2011-12-05, 17:36
Medlem
dansunds avatar
Och inte kan han "gå under jorden" - nu börjar Nobelveckan.
Citera
2011-12-05, 18:04
Medlem
Varför i helvete tror ni på Sveriges version av Fox News för? TÄNK lite om ni klarar av det. Ett ombud som representerar någon som inte har en aning om vad ombudet sysslar med överdriver gärna och säger saker som inte stämmer.
Citera
2011-12-05, 18:24
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Det var väll under Gustav V:s tid som det började "trassla till sig för kungarna" när det gällde skvaller.
Innan dess kunde Sveriges konungar mer eller mindre be pressen och den allmänna nyfikheten att dra åt helvete.
Karl XV dök ju med jämna mellanrum upp som frivillig hjälpreda när bränder inträffande i Stockholm och "hjälpte" brandkåren genom att knuffa och skrika bort åskådare utan att någon ens hade bett honom komma dit och hjälpa till.
Vilket han också fick höra från sina rådgivare och medgav att han hade gjort fel...men likt förbannat var han där nästa gång igen
Har aldrig hört den där historien. Den är ju obetalbar - jag kan tänka mej K15 spinga runt som ett jehu. Det var väl med honom som kungamakten s politiksa inflytande smälte samman. Har du källa?
Citera
2011-12-05, 18:35
Bannlyst
Hahaha, nu är det många undersåtar som är beredda att satsa sjukintyget på att kungen måste avgå. Igen. Sorry men det är bara aftonbladet som desperat försöker få igång ett drev. Igen. Kommer inte att hända. Den här gången heller.
Citera
2011-12-05, 18:37
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Har aldrig hört den där historien. Den är ju obetalbar - jag kan tänka mej K15 spinga runt som ett jehu. Det var väl med honom som kungamakten s politiksa inflytande smälte samman. Har du källa?

Den finns på Wikipedia, som väl i alla fall är en halvbra källa. Jag hade inte hört den heller. Riktigt kul!

Fast kungsmakten hade börjat försvinna i de flesta av Europas nationer under 1800-talet. Så Sverige var inget undantag. Det kompenserades vanligen med extra prål vid kröningar, bröllop, och inte minst konungaporträtt som genom bättre målningsteknik och mer resurser blev överdådiga.
Citera
2011-12-05, 18:42
Medlem
citizeninsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
"Nyheten" verkar inte vara speciellt het utanför Sverige. The Local har inget t ex

Har du scannat av "rätt" media? Tysk skvallerpress vältrar sig som vanligt. CNN lär inte rapportera.
Citera
2011-12-05, 18:47
Medlem
fredrikdenstores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dansund
Och inte kan han "gå under jorden" - nu börjar Nobelveckan.
Ja det blir nog lajban för Knullkungen. Vid Nobelprisutdelningen vet ALLA vad det är för lort som ger vinnarna sina medaljer.
Citera
2011-12-05, 18:49
Medlem
Det avpixlade kungahuset börjar kännas rätt så skämmigt.
Citera
2011-12-05, 18:52
Medlem
citizeninsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Inser du hur mycket aftonbladet har skrivit om kungafamiljen under alla år?
Det har gjorts tonvis med försök att få bort kungen från aftonbladet, det har inte fungerat och kommer förmodligen inte gå vägen denna gången heller.
Aftonbladet är fan värre än skvallertidningar hos din närmsta frisörsalong när det gäller skitsnack om kungafamiljen.

Ojojoj, Aftonbladet tillhör de sista som vill ha bort kungen och kungahuset. Det enda uppdrag Aftonbladet har är att tjäna pengar. Nuvarande kung bjuder generöst Aftonbladet på löpsedel efter löpsedel med smaskigt säljande material. Kungens fadäser är guld för Aftonbladet.
Citera
2011-12-05, 18:59
Medlem
citizeninsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrikdenstore
Ja det blir nog lajban för Knullkungen. Vid Nobelprisutdelningen vet ALLA vad det är för lort som ger vinnarna sina medaljer.

Vi får hoppas att kungen tvättar händerna i handsprit innan han delar ut medaljerna. Man vet aldrig i vilka hål snuskgubbens fingrar har grävt i.
Citera
2011-12-05, 19:05
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Min källa är Wikipedia, en "sådär" källa jag vet, men jag tror allt att detta stämmer då historien låter för bisarr för att vara helt tagen ur luften
Fritz von Dardel ger sin syn angående kungens sätt att bistå brandkåren:
""H M (Hans Majestät) är vid dessa tillfällen ej till sin fördel. Han blir het, ger order och kontraorder samt slutar ofta med att göra polistjänst genom att från brandstället bortköra onyttiga åskådare. Det händer honom icke sällan härvid att han ryter åt sina undersatar, ja till och med utdelar knuffar. Jag är verkligen förvånad öfver att H M icke någon gång träffar en fyllbult, som betalar honom igen med samma mynt. Jag tog mig på hemvägen friheten att säga H M huru litet detta uppträdande stämde öfverens med hans kungl. värdighet. Slutligen fick jag honom att medgiva att han haft orätt, men jag är öfvertygad om att nästa gång H M befinner sig vid en eldsvåda, börjar han om på samma sätt".
Citera
2011-12-05, 19:27
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citizeninsane
Ojojoj, Aftonbladet tillhör de sista som vill ha bort kungen och kungahuset. Det enda uppdrag Aftonbladet har är att tjäna pengar. Nuvarande kung bjuder generöst Aftonbladet på löpsedel efter löpsedel med smaskigt säljande material. Kungens fadäser är guld för Aftonbladet.

Självklart! Som idag på radion när de intervjuade någon komiker, där Knugen blev utkorad till rikspajas. Utan Knugen bleve han arbetslös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in