Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-13, 22:37
Medlem
jonnizs avatar
Hej, nu är det så att min dator har lyckats krascha (använder xp) av sig självt eller virus..

Jag har lite viktiga grejer på den så..

Iallafall så när jag startar datorn kommer det upp en svårt skärm som säger 'det gick inte att starta windows eftersom följande fil saknas eller är skadad: <windows-rot>\system32\hal.dll. Installera en kopia av filen ovanför på nytt'

Ja då är min fråga om jag ska försöka hitta en kopia på den och i såfall var. Eller är det helt kört? Kan jag på något sätt få tillbaka mina viktiga filer?

Tack på förhand
Citera
2010-05-13, 22:45
Medlem
Kika lite här så fixar du säkert det http://www.kellys-korner-xp.com/xp_haldll_missing.htm
Citera
2010-05-15, 14:17
Medlem
jonnizs avatar
Tack för informationen.

Men vad jag förstår så verkar det som om man återställer datorn totalt om man gör någon av förslagen på den hemsidan. Finns det något sätt jag kan spara mina filer på datorn innan jag fixar datorn? Kan man ta ut hårddisken och sätta in den i en annan dator och föra över filerna, eller är problemet fortfarande kvar då?
Citera
2010-05-15, 16:41
Medlem
hasenfrasens avatar
Det säkraste sättet är det som du själv funderar över, att montera hårddisken som datadisk i en annan dator och säkerhetskopiera det du vill ha kvar.

Alternativet är att köpa en NY hårddisk där du installerar Windows och EFTERÅT installerar din gamla disk som datadisk i samma maskin. Vänta med att montera din gamla systemdisk (numera datadisk) eftersom installationsprocessen kan få spunk/tuppjuck av att se den gamla installationen.
Citera
2010-05-15, 16:44
Medlem
jonathan14s avatar
Boota med windowsskivan och välj att reparera ditt operativsystem
Citera
2010-05-16, 10:55
Medlem
Skogswalds avatar
For further reference:
https://www.flashback.org/sok/hal.dll
Citera