2011-06-02, 23:02
Medlem
Noterar förresten att kungens f d stabschef (f d chef för den militära underrättelsetjänsten dessutom) tillbakavisar uppgifterna att kungen skulle ha varit på strippklubb i USA:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13117664.ab

Tycker också att strippklubbsägarens uppgifter om att Secret Service skulle ha varit med på besöket verkar konstig. I alla fall borde det kunna gå att få verifierat om kungen var där om Secret Service var med. Och om kungens f d stabschef vet om detta tycker jag väl att han då borde vara försiktig med att ljuga.

Det är inte självklart att allt som sägs i media i den här affären är sann. Det jag tycker är rätt klarlagt är väl att man hyrt in tuttbrudar till privata fester på 90-talet. Och det tycker jag väl man kan säga att kungen indirekt erkänt. Samma sak gäller födelsedagsfesten på 70-talet med tårtan med en inbakad utvikningsbrud. Det han erkänt är väl det som mer eller mindre prackats på honom. Fall där han själv mer direkt visat dåligt omdöme har han inte erkänt. När det gäller besöket på en strippklubb i USA tycker jag att det i dagsläget lutar åt att detta inte är sant. Vi får väl se om det kommer fram något som kan styrka det där enda strippklubbsbesöket i Sverige. Frågan är också om det fanns någon skylt på utsidan som talade om vad det var för sorts ställe. Detta strippklubbsbesök framstår väl dock som mindre allvarligt eftersom han i det fallet verkat ha hakat på sina kompisar. Man skulle ju kunna tänka sig en situation där de hamnat vid ingången och kungen fått välja mellan att vara väldigt osocial och ta en liten risk. Och om det förhöll sig på det viset är frågan hur tydlig skyltningen om vilket sorts ställe det var fråga om var.
Senast redigerad av PCuri 2011-06-02 kl. 23:44.
Citera
2011-06-02, 23:35
Medlem
Citat:
Kan i förväg upplysa om att det är kungen tillsammans med fem herrar, samt ett par livvakter som står och tittar på en lättklädd kvinna som helt naken dansar runt en strippstång. Hela bilden är så pass graverande och miljö tydlig samt vad herrarna på bilden inklusive kungen håller på med situationen är uppenbar.
Hur gammal är denna bild?
Citera
2011-06-02, 23:55
Medlem
Är bilden där kungen drar kokain från en strippas svank i Rio offentlig än? Tror det var samtidigt som Sylvia gjorde ett "lyft".
Citera
2011-06-03, 00:11
Medlem
Camilla Henemark finns på Expressens löpsedel men går ej läsa artikeln på expressen.se.

Någon som vill berätta vad hon säger i artikeln?
Citera
2011-06-03, 01:25
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Som jag har sagt tidigare den 22/5:

Kan i förväg upplysa om att det är kungen tillsammans med fem herrar, samt ett par livvakter som står och tittar på en lättklädd kvinna som helt naken dansar runt en strippstång. Hela bilden är så pass graverande och miljö tydlig samt vad herrarna på bilden inklusive kungen håller på med situationen är uppenbar.

om det finns (äkta) bilder, så är det på Kungen när han tittar på en "lättklädd" dansshow ?
Skall vi nu börja avrätta 99% av den manliga befolkningen i media ?
Jag har varit på strippklubb och sett "lättklädda" dansshower, skall jag avrättas i media om jag blir en offentlig person ?

Oavsett vad man tycker om monarkin, kan någon på fullt allvar tycka att det AB nu gör är rättfärdigad journalistik ?

Drösvis med artiklar, inga bevis, en gammal avdankad jugge-gangster som källa - som skall prestera sina bevis på en betalsajt lagom till hans bok kommer ut, en bok skriven av samma författare som startade detta dravvel.
För att göra saken ännu bättre. Aftonbladet tillhandahåller lägligt en länk till var man kan köpa författarinnans bok.

Aftonbladet orsakade ett drev utan dess like mot Littorin, utan att presentera en endaste "källa".
Nu väljer man en f.d juggemaffia, och hoppar på drevet omgående.

Om kungen snortat kokain, betalat för sex, idkat pedofili eller vad tusan som helst, fine. Granska han då. Men det som nu pågår är fan mig utom all rimlighet. Det skulle t.om jag tycka om en (VP) eller (S) medlem var utsatt för.
Att vara otrogen är inte kriminellt, det är en sak mellan han och drottningen. Att gå på strippklubb är inte olagligt, så till vida den svenska lagstiftningen genomgått dramatiska ändringar sen jag lämnade sverige.

Journalistik innebär att ta reda på fakta, publicera just fakta. Inte vänta på att en girig jugge-maffia med kommande bok skall färdigställa en betalsajt.

Hur mycket av dylik granskning kan journalisterna, och dess ivriga anhängare, klara av ?

Det är helt ok att man ogillar Kungen, monarkin och allt därtill. Men för den sakens skull kan det finnas lite balans. Nästa person att bli medialt slaktad kan vara just någon du gillar, sympatiserar med, eller du själv ?
Citera
2011-06-03, 03:14
Medlem
Grandiosos avatar
Kungaskandalen från amerikanskt perspektiv.

" Medan den amerikanska pressen verkligen är i det närmaste så fri som man realistiskt
kan tänka sig att en regering kan tillåta, så är den svenska så fylld med så mycket
självcensur att den skadar samhället.
Man kan inte bygga upp en hermetiskt tillsluten brandmur kring den redan så bortskämda
familjen Bernadotte, en brandmur som förhindrar att regering och riksdag får granska
familjen, som förhindrar att regering och riksdag ens får insikt i hur de spenderar
de omfattande skatteanslag de lever på och som sen till råga på allt försöker förhindra att
pressen skriver annat än ren panegyrik om familjen.

Så får det helt enkelt inte vara i en demokrati. Ett samhälle som använder ordet "mediadrev"
så flitigt som det svenska är inte en fullvärdig demokrati.

Här kan vi verkligen lära från USA."

http://www.usabloggen.se/2011/06/02/kungaskandalen-fran-amerikansk-horisont-pressfrihet-i-usa-mediadrev-och-sjalvcensur-i-sverige/

Mycket kloka tankar från en svensk boende "over there".
Citera
2011-06-03, 08:42
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cash777
Såhär ska konungen agera!

http://i56.tinypic.com/r2rlsh.jpg

Jan Helin ska ställas till svars...mot svärdets egg

den andre då på tisdag vore lämpligt
Citera
2011-06-03, 08:44
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik1969
Camilla Henemark finns på Expressens löpsedel men går ej läsa artikeln på expressen.se.

Någon som vill berätta vad hon säger i artikeln?

Önskar det var saker om sig själv t ex h0n att också heter Mille egentligen
Citera
2011-06-03, 09:21
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Hegamon skrev
Okej eftersom jag har insyn, Aftonbladet är ingen hermetiskt sluten enhet definitivt långt därifrån. Jag har varit osäker på om Jan verkligen skulle publicera bilderna men som det är nu kommer bilderna fram inom ett par veckor.

Jag tror också att Helin kommer att publicera bilderna. I alla fall att döma av hans uttalande igår:

Om vi inte vågar bör vi byta jobb

Att bilderna existerar behöver vi inte tveka på. Två reportrar från Aftonbladet och ytterligare några på TV 4 och Expressen har sett bilder som är mycket komprometterande för statschefen och hans roll som symbol för Sverige.
Citera
2011-06-03, 09:28
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Jag tror också att Helin kommer att publicera bilderna. I alla fall att döma av hans uttalande igår:

Om vi inte vågar bör vi byta jobb

Att bilderna existerar behöver vi inte tveka på. Två reportrar från Aftonbladet och ytterligare några på TV 4 och Expressen har sett bilder som är mycket komprometterande för statschefen och hans roll som symbol för Sverige.

I så fall borde dom publicera dom nu! Att som jugge idioten skapa en betalsajt är ju bara nys!
Åtminstone en bild!
Citera
2011-06-03, 09:41
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
densistasovjet skrev
I så fall borde dom publicera dom nu! Att som jugge idioten skapa en betalsajt är ju bara nys!
Åtminstone en bild!

Att "Gods Angel" skulle skapa en betalsajt är ju givetvis nys. Troligen håller dom på med förhandlingar om rättigheterna till bilderna nu och det kan nog ta ett tag.
Citera
2011-06-03, 14:21
Medlem
Trinnits avatar
Aftonbladet måste ju bränna alla sina broar att vara med på kungafamljens evenemang genom detta? Familjen Bernadotte kommer inte att vilja ta i skittidningen med tång.

Personligen tycker jag lite synd om kungen. Jag är ingen stor monarkianhängare, men kungen som privatperson verkar vara en schysst kille. Att knulla runt och titta på nakna tjejer tror jag att många män i hans position skulle ha ägnat sig åt. Hade det varit en folkvald politiker så skulle jag nog ha sett på det annorlunda, men av kungligheter förväntar jag mig inget mindre än sådanahär "skandaler". Men jag kanske är rätt färgad av att jag tycker att kungen verkar vara sympatisk i övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in