• 1
  • 2
2010-05-14, 12:30
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahruon
Patti Smiths nya memoarbok Just Kids. Har blivit hyllad i varje recension jag läst. Boken ska både vara en vacker kärlekshistoria som en skarp skildring av New Yorks kulturliv i början av 70-talet.

Hört en del gott om den också även om jag aldrig har lyssnat på Patti Smith så blir man ju intresserad, kanske dags att lägga en reservation hos biblioteket.
2010-05-14, 15:39
Medlem
Twisted-Studioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahruon
Patti Smiths nya memoarbok Just Kids. Har blivit hyllad i varje recension jag läst. Boken ska både vara en vacker kärlekshistoria som en skarp skildring av New Yorks kulturliv i början av 70-talet.

"Det förtjänar att bli en biblioteksklassiker, en bok man kan sätta i händerna på alla unga som drömmer om att ta sig någon annanstans än där man befinner sig.", skrev Jan Gradvall i Sydsvenskan.

"Självklart kommer ”Just kids” att bli en klassiker. Jag ser redan framför mig hur Joakim Thåström och Annika Norlin kommer att köpa den och hur en namnlös ung människa stjäl den i bokhandeln.", skrev Göran Greider i Dagens Nyheter.

Jag har sneglat både en och två gånger på den boken, verkar ruskigt bra. Den blir hyllad vart än man läser och av en stor variation av kulturskribenter dessutom. En mycket bra nominering!

Tror ni att den besitter någon form av diskussionsvärde? Den uppfattningen som jag har fått av den så torde den vara en utmärkt bok för en bokcirkel. Verkar finnas flera djup i den och vad jag har hört så ska den lämna en hel del till läsare.

Citat:
Ursprungligen postat av idi_amin
Just kids +1

Vi kommer att ha en omröstning sedan när vi har nominerat klart så vi undviker helst one-liners där man bara skriver "+1". Har du något av substans att tillföra till tråden i sig eller om Just kids så får du mer än gärna göra detta.
2010-05-14, 17:37
Medlem
Twisted-Studioss avatar
Har den senaste tiden funderat på att hugga in på; Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson.

Detta verkar vara ett charmigt och givande lyft från vad det svenska författaretablissemanget vanligtvis hostar upp och kallar litteratur. Vad tror ni, skulle kunna vara en passande bok?
2010-05-18, 01:01
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twisted-Studios
Vad tror ni, skulle kunna vara en passande bok?

Hört en del bra om den boken och såväl är det alltid upplyftande att läsa ny, modern svensk litteratur som skiljer sig en smula ifrån mängden. Tror absolut att det skulle kunna vara en bra bok att nominera i sammanhanget.
2010-05-19, 20:37
Medlem
Twisted-Studioss avatar
Det verkar inte komma in så mycket mera nomineringar nu så det kanske börjar bli dags att knyta ihop säcken för att ha en omröstning?

De böcker som har blivit nominerade i tråden hittills är följande:

Skumtimmen av Johan Theorin
Shantaram av Gregory David Roberts
Honungsfällan av Unni Lindell
Ormbäraren av Unni Lindell
Just Kids av Patti Smith
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson.

Är det någon som har någon annan bok som de vill nominera så bör det göras snarast, annars så vore det fint i fall snapcase kunde ordna en omröstning med början lämpligtvis i morgon kanske?
2010-05-21, 17:55
Medlem
stjernes avatar
Tufft med bokcirkel. Då skulle jag vilja nominera en av mina favoritböcker. Song of Kali av Dan Simmons.
2010-05-21, 18:20
Medlem
snapcases avatar
Sista chansen nu. Jag ska grilla och ha det nice men runt 22 drar jag upp omröstningen.
2010-05-21, 18:32
Medlem
Ezzelinos avatar
Lotta Lotass´ Den svarta solen, Ingeborg Bachmanns Malina, Djuna Barnes´ Nattens skogar.
2010-05-21, 21:08
Citat:
Djuna Barnes´ Nattens skogar.

Den har jag velat läsa ett tag
så den får min röst
2010-05-21, 22:36
Medlem
Pörrs avatar
Läste nyss ut Carsten Jensens "Vi, de drunknade". Fruktansvärt bra och vacker bok om den lilla människan och det stora havet. Men kanske lite lång (600 sidor drygt) för en bokcirkel.
2010-05-21, 23:28
Medlem
snapcases avatar
Omröstning: https://www.flashback.org/t1201242
Låser den här tråden nu.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem