2010-05-13, 14:48
Medlem
Hade tänkt att göra Cordon Bleu ikväll
tänkte bara kolla om någon hade bra recept och så.
Också vilket tillbehör är bäst hade tänkt mig klyftpotatis eller pommes, vilken om någon sås passar bäst till?
Senast redigerad av robbban3 2010-05-13 kl. 15:00.
Citera
2010-05-13, 14:51
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robbban3
Hade tänkt att göra Gordon Bleu ikväll
tänkte bara kolla om någon hade bra recept och så.
Också vilket tillbehör är bäst hade tänkt mig klyftpotatis eller pommes, vilken om någon sås passar bäst till?

Cordon Bleu?
Citera
2010-05-13, 15:01
Medlem
Japp.
Citera
2010-05-13, 15:07
Medlem
Aristaeuss avatar
Brukar köra på denna.

Portioner: 4
Tid: 40 minuter
600 g kalvschnitzel (innanlår) i fyra skivor
salt
svartpeppar ur kvarn
4 skivor emmentaler (ā 30 g)
4 skivor kokt skinka (ā 30 g)
vetemjöl att panera i
2 uppvispade ägg
ströbröd att panera i
smör (eller matolja)

1. Skär köttet i fyra skivor och banka var och en tunn med en köttklubba eller något tungt. Salta och peppra köttet.

2. Lägg en skiva skinka och en skiva ost på varje kalvschnitzel, men låt dessa bara täcka hälften. Vik över den andra halvan och fäst schnitzeln med en tandpetare om så behövs.
3. Panera schnitzlarna noga i vetemjöl, ägg och ströbröd.

4. Stek på medelgod värme tills schnitzlarna har fått fin färg och osten har börjat smälta i dem.

5. Servera på en gång med grönsallad eller kanske ännu hellre tomatsallad eller bönor och pommes frites.

Funkar med en massa såser. Jag föredrar tomater, timjan,chilli och tacosås.
(men hoppar då tomatsalladen som tillbehör) Knock yourself out.
Citera
2010-05-13, 15:11
Medlem
Brukar inte göra någon avancerad variant själv, någon lagrad ost (tar själv ofta präst då vi har den hemma) och någon spånrökt skinka. Vanligtvis kör jag på kyckling, helt enkelt en prisfråga.

Skär upp kycklingfileérna så att dom bara sitter ihop precis längs med ena "långsidan". Fyll dom med skinka och ost men lämna en kant på ungefär 5mm längs med den uppskurna sidan. Ta sen fram mjöl och pudra lätt längs den uppskurna linjen och tryck sen ihop fileérna. Mjölet kommer nu fungera lite som lim. Sen dubbelpanerar jag allting, först i vetemjöl. Se till att fileérna blir helt täckta och skaka av allt löst mjöl. Sen en vanlig ägg / skorpmjöl panering. Stek dom sen på relativt låg värme, du vill att paneringen ska få en fin färg. In i ugnen på strax under 150c i 20min. Servera allting uppskuret i 2cm tjocka skivor.

Inget avancerat recept och relativt tråkiga basvaror från min sida. Dock väldigt lätt att svänga ihop och lite vardagsexklusivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in