Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Har aldrig hört den där historien. Den är ju obetalbar - jag kan tänka mej K15 spinga runt som ett jehu. Det var väl med honom som kungamakten s politiksa inflytande smälte samman. Har du källa?
Min källa är Wikipedia, en "sådär" källa jag vet, men jag tror allt att detta stämmer då historien låter för bisarr för att vara helt tagen ur luften
Fritz von Dardel ger sin syn angående kungens sätt att bistå brandkåren:
""H M (Hans Majestät) är vid dessa tillfällen ej till sin fördel. Han blir het, ger order och kontraorder samt slutar ofta med att göra polistjänst genom att från brandstället bortköra onyttiga åskådare. Det händer honom icke sällan härvid att han ryter åt sina undersatar, ja till och med utdelar knuffar. Jag är verkligen förvånad öfver att H M icke någon gång träffar en fyllbult, som betalar honom igen med samma mynt. Jag tog mig på hemvägen friheten att säga H M huru litet detta uppträdande stämde öfverens med hans kungl. värdighet. Slutligen fick jag honom att medgiva att han haft orätt, men jag är öfvertygad om att nästa gång H M befinner sig vid en eldsvåda, börjar han om på samma sätt".