande av våld eller andra metoder för hot.
8.Användande av kommersiella eller affärsmässiga strukturer.
9.Deltagande i penningtvätt.
10.Otillbörlig påverkan på politik, medier, offentlig förvaltning, rättsliga myndigheter eller ekonomin.
11.Strävan efter vinning och/eller makt."

Nu till topic. Varför handlar vi fortfarande av dessa företag när vi vet hur illa allt står till? Livsmedelsvarorna på ICA kan man starkt ifrågasätta, oavsett om de tappat gammalt kött på golvet som ändå packeteras och säljes, eller att man döljer att varor besprutats med förbjudna kemikalier etc. Eller McDonalds som har uppdagats ena skandalen efter den andra. Vad händer? Inget! Utan de fortsätter som vanligt och vi handlar av dem som vanligt.

Är det så här det fria marknadsanpassade demokratiska samhället skall se ut, där stora aktörer som dominerar marknaden och som slagit ut konkurrensen, hjärntvättat folk att köpa deras skit oavsett om det kommer från Tjernobyl eller inte, har politiker i sin fickor etc, tillåts per automatik att fortsätta sin verksamhet? Ännu värre, med vårt medgivande! Är vi så bundna av dessa jättekoncerner att vi inte kan förbjuda dem och låta andra aktörer ta deras plats i konkurrenskarusellen? Är vi slavar utan att veta det åt de stora multinationella, nationella företagen, likt McDonalds och ICA men även andra?

Mitt svar är enkelt. VI ÄR BEROENDE UTAV DEM OCH DETTA ÄR PLANERAT I FÖRTID . Hela det marknadsliberala systemet är uppbyggt på banditism och maffiastruktur. Där stora aktörer som dominerar har slagit ut all konkurrens och kan styra markanden hur de vill. Vi är beroende av dem då alternativ inte existerar längre, liksom politikerna som är deras hantlangere.
Senast redigerad av svittigneger 2010-05-14 kl. 10:33.
Citera
2010-05-14, 10:43
Medlem
pikzels avatar
Vi fortsätter att handla av flera anledningar.

1. Det är inte speciellt farligt att de märker om kött som inte är dåligt. Använd sunt förnuft, lukta och titta på köttet istället för att lita blint på en datummärkning.

2. Det är en liten minoritet av produkter och processer som konsekvent missköts.

3. Fördelarna överväger nackdelarna. Så enkelt är det.

När det uppdagas att tillsatser är skadliga så minskar försäljningen av produkter som har dessa, varpå fler tillverkare nu börjar sälja produkter utan tillsatser.

Om du av samma anledning, som att någon anställd lägger tillbaka kött som tappats på golvet, skulle undvika andra butiker, restauranger, hotell, barer eller middag hemma hos dina vänner, då skulle du få sitta ganska ensam och äta din mat som du själv odlat, skördat och tillagat. Annars kan du ju inte vara säker på att någon inte misskött sig...
Citera
2010-05-14, 12:32
Medlem
aceblacks avatar
Angående McDonalds, de slänger fan hamburgarna om de inte blivit köpte inom 15 minuter eller något sånt, det är ett extremt matslöseri där där helt fräscha hamburgare kastas. Så jag har då inga problem med att de märker om dem!
Citera
2010-05-14, 15:31
Medlem
UseMes avatar
det är till och med 10minuter sen slängs dom, tycker också det är ett riktigt slöseri med mat osv, och när man snackar klimat blir det ju ännu värre då köttet är väl typ de som ger mest utsläpp av allt.

tycker det borde finnas något bättre sätt att fixa de där.
Citera
2010-05-14, 17:15
Medlem
necsors avatar
Vart hittar man denna dokumentären som det skrivits om så mycket dem senaste dagarna?
Citera
2010-05-14, 19:09
Medlem
Va e grejen ska vi typ borja handla Willys o Kaka pa Burgerking . Samliga stora foretag fuskar, Ica o Maccan rakade bara torska
Citera
2010-05-15, 17:21
Medlem
Three-Gringoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av necsor
Vart hittar man denna dokumentären som det skrivits om så mycket dem senaste dagarna?

Den sänds på Söndag i TV2 20:00, Dokument inifrån: McFusk & Co
Citera
2010-05-15, 19:04
Bannlyst
Mc Donalds?
Grillat är alltid godast. Tacka vet jag Burger King.
Citera
2010-05-15, 20:53
Medlem
lundagrens avatar
Varför inte, jag bryr mig inte om min 10kr-burgare har legat 10 min eller 60 min i ett värmeskåp så länge den smakar likadant och jag ej blir sjuk.
Citera
2010-05-15, 20:59
Medlem
sodertorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av necsor

Imorgon söndag 20:00 Dokument inifrån: McFusk & Co
Repris: Även i SVT1 17/5, SVT2 20/5, SVT2 22/5 och SVT24 22/5
Citera
2010-05-15, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Varför inte, jag bryr mig inte om min 10kr-burgare har legat 10 min eller 60 min i ett värmeskåp så länge den smakar likadant och jag ej blir sjuk.

word. det är en jävla hysteri allt detta med bäst före datum. hamburgare som bara får ligga 10 minuter. sjuuukt.
Citera
2010-05-15, 22:19
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Organiserad brottslighet --> Företagsskvaller

// Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto