2012-06-28, 05:29
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Hur kommer det sig att kungen nästan alltid ser så frånvarande ut? Hans blick synes stirra i fjärran, inte på den eller de/det han har framför sig. Kungen ger ett mycket vilsen intryck, ungerfär som om han undrar: vad gör jag här? På vilken planet befinner jag mig? Kroppsspråket säger: ta mig häriifrån nu. Jag känner mig extremt obekväm. Kan känna sympati med denne man, tror inte han är lycklig i sin påtvingade kungaroll på livstid; tror aldrig att han har varit det.

Han ser det nog som ett vanligt kneg. Vad är alternativet? Han skrattar hela vägen till banken. Eller funderar på kaffestunden med polarna senare på kvällen.
Citera
2012-06-29, 20:40
Medlem
citizeninsanes avatar
Citat:
Hur kommer det sig att kungen nästan alltid ser så frånvarande ut? Hans blick synes stirra i fjärran, inte på den eller de/det han har framför sig. Kungen ger ett mycket vilsen intryck, ungerfär som om han undrar: vad gör jag här? På vilken planet befinner jag mig? Kroppsspråket säger: ta mig häriifrån nu. Jag känner mig extremt obekväm. Kan känna sympati med denne man, tror inte han är lycklig i sin påtvingade kungaroll på livstid; tror aldrig att han har varit det.

Den Ofrivillige Monarken
Citera
2012-06-30, 20:27
Medlem
Citat:
seriöst, är det någon som har träffat denna man "PRIVAT" typ handlat på ikea?
inget larv och lögner...
han måste ju röra sig bland vanligt folk ibland......
Citera
2012-06-30, 21:13
Medlem
fredrikdenstores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
seriöst, är det någon som har träffat denna man "PRIVAT" typ handlat på ikea?
inget larv och lögner...
han måste ju röra sig bland vanligt folk ibland......
Han handla på IKEA?! Han vet ju inte ens vad han heter! Nej, nej. det går icke.
Citera
2012-06-30, 22:44
Medlem
Arkiaters avatar
Bara det faktum att kungen verkar må så pass dåligt av offentligheten borde vara nog för att avskaffa honom och resten av kungahuset. Kan tänka mig att kungen lider av social fobi, plus ytterligare diagnoser, som inte är förenliga med det arbete han har tvingats in i. I tillägg kommer också hans begåvningsnivå, ordblindhet mm, sätter hinder i vägen för att sköta det jobb han är satt till.

Tycker synd om karl helt enkelt. Ingen kan förväntas prestera över sin förmåga. Detta är vare sig möjligt eller mänskligt. Att ärva ett ämbete är dessutom fundamentalt fel utifrån de demokratiska principer som råder i vårt samhälle. Ett skyddat arbete eller daglig verksamhet av något slag kanske kungen skulle klara.
Senast redigerad av Arkiater 2012-06-30 kl. 22:58.
Citera
2012-07-04, 13:45
Medlem
eternussermos avatar
http://www.resume.se/nyheter/media/2011/03/30/expressen-morkar-kungens-m/
Under statsbesöket i Botswana nyligen fick kungen nog av Expressens Johan T Lindwall efter att denne flera gånger frågat hur Silvia mådde.
– Jo, bara för dig ska jag berätta att hon (Silvia) är så sjuk att läkarna måste skära öronen av henne, sa en irriterad Carl XVI Gustaf ironiskt till Johan T Lindwall.
Citera
2012-07-04, 15:34
Medlem
eternussermos avatar
ber om ursäkt för den gamla nyheten ovan, så kan det gå när inte haspen är på.
Citera
2012-07-05, 20:16
Medlem
Minkybabys avatar
Citat:
Bara det faktum att kungen verkar må så pass dåligt av offentligheten borde vara nog för att avskaffa honom och resten av kungahuset. Kan tänka mig att kungen lider av social fobi, plus ytterligare diagnoser, som inte är förenliga med det arbete han har tvingats in i. I tillägg kommer också hans begåvningsnivå, ordblindhet mm, sätter hinder i vägen för att sköta det jobb han är satt till.

Tycker synd om karl helt enkelt. Ingen kan förväntas prestera över sin förmåga. Detta är vare sig möjligt eller mänskligt. Att ärva ett ämbete är dessutom fundamentalt fel utifrån de demokratiska principer som råder i vårt samhälle. Ett skyddat arbete eller daglig verksamhet av något slag kanske kungen skulle klara.
Fick mig minnas en incident en bekant berättat:
Bekanten skulle göra ett jobb på slottet och behövde komma in i ett utrymme som dessvärre var låst. Han efterfrågade att någon skulle kunna komma och låsa upp och fick till svar, Ja, vi ordnar så att det kommer någon med nycklar.
Efter ett par minuter dyker HMK upp med en nyckelknippa och släpper in killen

Citera
2012-07-18, 17:29
Medlem
fredrikdenstores avatar
Kungen körde över 100 mil i sin Ferrari, trots att fordonsskatten var obetald och att det därmed var olagligt att köra bilen. Det avslöjar Dagens Industri. Han slipper dock straff, eftersom den svenske monarken inte kan dömas till böter.

Skatten på kungens blåa Ferrari från 1999 skulle ha betalats in 2 juli och från och med den 3 juli fick bilen inte brukas. Men bara fyra dagar senare körde kungen sin Ferrari från Stockholm till västkusten, olagligt.

Det skriver Dagens Industri.
Citera
2012-07-18, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredrikdenstore
Kungen körde över 100 mil i sin Ferrari, trots att fordonsskatten var obetald och att det därmed var olagligt att köra bilen. Det avslöjar Dagens Industri. Han slipper dock straff, eftersom den svenske monarken inte kan dömas till böter.

Skatten på kungens blåa Ferrari från 1999 skulle ha betalats in 2 juli och från och med den 3 juli fick bilen inte brukas. Men bara fyra dagar senare körde kungen sin Ferrari från Stockholm till västkusten, olagligt.

Det skriver Dagens Industri.

jag tvivlar på att kungen är den som har hand om räkningarna...
Citera
2012-07-18, 20:32
Medlem
fredrikdenstores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
jag tvivlar på att kungen är den som har hand om räkningarna...
Han har nog troligen inte hand om förståndet heller.
Citera
2012-07-19, 00:00
Medlem
Arkiaters avatar
Kungen torde väl kunna strunta i bilskatten mm. Han kan ändå inte straffas för att han gör det. Kungen står ovanför lagen. Han är inte åtalbar oavsett brottsrubricering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in