Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Vem tycker du ska betala för höjningen och hur motiverar du den med båda sidor (mottagare och försörjare) i åtanke?
Den tycker jag kan betalas med ett eventuellt överskott av budgeten. Med ekonomin idag är det självklart inte ett alternativ, inte heller med dagens skattetryck (först sänka skatten, sedan ev. höja bidraget). Men rent ideologiskt anser jag det inte vara fel att människor som är ofrivilligt arbetslösa ska få högre levnadstandrad en absoluta existensminimum.
Den som betalar för höjningen blir ju såklart skattebetalare alltså du(?) och jag. Det är löjligt att bekämpa arbetslöshet med bestraffning. Det är klart att det kan bli "för bra" att vara hemma arbetslös men du måste ju förstå att 2000:-/månaden inte är i närheten av det stadiet. Det största problemet är ju trots allt avsaknaden av jobb och inte lata människor, även om sådana finns också.
För att förtydliga ytterligare så anser jag att målsättningen måste ju ändå vara att det ska finnas ett så starkt skyddsnät som möjligt, även om det under en finanskris kan vara svåruppnåeligt..